Hur kallt står ni ut med att ha hemma och vilka är era bästa tips?

Detta är en väldigt bra anledning att ha extra varmt hemma eller att bo i ett varmt land. Varje timma och dag man lever kallt kan ha påverkan på lång sikt.

Om man vill bo kallt bör man ha lite koll, en tryckmätare kostar inte mycket. Mäter man typ 120/80 när det är kallt är det nog bara att köra på :grinning: det blir ju bara farligt när trycket är förhöjt.

Det blir så inomhus på vintern när det är kallt, givet att man har uppvärmning. Jag har mätning i nästan alla rum och värdena överenstämmer.

Myndigheternas rekommendationer tar hänsyn till olika sjukdomar och ökad känslighet för de som är 65+, kanske även att vissa är dementa och inte har koll på att man bör ta på sig mer kläder om man fryser. Har man tillräckligt med kläder på kan man ju ha det väldigt kallt innan det är en hälsorisk, om man inte har problem med luftrören då möjligen.

OBS även att myndigheternas rekommendation, om man lusläser, är s.k. operativ temperatur, dvs den tar hänsyn till kallras etc. och inte bara vanlig lufttemperatur mätt på enklare sätt. Typ att man mäter 18 grader med globtermometer. Men kläder löser ju även problem med kallras.

Beror på ålder också. Jag har en mätare hemma. Jag är 59 år och mäter runt 125/75 normalt, även när det är 15 grader inomhus. Tar ingen blodtryckssänkande medicin. Vilopuls runt 40.

Jag är dock väldigt fysiskt aktiv med löpning varje dag året runt och cyklar 1 mil om dagen minst till/från jobbet m.m. året runt. Plus en del annat på Friskis etc.

Har svårt att se att min hälsa skulle påverkas negativt av att det är lite kyligare givet att jag inte fryser.

Elefanten i rummet är väl annars rökning, alkohol, fetma och för lite motion. Jag har inga av dessa riskfaktorer. Man får se till helheten och inte snöa in på någon liten parameter med marginell påverkan på totalen.

Nej med sådana siffror är det nog ingen fara alls. Väldigt bra. Det ökar ju med ålder men det finns flera möjligheter att sänka innan du kommer till temperaturen (medicin sänker ca 3 hg tror jag).

Man ska definitivt se på helheten men det är just de där siffrorna som avgör om det är skadligt eller inte. De går ner i varmare temperatur.

Antar att du menar mmHg

Precis! 3 millimeter kvicksilver. Jag tänker på den övre siffran (systoliskt tryck).

De andra möjligheterna man har är väl främst de du nämner som har med livsstil att göra. Men om du redan kör dem så kanske det inte går att minska mer den vägen senare.

Är det? De flesta kollegor på mitt jobb bor i lägenhet och är inte nämnvärt bekymrade.

124/70 nu vid 16.3 grader. Men jag ser inte riktigt kopplingen mellan blodttryck och kallt inomhus, kan du förklara?

1 gillning

Det blir nog andra tongångar när hyreshöjningarna börjar komma. Men jag är skeptisk, de flesta kan inte koppla ihop orsak och verkan.

Jag kan absolut inte förklara :grinning: men det finns vetenskapliga fakta som säger att blodtrycket blir högre i lägre temperatur och lägre i högre temperaturer. Det är tex bra att basta för att blodtrycket tillfälligt sänks. Nånting med elasticitet och blodkärlen…

1 gillning

Kärlen drar ihop sig i kyla → ökad resistens i kärlsystemet. Blodtrycket bestäms av ohms lag.

Men det är väldigt mycket annat än temperatur som påverkar blodtrycket och jag har inte kunskap om hur stor påverkan det har.

2 gillningar

Nja, knappast ohms lag, den gäller ju bara för elektricitet och under ideala förhållanden. Men någon motsvarighet i så fall för kärl och vätskeflöden.

Jag tolkar rekommendationerna att inte gå under 18 hemma som att de relaterar till detta med trycket, kanske även andra saker. Men som sagt, har man inte förhöjda värden kan jag inte se några problem.

Det vekar vara tunt med kunskaper och rätt mycket spekulation. Jag läste även en artikel kring att det fanns risker med övergången från kyla till värme, alltså att man kommer utifrån och kommer in i värmen. Då är det inte att det är för kallt inne som är problemet utan alltså övergången mellan.

Oavsett vilket kvarstår väl ändå att det är viktigt att man tar på sig ordentligt så man inte fryser. Om vi bortser från lungsjukdomar så borde risken då koppla till att man är för kallt klädd relativt temperaturen, snarare än temperaturen i sig.

Brist på kunskap

Det är oklart hur stor hälsorelaterad inverkan en måttlig exponering av för låga inomhustemperaturer har.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/t/temperatur-inomhus/

Här är en rapport, men jag minns ytterligare artiklar som jag måste leta mer efter. Vissa var relaterade till bastubad varje dag. Men det var några år sen jag läste om detta.

En till från snabbgoogling:

They found that for every 1°C decrease in temperature, there was an increase of 0.48 mmHg in systolic blood pressure and 0.45 mmHg in diastolic blood pressure.

Dvs 5-6 grader skulle kanske kunna vara ungefär samma effekt som blodtrycksmedicin.

Vetenskapliga rapporten är länkad i:

1 gillning

Det här var ju intressant (med tanke på att jag kör löpning varje dag året runt och hel del annat också):

The relationship between indoor temperature and blood pressure was most pronounced in the participants who did not exercise regularly. Therefore, increased levels of exercise might help reverse the potential negative effects of living in cooler temperatures.

2 gillningar

Motion är ju väldigt bra för väldigt mycket om man vill leva lite längre helt klart. En investering.

Blod är en icke-newtonsk vätska (till skillnad från vatten som är Newtonsk). Generellt sett så blir en fluid mer viskös vid högre temperaturer, tänk kall honung vs varm honung. Varm honung rinner lättare.
Tryckfall i rör beror på rörets diameter, friktion och viskositet på det som flödar i röret. Om vi då har pumpen i systemet som ska dra runt detta, hjärtat, så kommer det krävas olika arbete för att dra runt samma mängd vätska vid olika viskositeter och rördiameter.
Typ så? Om man betraktar kroppen som vilket rör/pumpsystem som helst.
Tryckfall i rör kan beräknas med Bernoullis ekvation.

3 gillningar

Rör brukar ju vara fasta, blodkärl är töjbara. Det blir nog mer komplicerat pga detta.

1 gillning