Hur kallt står ni ut med att ha hemma och vilka är era bästa tips?

Minst 90% förstår nog inte alls komplexiteten med elförsörjningen. Vad man avser med planerbar elproduktion, att effektbrist på dagsbasis kan finnas samtidigt som att vi har nettoexport på årsbasis pga överkapacitet när det blåser och/eller det är varmt ute, vikten av att elnätet kan stabiliseras med svängmassa, hur det fungerar med elöverföring från norr till söder, hur export av el påverkar priserna på elbörsen etc. Givet det verkar det som att runt hälften fortfarande tror att det inte är sossarnas fel utan enbart Putins. Man får hoppas att debatten som förs gör att fler svenskar förstår en hel del av det här och fattar bättre beslut inför kommande val.

Gäller även politiker, det är uppenbart i debatter att inte ens partiledarna förstår det allra mest fundamentala kring energiförsörjningen. Debatter förs på dagisnivå med verklighetsfrämmande argument som bygger på önsketänkande och inga kunskaper alls egentligen.

5 gillningar

Jag har gång på gång på gång påtalat effekterna av vad som skulle hända när kärnkrafverken stängdes av. Arbetar på en arbetsplats där IF Metall styr och har debatter dagligen, och har t.o.m. fått vissa att få en mer aha upplevelse, än att som alla andra knyta handen i fickan och tacka och ta emot.

Jag fortsätter att göra det, gör du något likadant eller sitter du med tyst och säger ingenting? Svenskar har aldrig tagit denna debatten för det blir “obekvämt”, samma som med t.ex. invandringspolitiken, och då är jag ändå invandrare själv.

1 gillning

IF Metal ger jag inte mycke för… Alltid varit väldigt trångsynt å tänket är på en helt annan planet…

Jag tar debatten kring nödvändigheten med massiv utbyggnad av kärnkraft i alla möjliga sammanhang. Men samtidigt vill man ju dra sitt strå till stacken för att lindra effekten. Jag har råd att inte ändra mina vanor och betala högre kostnader för el m.m. Men jag väljer att vara solidarisk med andra och spara så gott jag kan. Eftersom elpriset styrs av marginalkostnaderna så kommer allas sparande att sänka priserna. Alla borde alltså spara, även de som har bundit sitt elpris förstås. Du är fel ute som kritiserar denna tråd som inte på något sätt utesluter att man protesterar massivt mot att det ser ut som det gör, men att man ändå vill spara. Sparar inte du på elen? Och att kalla de som försöker så gott de kan att spara för ryggradslösa…

1 gillning

Har fjärrvärme i villan och behöver inte sänka vare sig inomhustemperatur eller duschtid. Men försöker bidra med det lilla jag kan genom att använda så lite hushållsel som möjligt. Känns futtigt men alltid något.

Men vad duktig du är då. Mitt problem är att alla finner sig i denna situation som vi inte skulle vart i.

Du tror inte det går att sänka moms, skatt etc. på elpriset?

Istället ska vi bygga kojjor och frysa. Tyck vad du vill, att du har ryggrad, men jag håller inte med dig.

Slut på diskussion.

Du lägger fram en halmdocka här. Förhoppningsvis går det att göra något åt de höga elpriserna. Det är inte produktionskostnaden i snitt som är hög, det är hur man sätter priset baserat på den dyraste elen på elbörsen, skatt, moms etc.

Men fram till att man kunnat göra något åt priserna måste du väl ha förståelse för att folk behöver spara och ha det kallare hemma etc.? Denna tråd handlar ju bara om hur man står ut med kallt hemma, och tips kring detta. Vissa behöver faktiskt göra så idag. Det har inget med ryggrad att göra, det handlar om överlevnad. Jag sparar av solidaritet med de som MÅSTE spara och för att allt sparande faktiskt också sänker elpriserna. Du gör som du vill förstås. Det handlar inte om att vara duktig. Förstår du inte vad solidaritet är så är det inte mitt problem.

Om ditt fjärrvärmebolag har kraftvärmeproduktion skulle jag säga att använd MER värme.
Det ger mer elproduktion också.

Här är en pedagogisk uppgift, ju mer VÄRME som kraftvärmen producerar, desto MER elproduktion får man ut, så länge man inte tänder en spetslastpanna som enbart producerar värme till fjärrvärmen.

Så spara EL, men inte VÄRME.

Ingen kraftvärme. Inga sopor eldas i mitt fjärrvärmeverk. Fjärrvärmen jag har bygger på restvärme/spillvärme.

Jätteintressant! Detta hade jag ingen aning om men kollade fjärrvärmeverket som förser mitt radhus med värme. Sopor blir värme och el här.

Tack för upplysningen.

Det där uttalandet gäller väl främst på gruppnivå, inte på individnivå. Som individ har man fortfarande intresse av att spara värme, eller åtminstone inte slösa, efter detta syns på räkningen. Som individ har man inget intresse av att öka värmen för att mer el kan produceras.

Jo, självklart är sambandet svagt, så rent ekonomiskt är det nog tveksamt.

Samtidigt behöver vi mer el så det går hand i hand. Kanske skulle varit tydligare med att det gäller på systemnivp. IGMR, det får inte den påverkan på din plånbok som mitt första inlägg antyder.

Jag tänkte nog ett par ord för kort i mitt inlägg pga tankspriddhet.

1 gillning

Vi har en frånluftsvärmepump (ivt490) med golvslingor i betongplatta ( 160kvm) braskamin täljsten. frånslaget eltillskott på på värmepumpen. Det betyder att kompressorn jobbar med den energin den får av braskaminen. Temperaturen sjunker ner till 16-17 grader nu på dagarna när vi inte är hemma och utetemperatur ligger på -5 ,7.
Kompressorn kan inte återvinna något när luften blir för kall. Vi ligger på ca 20-27 kW/h per dygn nu.

Hur mycket väger er täljstenskamin?

@lifeabroad oklart vad den kan väga. Det är en contura av de större modellerna , täljstensbeklädd.

För att kaminen ska behålla värmen krävs ofta minst 600kg täljstenskamin.
Många av de täljstenskaminer som säljs idag är mer visuellt än lagring av värme tyvärr.
Utan att behöva förstärka golv finns det dock täljstenskaminer runt 300-400kg som håller värmen upp till 12tim efter eldning.

1 gillning

@lifeabroad ja vår kamin håller ju inte värmen så lång tid efter avslutad eldning. Vi slåss ju med tanken på att dra igång tillskottet på värmepumpen varje dag nu i denna kylan… men klarar vi hålla snittförbrukningen på 25 kW/h per dygn jämfört med runt 60-80 om pannan får gå som den vill så kommer det göra mycket på elräkningen för december…

Hyresrätt med kallhyra har nackdelar sett i ett större perspektiv. Om man hyr en bostad med direktverkande el saknar hyresvärden incitament att isolera huset och byta uppvärmning till något vettigare.

“Vad då, det är väl bara att du öppnar ugnsluckan om du fryser?”

1 gillning

Incitamentet på en fungerande marknad är väl att hyresvärden kan ta mer betalt för en lägenhet med högre standard.

1 gillning

Hur kan du ha så låg RF% när du har så kallt? Funkar mätaren?

“Myndigheterna” rekommenderar en inomhustemp på 18-22°C. Lägre än så kan vara hälsovådligt med ökad risk för hjärt/kärl problem. En förmildrande omständighet är nog låg RF% skulle jag tro.