Hur kallt står ni ut med att ha hemma och vilka är era bästa tips?

Ja, 15 grader när det är -10 ute känns helt ok, medans det känns kallt när det är runt +1 ute.

Nu har vi dock fått igång plåtugnen på mellanvåningen, en eldning på morgonen håller den våningen runt 18C hela dagen, även om det är mellan -5 och -10 ute nu

Det är nog inte en gräns, bara en “motståndsnivå” ni ännu inte har passerat. Man kan gradvis vänja sig och anpassa kläder etc. till lägre och lägre temperaturer. Sen är det väl en annan fråga hur lågt det är “vettigt” att gå med tanke på risker för skador på huset, marginal mot risk för att rör fryser om det det blir ett längre strömavbrott etc. Nu när vi ska vara beredda på nedkoppling av elnätet så ökar förstås risken för att temperaturen sjunker till en skadlig nivå om man redan ligger väldigt lågt.

Finns data på det också,

När hyresgästerna får betala värmen själva minskar energianvändningen med upp till 20 procent.

Sen vet jag inte vad man ska säga om följande citat,

Den som tidigare reglerat innetemperaturen med balkongdörren slutar med det och börjar använda termostaten istället, anger Leif Olsson som en av förklaringarna.

2 gillningar

Sen är ju oftast lägenheter mindre och man får isolering/värme både uppåt, nedåt och på sidorna i vissa fall.

Jag hade en mindre lägenhet som student, med andra lägenheter bredvid, ovanför och under. På vintern behövde jag ha vädringsfönstret öppet lite hela tiden för att annars blev det olidligt varmt, mitt element var avstängt. Det är snudd på att man borde ställa lagkrav på individuell mätning av värme, varmvatten och el i hyreslägenhet och bostadsrätt, så att det finns incitament för att spara.

I studentlägenheterna där jag bodde höll de fruktansvärt kallt, men eftersom elen ingick i hyran löste folk det genom att ha ugnen igång med luckan öppen… :bulb: :person_facepalming:

Känner folk i SE4 som fortfarande gör samma sak utifrån rekommendation från vaktmästaren som inte orkar fixa elementen :see_no_evil:

Är det direktel i elementen är det väl lite sak samma, men det antar jag att det inte är.

Fjärrvärme i elementen.

Traditionen är alive and kicking i Lund…

2 gillningar

Det börjar bli lite småkallt nu men pga låg luftfuktighet så fryser jag ändå inte. När det var kring nollan utomhus och 17-18 grader inomhus kändes det betydligt kallare. Fascinerande!

19 grader vintertid med golvvärme i hela lägenheten, 22 sommartid eftersom det känns betydligt kallare när det drar från luftkonditioneringen.

Kryper ner under täcket…

2 gillningar

Vi har 20-21 grader iñne… Går runt hemma barafota å t-shirt… Men vi har vedeldat å tycker synd om andra som får spara på värmen för de är så jävla högt pris för elen…

1 gillning

15-16 grader inomhus. Täcker upp med ullstrumpor, underställsbyxor och tjock fleece-tröja. Dubbla täcken i sängen. Inte så farligt som det låter faktiskt.

2 gillningar

15,9 igår eftermiddag när vi kom hem (sänkte extra denna veckan med extrempriser).
värst är när man inte kan sitta under en filt i soffan eller ligga i sängen. annars är det ok.

2 gillningar

Sverige är fantastiskt.

Här stänger politkerna ner kärnkraftverk och mer än 50% skulle idag rösta på dessa partier.

Människor får ha underställ, raggsockar, sovsäckar, inte duscha, inte ha någon värme. Det är som att vi går tillbaka 50 år i tiden.

Svenskar är verkligen ett väldigt underligt folk. Man bara anpassar sig, vad är nästa grej? Ingen el alls? Det spelar ju inte roll?

Jag kan verkligen inte identifiera mig med ett såpass ryggradslösa människor. Denna tråden är bara för mycket och det är verkligen det “sovande” folket.

Sverige kommer vara förlorat när man ser all flathet. Vet inte hur många hetska diskussioner jag har haft på jobbet, och alltid kommer det någon “men vad ska man göra?” Ja du, kanske PROTESTERA när detta väl kom på kritan att lägga ner kärnkraftverken, kan verkligen inte förstå?

Är svenskar naiva eller fega? Båda två?

Ursäkta min frustration men jag tycker gränsen har gått, för länge, länge sedan. Glad att jag inte har barn i detta landet.

1 gillning

Ja, under massa filtar är bäst, sova bort el-ländet går fortast, som en björn i ide:)

Det är sagolikt konstigt att folk röstar och fortfarande kan tänka sig att rösta igen på dessa partier som stängt ner kärnkraften.

Nej, tråden är för att diskutera hur man överlever givet det uppkomna läget, det innebär inte att man är tyst. Det kommer att ta minst 10-20 år att återuppbygga det som S/MP har raserat vad gäller Sveriges energiförsörjning. Vad tycker du vi ska göra fram tills dess? Ny regering har vi fått som nu jobbar för att återuppbygga. Jag röstade på den nya regeringen. Men fram tills att läget har förbättrats måste vi ju hitta sätt att stå ut, eller hur?

Hur gör du själv för att inte vara ryggradslös om man får undra? Protesterar och samtidigt betalar bara utan att anpassa dig alls med att sänka temperaturen etc? Hur har du protesterat eller tänker dig att göra det? Men tråden handlar ju mest om hur man anpassar sig för att överleva, ingenstans har det framkommit att detta är istället för att protestera.

3 gillningar