-6 och töntsnö. ![]()
Mellan 17-24 C i huset. ca 17 i källaren, ca 24 i sovrummet xD.
Jag beklagar ![]()
-3 i Göteborg men fuktigt och tokblåsigt, så SMHIs app säger “känns som -11”.
Tack för omtanken. Behövde använda värmevetekudde inatt
Många norrlänningar brukar säga att hellre -30 i Norrland än -5 i Göteborg. Jag håller inte med. Det går inte ens att jämföra. Visst är det kallt när det är rått och blåsigt men -30 är jävulskt kallt.
När jag åker på tjänsteresor till syd/mellansverige så klär jag mig i tunnare kläder, skippar mössan, finare skor etc. Sen rör man sig ofta mellan varma och kalla zoner. In och ut ur färdmedel och byggnader på ett annat sätt än hemma.
Ja, -30 är svinkallt. Det jag hört och jämfört själv är väl snarare det där med hellre minus 10-15 i norr än +1 i söder. Men det handlar ju då mest om luftfuktighet och vind. I Skåne kan man i princip aldrig stå “mitt i byxan”.
-8 Just nu. i mellansverige. Blåser och snöar.
Hmm. Ligger något i att kyla ofta känns mindre i Norr.
När jag var barn bodde vi en period i södra skåne.
Där minns jag horisontellt regn pga kraftig blåst över vindpinade fält och snöslask på vintern.
Vi frös snabbt något hemskt ofta när man lekte ute. Otrevliga vintrar.
Senare bodde vi en period drygt 100 mil längre norrut nära kusten. Det var nog minst 10 och kanske ofta 15 grader kallare där än i Skåne på vintern. Där minns jag som barn många fina vinterdagar med gnistrande solsken, hyfsat vindstilla, lätt kritvit torr snö i stora mängder och vi frös oftast inte och kunde leka ute mycket. Man höll sig torr om fötter och händer etc.
Jag köper att minnen är selektiva men även senare på besök har jag frusit och blivit blöt i skånskt skitväder även andra tider på året. Svårt att klä sig bra nog vid horisontellt regn.
Ja, när man kommer under 30 grader kallt så börjar luften göra ont så helt klart ej jämförbart! Avskydde vintern i Gbg av hela mitt norrländska hjärta men det va ju inte kallare. Här är det kallt men också bra skidföre och skoterföre. Och de allra mest magiska dagarna är ungefär som idag, förjävla kallt men vindstilla, soligt och snön gnistrar! Älskar det!
Låter bra. Vi är också medelhavsnära och har kanonväder. Det är nu det är som bäst för oss (vi gillar inte svenskt väder alls). Runt 19-20 på em, några enstaka turister som badar, sköna hundpromenader.
Vi hade två halvtaskiga veckor med blåst och en del regn i slutet på Oktober, annars har det varit perfekt.
Kör med öppen dörr mot terrassen ![]()
Golvvärmen är påslagen men den verkar inte behöva göra så mycket trots lite nattkyla utomhus.
Termometern har legat på omkr -7 det senaste dygnet, men blåser så in i hel… så köldupplevelsen är säkert det dubbla. Vi har varit iväg o handlat med bilen en sväng, att gå prommis är inte riktigt att tänka på, utan softar vid brasan…har dock skottat idag fram till vedförrådet…
0-gradig, 100%ig luftfuktighet och lika kallt inne som ute är det värsta jag varit med om, man blev kall in i märgen.
Det upplevdes markant mycket kallare än när man som ung stod och väntade på skolbussen vid -38 C.
-40 här i Jokkmokk och här arbetas det som vanligt för folket. Själv ligger jag dock i feber och det är jag inte jätte ledsen för ![]()
Jokkmokks bor gnäller inte över kyla. De skakar av glädje.
Jag bor utanför Göteborg och har tillbringat en del tid i -20-30 i Norrland. Räcker med nollgradigt och lite vind i Göteborg för att det ska kännas kallare, -5 och snudd på storm som i dag är vansinnigt kallt.
Malmö har alltid 30 grader och sol. Kanske lite motvind då och då. Men det fläktar fint.
Så är det faktiskt vi klagar sällan över kylan ![]()
Hemma verkar det vara runt -20, skönt att man inte är där och har det 50 grader varmare i alla fall en vecka till.
Riktig vinter nere på Näset, 0 grader kallt.
Blåser friskt och flygen inställda på Sturup.
Lagom kallt. -10 och blåsigt. Jobbar hemma och eldar. Vägarna går att åka skridskor på. Den enda i familjen som tycker att det är underbart med snö och kyla är vår Husky. ![]()