Hur har ni tacklat de senaste årens prisökningar? / Är det inkomster, utgifter eller resultatet som har påverkats?

Det gör det säkert men jag tycker inte det är värt ansträngningen och engagemanget.

För mig är marginalnyttan av att kunna ha mer ledighet och tid med familjen som ung högre än mer pensionskapital när kroppen är äldre, men alla prioriterar olika

1 gillning

Visst. Samtidigt är det för min del så att jag har mer flexibilitet och frihet i min roll idag, än vad jag hade som vanlig tjänsteman med ”vanlig” lön.

Har inte räknat men investerat kapital fortsätter att öka trots att jag förmodligen gör av med mer än tidigare. Att vara skuldfri hjälper naturligtvis.

Våra löneökningar har täckt vissa ökade kostnader men för oss har det inte varit helt smärtfritt. Jag har också just nu en ganska stor ny månatlig utgift som jag försökt delvis finansiera med att välja bort annat. Vi handlar lite mer på Willys, har sagt upp lite abbonemang osv men så länge jag har den nya utgiften så har jag också behövt minska sparandet lite.

Inte gjort något speciellt alls. Sparkvoten är fortsatt hög. Är skuldfri och kör billig bil. Dieselpriset har gått ned rejält tack vare lägre reduktionsplikt. Om jag ville dra ned på något så är maten en lågt hängande frukt. Jag äter sällan pasta, ris och potatis. Föredrar att äta mig mätt på kött, korv och mejeriprodukter.

1 gillning

Apropå dyra luncher, i samband med pandemin gick jag över till nära 100 % lunchlåda.

Mina ”uteluncher” kostar därför mindre nu än de gjorde innan pandemin och sista årens inflation.

En win-win-win.

Sparar tid, sparar pengar och äter mycket nyttigare nu än när man la 100-150kr/dag på att äta socker-, salt- och fettdrypande mat - som det ofta blir på många lunchställen som råkar ligga i närheten när man har ont om tid.

Ökat lönen lite över inflationen så har inte märkt någon större skillnad. Konsumerar betydligt mer nu än innan pga av barn och hus.

Tja är väll inte mycket man kan göra. Visst man snittar 2000 eller bara 1000 kr kvar per månad istället för 4-5000. Men handlar som vanligt och månadspara som vanligt.

Worst case scenario får man kanske ta ut från besparingar. Eller starta 4% utag i förtid.

När jag jobbar hemma lagar jag alltid mat, och det brukar ju bli över så det räcker till middag kanske dagen efter också.

Främsta anledningen till att jag är på kontoret är ju dock att träffa kollegor och käka lunch, så blir lite svårt och ta med sig matlåda och springa in i det tomma lunchrummet.

Nu var 144 skräckexemplet och det finns billigare ställen, även intern matsal.

Haha, det är väl helt enkelt bara jag som tycker att det är en så rolig hobby att räkna i mitt excelark. Jag misstog väl mig när jag trodde att merparten härinne tycker att det är lika kul som jag.

Å andra sidan tycker jag att det är dödligt tråkigt att pilla med innehavet. Jag kollar på saldona dagligen men pallar knappt med att ombalansera var femte år.

Haha, du får föreslå gemensam matlådelunch på kontoret i förväg - eller bjuda på hemlagade rester :sweat_smile:

Nej, du misstog dig inte. Allt ska bokföras! :innocent:

2 gillningar

Mja du har delvis rätt. De som aldrig haft problem ekonomiskt faller nog in i det du sa.

De som har varit i fattigdom men är nu 1 mijon miljonär är fortfarande noga med inkomster och utgifter. Eftersom de i regel ej vill gå igenom den fattigdomen igen. Bättre leva snålt än att tvingas leva snålt

1 gillning

Man kan vara hyggligt noga med kostnader utan att för den skull ha någon större koll på dem. Jag försöker leva så själv. Jag räknar inte och jag har ingen budget. Däremot har jag olika regler i vardagen som begränsar kostnaderna ganska mycket.

Ja det blir ju på automatik efter ett tag. Tex om man gillar spel så går det på automatik att vänta 1-2 månader till nästa spel om de släps samtidigt. Problemet blir när man blint handlar allt man gillar så fort man ser det. Är ju så folk i lycksfällan funkar :joy:

Tidigare hade jag bara ungefärlig koll på utgifterna. Jag såg på balansen varje månad men det var svårt att få överblick på enskilda utgiftsposter.

Jag provade zlanta för något år sedan för att få bättre koll på utgifterna så att jag kunde skära i rätt kostnadsposter.

Tyckte det var tillfredställande på något sätt att följa utgifterna och jag skaffade Debit & Credit (app) för att manuellt logga allt inkl kreditköp, kontanter, pantkvitton etc. Jag använder gratisversioner som är begränsad men funkar utmärkt för mitt syfte.

När jag planerar budget blir det nästan gamefyande att ha månadsutmaningar och pressa budgetposter med någon hundring här och där. Kul sätt att hålla budgetar.

Har du något exempel på regel?

1 gillning

Att köpa mat enligt vissa mönster. Har detaljkoll på enskilda varors pris och ser till att handla varje vara där den är billigast. Använder kollektivtrafik i begränsad form och ”unnar mig” bara att ta bussen om avståndet är långt. Undviker utelunch på jobbet men köper hämtmat via Karma och andra appar. Detta var några exempel.

1 gillning

Vi har drabbats ganska lite.

Mitt automatiska sparande har inte förändrats. Vi har inte förändrat vårat köpbeteende så skillnaden är väl att det extrasparande jag gör före nästa lön har minskat lite.