Hur kallt står ni ut med att ha hemma och vilka är era bästa tips?

Jag märker skillnad på att vara varm “på ytan”, i bemärkelsen att inte frysa, och att vara varm “inifrån”, i bemärkelsen att inte vara ruggig.

Jag är mycket oftare ruggig än att jag fryser, kom jag på. Det senare är lättare att åtgärda.

1 gillning

Tror man får testa sig fram. Fryser man om händerna kan torgvantar vara en lösning man tänker sig och kanske tycker fungerar. Men det kan lika gärna ge samma eller bättre resultat med en tröja till så att man behåller mer värme och den räcker bättre även till händerna.

1 gillning

Om jag inte fryser men ändå är ruggig, hur löser jag det? Det är ett släktdrag så jag vet vem jag ska tacka. Vad som funkar är att röra på mig och att äta varm mat och dricka varm dryck. Men det är svårt att hålla på med hela dagarna.

Är inte ruggig samma som “fryser fast bara lite”? Det borde vara samma botemedel.

Jag vet inte, upplever det annorlunda. Är jag ruggig hjälper inte fler kläder. Ungefär som när man har feber, man är supervarm men fryser ändå. Typ …

1 gillning

Jag tror mer kläder hjälper i alla lägen, givet att man inte har feber eller liknande förstås, då kan det slå fel. Men det finns också en viss tidsfördröjning. Fryser man om fötterna och tar på sig ett extra par sockor kan det ta en timme innan man kommit ikapp och frusenheten försvinner. Hjälper inte det så är det ytterligare ett par sockor eller tofflor etc. Det är ingen rocket science.

Så sant. Synd att vi har +1 här. Det är äckligt fuktigt och kallt. Då blir man ruggig:

Japp, du har min röst på den definitionen. :slight_smile:

3 gillningar

Vi har runt 15 grader nu…
Jag har pekat med menande blick mot luftvärmepumparna, men frun har satt upp ett stretchmål att inte dra igång de förrän december, och hon håller på det med järnhand. Kommentarer som “är du man eller mus?” har florerat.

8 gillningar

Det är rätta takter!

1 gillning

Jag målar genast upp en fördomsfull bild av sisu, knivar och karg uppsyn. Talvisota 2022 :crazy_face:

Heja, heja! :finland:

4 gillningar

Har 21°C på dagen, men har det inställt så att det sänks per automatik till 18°C när jag ska sova.

Kallast hittills jag har haft är 15.7 grader i vardagsrummet, efter en natt med -10 grader utomhus i SE3. Kanske kan sjunka något lite till om det blir riktigt kallt i vinter. Tycker inte att det varit något problem med att ha 16-17 grader eller något kallare. Bara att ta på en extra tröja, sockor etc. Man vänjer sig.

I rummen jag satt på sparlåga har det aldrig gått under 12 grader hittills, larmet går vid 10 grader. Skulle det bli kallare kan jag skruva upp lite på termostaterna.

Driftskostnaderna ser bra ut. Trots att elen är mycket dyrare och att även kostnaderna för fjärrvärme och sophämtning gått upp en del ligger jag på c:a 75% av totala driftskostnaderna mot tidigare år, med alla sparåtgärder för el och värme summerat. Det är jag väldigt nöjd med!

2 gillningar

Allt mellan 16 och 30 C inomhus är ok. Gäller endast att klä sig korrekt.

1 gillning

Oof… det hade inte funkat för någon i vårt hus. Jag hade tänkt basta när jag kommer hem men det kanske anses kriminellt numera ? Iaf omoraliskt :grinning:

1 gillning

Vi har bastun igång varje dag, men den är ju som sagt vedeldad.

1 gillning

Härligt! Vi har tyvärr eldrivet aggregat.

Jag får skylla på medicinska skäl. Det är ju inte bra för blodtrycket och blodkärlen att bo kallt. Tvärtom kan bastu och extra hög värme inne vara bra för hela systemet.

Om inte det duger så kommer elförbrukningen vara väldigt låg sett på totalen över hela vintern så vi får unna oss detta :grinning:

Fan hade min fru varit så hade vi kunnat spara på riktigt, min gräns går när både öron och näsa fryser, sitta med vantar inomhus med vantar känns inte rätt.

Som kallast har jag nog satt termostaten på 21 i vardagsrummet, men oftast blir det 23, ibland 25. I sovrummet har vi än så länge inte behövt värma, så där tänker jag att det nog räcker med 18 eller så. Dock kör vi avfuktaren för fullt – annars skulle temperaturen behöva vara högre.

Min LVP bestämde sig för avfrostning tidigt imorse så i köket var det 14 när jag gick upp. :cold_face: Det stod inte jag ut med, så där gick definitivt en gräns. Jag får säga att 16 inte är superkul, men lättare att “bygga bort” med mer kläder.

Nu jobbar den igen. Men jag tycker mig märka att det är värst när utetemperaturen är på ungefär +1. Då blir det massor av kondens, fukten kryper under kläderna och LVPn får mer att jobba mot.

Min ovetenskapliga åsikt är att villaägare har lägre inomhustemperartur på vintern än de som bor i hyres och bostadsrätt.
Detta beror på att kostnaden för uppvärming (och tappvarmvatten) inte är synlig på samma sätt för BR och HR, vilket innebär att incitamentet till besparing är lägre.

Lösningen är införande av individuell mätning och debitering av uppvärming och tappvarmvatten per lägenhet.

3 gillningar