Hur kallt står ni ut med att ha hemma och vilka är era bästa tips?

Lite OT.
Jag spår att gästtofflor och resetofflor kommer uppstå som nya fenomen i vinter. Lika självklart att erbjuda gästtofflor som kaffe när familj och vänner kommer över.

Vad tror ni? Visst känns del väl sådär att ha över folk om man har 16-18 grader, kalla golv och de bara har vanliga strumpor (och vinterkängor som får stanna i hallen)

1 gillning

Jag fick faktiskt nå’n så’n larvig laddning med olika storlekar gästtofflor. Förutom att de flesta var för små för stora nordiska fötter så är idén inte så dålig. Speciellt inte om man som jag har gjuten bottenplatta och ingen golvvärme. Min mamma har tagit saken i egna händer och dumpat ett par raggsockor här hos mig. :sweat_smile:

4 gillningar

Helt klart starka kandidater till årets julklapp tillsammans med en elmätare och två kubik ved.

3 gillningar

Tänk på att den gamla typen av lampa inte bara ger ljus. Cirka 30% ljus och 70% värme. Om man då har lampa/lampor tänd över matbordet eller kanske favoritfåtöljen så blir det riktad värme. Av den anledningen är jag inte alltid noga med att släcka överallt. Riktad värme över t e x fåtölj och matbord kan göra att man slipper värma upp hela rummet.
Detta var ett litet tips från mig. Ha det fint och kommentera gärna.
Mvh
Uffe

2 gillningar

Innan ni springer iväg allt för långt i sparivern så granska vad era hemförsäkringar säger om temperaturer och när försäkringen slutar gälla, t.ex. på grund av ökad risk för fuktskador. Någon nämnde detta tidigare i tråden, vad Folksam hade för rekommendationer för sommarstugor. Det kan skilja sig när det kommer till villaförsäkring och mellan olika bolag.

När stormen Dagmar var så var man strömlös i 5-6 dagar. Sista dagen så var det 5 grader inne. Har faktiskt aldrig sovit så gott. Sov dock med underställ.

När jag köpte mitt boende var det dock standard med 14 grader innan renoveringarna satte igång. Men första året 14 grader. Mest pga att man jobbade hela tiden och inte kunde vara hemma och elda.

1 gillning

14.4 i mitt arbetsrum i morse, men jobbar inte hemma idag så det är “lugnt”.
Vi borde kunna börja använda bastun lite smått från och med idag med

Blir kallt i mitt arbetsrum på mornarna också, fastän vi inte sänker temperaturen inomhus. Men jag löser det med en sånt här skrivbordsunderlägg med värme

Finns även en större modell med bättre plats för musen vilken jag hade tagit istället om jag köpt idag. Musen får plats nu med men det blir lite trångt.

5 gillningar

Det är 7 grader ute där jag bor. Inte säker på hur kallt det är inuti, men ganska kyligt för mig. Jag är väldigt benig och blir lätt kall, speciellt mina fötter.

Jag köpte nyligen en filt av 100 % ull att täcka mig med när jag jobbade på mitt hemmakontor. Jag har också ett par snygga ulltofflor (men behöver fortfarande skaffa några ullstrumpor).

Min plan är att undvika att slå på värmen så länge jag kan. Min hyresvärd varnade mig dock för att rören i huset kommer att frysa om jag inte sätter på det senare på vintern. Tills dess väntar jag i min ullfilt och tofflor.

2 gillningar

Jag märkte av ett litet problem hemma hos oss när utomhustemperaturen gick från medel +10 till medel +5. Då hann inte kompressorn med och inomhustemperaturen gick ner till ca 16,5-17 grader i huset, vilket resulterade i att vår frånluftsvärmepump varnade för att frånluften var för låg och blockerade kompressorn (endast el-tillsats möjlig) till dess att frånluften stabiliserat sig runt 18 grader.

