Ja denna grafen skulle man sett för ett år sedan.
Hur är läget nu då? Borde man satsa på en korträntefond i USD nu? Senaste månaden har ju LF global gått bättre.
…
Ja ni kanske fattar poängen. Hur vet man innan att börsen ska börja “sura”? Och när den börjat sura, hur länge till kommer den vara “sur”?
Den där artikeln har en hel del förbättringspotential där man skriver om index.
Det som avses är aktiva fondförvaltares resultat i jämförelse med resp. fonds eget jämförelseindex och över en lång tidsperiod. Man kan lätt tro att man menar “index” som OMXS30 eller något bredare index typ som de som används för globala indexfonder.
Fonderna kan fortfarande gå bättre än breda index över samma tidsperiod, alltså gå väsentligen bättre än “indexfonder”
Statistiken säger inget alls om vad som gäller under kortare tidsperiod
Statistiken är bakåtriktad, dvs det går inte att dra slutsatser om vad som gäller idag och i framtiden
Statistiken säger inget om vad som gäller för en privat investerare som under lång eller kort tidsperiod inte behöver äga samma innehav utan kan byta innehav och utnyttja olika fonders eller aktiers perioder då deras marknad utvecklas gynnsamt, och undvika perioder där samma fonder eller aktiers marknad utvecklas ogynnsamt.
Kort sagt, statistiken är inte på något sätt nedslående för en privatperson som kan röra sig mellan olika marknader och innehav över tid. Tvärtom är det scenariot väldigt mycket mer positivt!
Har du mycket kapital att förvalta kan du bara göra långsamma förändringar. Vi småsparare har en fördel som kan köpa och sälja allt utan att påverka marknaden och utan att ha något rykte att måna om.
Men det här är ju bara en repetition av argumentet att det är svårare att slå index med ett stort kapital (vilket säkert har en poäng), men det är ju inte specifikt för den här metoden.
Sen håller jag med om att det nog skulle vara svårt att göra en “daytrading fond” på grund av faktorerna du säger, men så snabba förändringar är det ju inte frågan om, så jag ställer mig tveksam till att en fond inte skulle göra förändringar i den takt som det är frågan om här.
jag jämför mig med omx pi inkl utd.
Men nej samuelssons rapport är nog bland de sämsta källan man kan ha, säljer bara sina egna trading produkter med hög avgift.
Personligen har jag varit på börsen sen 80 talet i sverige och har 16% årlig avkastning inkl utd.
jag tycker själv att 40 år är långsiktigt
Det har jag inte sagt. Men det där med 6 av 1000 är ju bara applicerbart inom scopet av hur många aktiva fondförvaltare som överträffat sina egna resp. jämförelseindex under en mycket lång tid, baserat på historiska data.
Det går inte dra några som helst slutsatser av detta inom scopet för vad en privat investerare kan klara av att få för avkastning över tid genom att variera sina innehav över tid baserat på trend eller annan faktor som gynnar att man inte ligger i breda index. Problemet är tyvärr ofta att de som åberopar det här med 6 av 1000 inte förstår detta alternativt är oärliga i sin argumentation och låter påskina att detta skulle vara tillämpligt. Det är det ju absolut inte.
Det skulle säkert gå men det ligger inte på mig att förklara varför så inte har skett eller varför man misslyckats de gånger man gjort något försök enligt det hållet. Min argumentation är främst att “6 av 1000” endast är tillämpbart just inom det snäva scope som forskningen är gjord på, inte allmängiltigt. Och sålunda finns det inget alls som skulle förhindra mycket goda möjligheter för privatpersoner att lyckas betydligt bättre än globala indexfonder över tid genom att variera sina innehav efter vad som har bäst förutsättningar att utvecklas positivt för tillfället.
Fast känns det inte orimligt att småsparare som sitter och lägger någon timme i veckan skulle lyckas om inte professionella investerare som gör detta på heltid kan lyckas bättre?
Ja det kan förstås vara orimligt men jag har inte uttalat mig om andelen som lyckas av småsparare, bara att inget tyder på att det skulle vara så svårt som vissa låter påskina. Och att det har noll och intet med det där med “6 av 1000” att göra som jag redan beskrivit då detta är siffror framtagna baserat på helt andra förutsättningar.
Gruppen småsparare är heterogen, man tänker och agerar helt olika. Det gör förstås att vissa lyckas och andra misslyckas. Jag har som sagt inte sagt något om andelen, bara att “6 av 1000” är en helt irrelevant uppgift i sammanhanget. Vi kan väl nöja oss med det?
Fast jag håller inte med.
Även om studien inte efterliknar exakt din eller random investerare så är det ju ändå en indikation. Det är ju inte så att det är nära 50-50 och att det står och väger.
Det håller inte jag med om. Studien visar bara det man studerat, inget annat. Forskning är bra men man måste förstå vad den bygger på och inte ta den för allmängiltig eller fingervisning om något helt annat med helt andra förutsättningar. När du jämför med 50-50 tycker jag att du målar upp en halmdocka då jag inte sagt något om några sådana siffror. Återigen, “6 av 1000” kan inte appliceras helt utanför scopet på de förutsättningar forskningen är gjord på.
Jämförelsen 50-50 var min egna och inget jag försökte påskina att du hade något att göra med. Ber om ursäkt om jag var otydlig.
Fast jag tycker fortfarande inte studien är ointressant för att ge en ledtråd kring hur svårt det är att slå indexfonder med… ja vad du vill (om vi bortser från belåning).
Jag skulle säga att den studien säger exakt inget om hur svårt det är att slå indexfonder. Men du får förstås tolka den hur du vill angående ledtråd. Men låt oss vara tydliga med vad forskningen säger eller inte säger i vetenskapliga termer, för en ärlig argumentation i frågan.
Kanske kan man påminna sig själv om att det är bara några % av alla bolagen på t ex svenska börsen som står för hela uppgången under en tioårsperiod. (minns inte hur många, men jan har nämnt det i flera avsnitt). Svårt att lyckas välja ut de bolagen i förväg
Så kan det vara. Men man behöver inte välja dessa bolag (eller marknader) i förväg, det är uppenbart att det skulle vara svårt att göra med någon större konfidens. Men man kan följa trenderna. Det blir inte perfekt men det kan vara gott nog och bättre än att “köpa allt”.
Att bara 6 av 1000 aktiva fondförvaltare lyckas slå sina resp. fonders egna jämförelseindex över en mycket lång tidsperiod. Detta har ju inget alls med “indexfonder” allmänt att göra. För de flesta här är ju “indexfonder” underförstått breda globala indexfonder eller motsvarande och inte snäva marknadsindex. Men det finns mycket i övrigt att önska när folk skriver om att “slå index”, vad exakt man menar.