Hur investerar jag 2 miljoner för bäst avkastning och passiv inkomst?

Absolut i teorin, du bortser från att aktiekursen för rätt typ av bolag stiger igen och du har utdelningen, aktien och kursen kvar.

Jag avser inte att förlänga denna pingpongmatch utan lägger den nu till handlingarna. Måste få lite tid att leta bra utdelningsaktier innan jag somnar för kvällen :blush::dollar_banknote::heart:

Nej jag bortser inte från det. Både bolaget som delade ut och det som inte delade ut går upp motsvarande mycket

Det finns inget stöd över huvud taget för att ett bolag som delat ut går upp mer än ett bolag som inte gjort det.

https://rikatillsammans.se/spara-och-investera/kom-igang-guide

Vore intressant om du kunde lyfta fram vad som skrivs i dessa böcker som är så bra istället, blir lite ”Yoda says”-argumentation av det hela annars.

Men om vi ska backa bandet för att återgå till vad faktiskt tråden handlar om, TS skriver:

Han vill alltså ha passiv inkomst nu, och förutsägbar avkastning.

Med det som grundkrav, menar jag att stockpicka svenska utdelningsaktier är ett mycket mycket dåligt alternativ att investera i. Låter snarare som TS söker en korträntefond.

2 gillningar

Jag har inte för avsikt att debattera detta mer så jag kommer inte lägga tid på att försöka övertyga dig om detta.

Vad gäller TS så nämner denna bl a en fundering på fastigheter och det är knappast en förutsägbar investering. Tolkar även in att sparkonto/kort räntefond inte är det som efterfrågas då det inte kan sägas vara en investering utan snarare bara parkera pengar.

Korta räntefonder är absolut en investering, då man kan förvänta sig en positiv avkastning.

Du får inte en real avkastning vilket är det viktiga här.

Det finns absolut korta räntefonder med positiv förväntad real avkastning.

Ok om du säger det :blush:

Tack för alla svar hittills!

För att förtydliga mitt fokus, så att vi inte fastnar i sidodiskussioner:

När jag skriver att jag vill skapa ”passiv inkomst nu” menar jag inte utdelningar eller avkastning som kräver försäljning, utan löpande kassaflöde i ett aktiebolag – något som kommer in varje månad eller år, och som dessutom går att skala upp.

Det är därför jag lyfte fastigheter, men jag är inte låst vid det.

Min ursprungsfråga handlar egentligen om:

Vilka investeringar kan skapa kassaflöde i ett AB nu – och dessutom skalas upp över tid?

Det kan vara fastigheter, bolagsförvärv, uthyrningsmodeller, leasing, servicebaserad verksamhet, maskiner, eller något helt annat.

Det är just praktiska erfarenheter jag är ute efter – från er som faktiskt testat kassaflödesmodeller i verkligheten.

Så om någon här har:

• ägt eller skött hyresfastigheter

• byggt upp kassaflöde i ett AB

• skalat upp en investering över tid

• eller har exempel på fungerande modeller…

…så tar jag väldigt gärna del av era perspektiv.

Tack igen för alla inputs!

1 gillning