Fick göra en lösning med att sätta in en eldriven 500W värmefläkt i en liten WC (yta på ett par kvm) som är vägg i vägg med värmepumpen och sätta 25 grader på värmefläkten. Genom en relativt liten insats på fåtal timmar gick temperaturen i WCn upp från ca 16 grader till ca 25 grader och temperaturen i frånluften gick från 16,5-17 grader upp till ca 18,5 grader istället.

Förhoppningen är att använda el-tillsatsen så lite som möjligt under vintern.

2 gillningar

11,5 grader idag på förmiddagen. Ingen sol i sikte så solfångarna lär inte ge något närmaste veckan heller. Drog igång pannan för första gången denna säsongen och den verkar fortfarande fungera, redan uppe i 15 grader!

2 gillningar

Just nu har vi runt 24 på natten utan AC. Det går ner till 18-19 ute som kallast. Jag vill helst ha den på ner till 22, men frugan vill sova utan AC. Jag vann inte diskussionen…

1 gillning

Nu 16,3 i vardagsrum och sovrum. Har vant mig gradvis, förra hösten/vintern hade jag 20-21 inomhus. Kring nollan utomhus nu här i SE3 och ska bli -2 grader som kallast imorgon. Men fördelen med att det blir kallare är att luftfuktigheten sjunker så att det känns behagligare även inomhus.

2 gillningar

Du är inte redig på en fläck människa. Nästan lika kallt som i ett bårhus.

Min smärtgräns går vid 20 grader. Under det får man tina mig med en blåslampa och svetslåga.

1 gillning

Som jag ser det handlar det bara om att ta på sig tillräckligt. Sockor, varm tröja//tröjor etc. så att man behåller värmen som kroppen producerar. Håller man värmen bra så ser jag egentligen ingen nedre gräns utöver att det är obehagligt att byta kläder om det är för kallt. Sen finns det väl ingen anledning att överdriva men 16 grader verkar inte vara något problem i alla fall.

Ingen rocket science direkt att slänga på något tjockare/varmare elller ett lager till för att få lagom nivå och vare sig för varmt eller för kallt. Är van att göra så utomhus då jag cyklar till jobbet året runt och kör löpning varje dag utomhus året rumt oavsett väder. Bara “så här har vi alltid gjort” angående att ha 20+ grader inomhus som de flesta verkar vilja ha.

2 gillningar

Angående hur kallt man står ut med hemma:

Frun klagade på att golvet var kallt vid 22 inne. Så jag har nu petat igång vattenburen golvvärme med 25 graders framledningstemperatur. Fanns inget lägre. Så nu får vi köra AC fläkten (dock inte AC med kyla :grinning:) för att det inte ska bli för varmt. Det blir ca 24 inne.

Ute natt: 17
Ute dag: 22
Elområde: Medelhavsnära

4 gillningar

Det kan funka för bålen men mina fingrar är alltid kalla halva året. Inte så smidigt att ha vantar på sig inomhus. Att diska ger kortvarig lindring men det mesta åker i diskmaskinen och att ta hand om resten tar inte så lång stund.

Att fly till varmare breddgrader är en lösning.

1 gillning

Det kan i många fall bero på att man har för lite på sig på resten av kroppen. Är man varm i övrigt brukar man inte frysa om händerna inomhus. Ligger man på gränsen så är det händer och fötter man fryser om först.

1 gillning

Sant. Jag har alltid många lager på mig, men jag måste ju kunna röra mig också. En timmes snabb promenad hjälper men effekten sitter inte i så länge. Att småhuttra lär förresten vara bra för produktionen av brunt fett. Mest brunt fett har nyfödda. Men jag befinner mig snarare i andra änden av skalan.

Ja ja, nu har jag lämnat landet.

1 gillning

16 grader inomhus nu och jag fryser inte det minsta. Nu har det nämligen blivit kallare ute, enstaka minusgrader här i SE3. Då blir luften torrare och det känns inte alls lika kallt längre. Jobbigast är det i perioder med hög luftfuktighet, då kan det kännas kallt även vid ganska höga temperaturer jämförelsevis. Men det handlar ju enbart om att klä på sig tillräckligt mycket, dvs prova sig fram.