Hur investerar jag 2 miljoner för bäst avkastning och passiv inkomst?

Hej!

Jag har 2 miljoner kronor i mitt bolag som jag vill investera för att skapa passiv inkomst nu, inte långt fram i tiden.

Målet är att hitta investeringar som ger löpande kassaflöde och som går att skala upp över tid.

Jag kikar bland annat på fastigheter, men är även öppen för andra investeringar som ger stabilt kassaflöde och förutsägbar avkastning.

Hör gärna av er som har praktisk erfarenhet av kassaflöde investeringar – särskilt inom fastigheter – och dela gärna med er av vad som fungerat för er i verkligheten.

Alla tips och perspektiv uppskattas!

Tack..

2 gillningar

Stabila dividendbolag?

Fastigheter är ju inget som sköter sig själv precis, och du ska ha många fastigheter före det faktiskt genererar tillräckligt. Vinstmarginalen är ju inte särskilt hög om du inte köper fastigheter i områden där det är i princip omöjligt att hyra ut dem.

Om du inte har tidshorisont så finns det inget som slår inflationen.

Alla vill bli rika snabbt, ingen vill vänta…

4 gillningar

Fastigheter är ju nog allt annat än att bli rik snabbt :joy:

1 gillning

Ja, ska det hända saker direkt är det utdelande bolag som gäller. I övrigt säger jag som nattugglan:

Jag håller inte med, han försöker ju bara maximera företagets potential enligt de resurser han har..

Jag förstår inte riktigt vad du menar, TS skrev:

Att fastigheter inte uppfyller det är vi nog helt överens om.

Mitt påstående är att det inte existerar rumsrena investeringar som producerar passiv inkomst, på kort sikt. Det är bara gambling.

2 gillningar

Tror han menar att han inte behöver vänta i åratal för att få ut pengar, utan letar efter investeringar som ger månadsvis/årsvis utdelning för att få ut pengar till löpande kostnader och så vidare

Om det är bra eller riskfritt vet jag inte men jag kör en del av kapitalet i utdelningsaktier och dito ETF:er. Tyvärr inte så mycket fastigheter.

Dessa ger 264 utdelningar per år.

1 gillning

Alltså extremt lågvolatilt… låg risk → finns ej.

I teorin kan man sätte upp en KF med globala indexfonder och plocka ut från den månadsvis oavsett hur marknanden gått. Men det är liksom inte vad TS frågar om.

Tack Pankman, precis så menade jag.

Med ”passiv inkomst nu” syftar jag inte på snabba pengar, utan på investeringar som ger ett löpande kassaflöde – månadsvis eller årsvis – istället för att allt ligger som ren värdeökning.

En annan sak jag försöker förstå är hur lätt olika strategier går att skala upp.Med fastigheter kan man ju ofta använda kassaflöde och värdeökning för att ta nästa steg genom refinansiering och belåning. Jag är däremot osäker på hur pass lätt det är att skala upp med t.ex. ETF:er eller utdelningsportföljer.

Om någon här har ägt fastigheter, eller har praktisk erfarenhet av kassaflödesinvesteringar i någon form, så tar jag gärna del av era perspektiv och vad som fungerat i verkligheten.

Grym input MrHa kring utdelningsaktier och ETF:er – sådana konkreta exempel är väldigt hjälpsamma.

1 gillning

Det spelar ingen roll om det är prisökning eller kassaflöde. De båda är ekonomiskt helt ekvivalenta.

1 krona är 1 krona oavsett källa.

4 gillningar

Teoretiskt håller jag med – 1 krona är 1 krona.
Det jag menar är den praktiska skillnaden: värdeökning är låst tills man säljer, medan kassaflöde är likviditet jag kan använda direkt utan att avyttra något. Det gör stor skillnad i ett bolag när man vill kunna skala upp.

2 gillningar

Jag menar fortfarande att det är samma sak.

Kassaflödet du pratar är samma sak som att det du äger säljer av istället för att du gör det.

När det kommer till aktiebolag är detta extremt tydligt. Utdelning är pengar från bolagets konto.

Aktien blir efter utdelning motsvarande exakt lika mycket mindre tillgångar som utdelningen var på. Hade bolaget inte delat ut hade aktien motsvarat lika många extra kronor på bolagets bankkonto.

Behöver du likviditeten är det helt ekvivalent att sälja av fondandelar som att behålla utdelningen.

Det gör ingen skillnad annat än mentalt.

7 gillningar

Förutom i bokföringskostnader, allt köpande och säljande ska ju bokföras. Det är lättare att hålla koll på dividender än alla de olika transaktioner.

Inte i KF väl?

1 gillning

Säljer du av så tappar du andelar i företaget och du måste själv räkna ut hur mycket du ska sälja av. Värdet brukar vara betydligt mer volatilt än utdelningarna.

Med utdelning är det någon annan som räknar och du behåller hela din andel av företaget.

Du tappar “andel” (mer specifikt en del av) företaget när du får utdelning också. Utdelningen är en faktisk del av bolaget som slutar existera som ägt av bolaget (pengarna som delas ut).

Det är ingen skillnad.

Det är inte relevant. Du kan sälja av ett fixt antal kronor för att inte få volatilitet i ditt kassaflöde.

Utdelning är bara mentalt. Det finns ingen ekonomisk skillnad.

1 gillning

Äger jag 100% innan utdelning så äger jag 100% efter. Samma om jag äger en mijarddel. Vid nästa utdelning så får jag lika stor andel av företagets utdelning igen.

Absolut, men vill du behålla kapitalet över tid och börssvackor så får du ut mycket mindre än med utdelning. Lika bra som det är att köpa i börssvackor så är det att dåligt att sälja.

Men 100% efter motsvarar ett mindre bolag. Ett bolag utan pengarna på kontot som nu är på ditt konto.

När du äger x% av bolaget så äger du indirekt x% av bankontot utdelningen kommer från.

Det är absolut noll skillnad ekonomiskt.

Det är helt enkelt inte sant. Finns spaltmeter med forskning på området som visar att utdelning är irrelevant.

3 gillningar