Hur kallt står ni ut med att ha hemma och vilka är era bästa tips?

Låter som en rimlig tolkning. Jag tolkade det också som att själva rören kan göras större pga elasticitet i värme, och att de drar ihop sig / minskar sin diameter i kyla. Det var fallet i bastun om jag fattat rätt.

Ja. Men det finns ju elastiska rör också, och ska vi vara noga så är ju faktiskt de flesta material elastiska i matematisk bemärkelse (kan dock inte mycket om detta så kanske är på tunn is nu).

Mitt inlägg var för att illustrera principen av strömning i rör, vilket blod egentligen är.
Ska man räkna på det handlar det om att ha rätt materialdata, givetvis. Som till exempel att blod är icke -newtonskt, och en suspension av alla komponenter som ingår.

1 gillning

Blodtryck = volymflöde (som bestäms av hjärtats slagvolym × puls) × kärlmotstånd.

Kärlmotståndet bestäms ju i sin tur i hög grad av radien och drar kärlen ihop sig så ja, då minskar ju den. Annat så som kärlens styvhet spelar givetvis också in! :blush:

2 gillningar

Artikel om bastande finnar som sänker sin risk för högt blodtryck: (den innehåller länkar till studierna)

Ja, då förstår jag varför du sa Ohms lag!!
Kommer man från ingenjörershållet så lät det tokigt, men förenklat och tillämpat så :blush: :+1:

2 gillningar

Jag är väldigt förenklad och tillämpad! :smile::wink:

3 gillningar

18 grader och 82% luftfuktighet, då blev de dags blåsa igång värmaren, fuktigheten kryper in under kläderna.

Om man inte får högt blodtryck pga elräkningen… Fast det kanske är mest i Sverige som man kör bastun på el.

2 gillningar

Ja, jag har sett finnar utomlands som envisas med att bygga egen vedeldad traditionell finsk bastu av finskt trä som fraktats på lastbil genom större delen av Europa bara för att det ska bli rätt :grinning:

Själv kör jag svensk variant på dyr el. Jag hänvisar till medicinska skäl.

2 gillningar

Jag har badat tvångsuppförd bastu i Kalifornien, där sätter dock reglerna stopp för vedeldat, så t.om. med finnarna där nöjer sig med el.

3 gillningar

Vatten är en bra värmebärare!
Du vet själv när man är i en bastu med elaggregat; kastar man på vatten och ökar fuktigheten (som är ca 1% vid bastutemp 80c+) så blir det varmt som bara den!

1 gillning

Och en bra köldbärare. Hamnat i ett kallt regn någon gång? Brrr

Hade 10C en vecka när det var problem med uppvärmningen i huset och -25C ute. Då kan man känna att man lever! Nu har jag det gott på 19C, svalt när man ska sova och behagligt med tröja. Värt att nämna är att många länder som inte har lika välisolerade hus som Sverige har det väldigt kallt inomhus trots relativt milda vintrar, 10-12C inne hör inte till ovanligheterna.

Bor i villa med bergvärmepump, vedpanna och vedspis. Tillhör elområde SE3. Från oktober 2022 tills nu - början av februari 2023 - har temperaturen inne varierat mellan 22 grader Celsius till 24 grader Celsius. Har timprisavtal på el. Beroende på elpris kör jag värmepump eller ved. Helt klart kan jag gå ner i temperatur ner mot 18 grader Celsius men tycker inte att det känns bekvämt då jag trivs med att gå lättklädd inne. Sedan finns resten av familjen som inte blir glad om temperaturen sjunker :joy:

Kring 16,5 grader är perfekt om man klär på sig :sunglasses:

2 gillningar