Hur kan man tänka kring utbetalningstid för tjänstepension?

Hur kan man tänka kring utbetalningstid för tjänstepension? Är det t.ex. dumt att välja 20 år istället för livsvarigt, om den uppskattade livslängden är t.ex. 21 år (efter pension), dvs om man ”slår” oddsen och lever längre?
Vem står för risken att jag lever längre än beräknat? Försäkringsbolaget eller försäkringskollektivet?

Dvs är det bättre att välja någon ytterlighet: 10 år eller livsvarigt?

Påverkar återbetalningsskydd svaret på frågan?

Meddelande från moderatorn
Bryter ut ett antal frågor från vår frågetråd till @Kollis eftersom första delen i intervjun nu är publicerad. Så här tänker jag att vi även kan ha diskussion på det specifika ämnet. :+1: //Jan

3 gillningar

Fokus på uttag kommer i nästa veckas avsnitt med @Kollis. Det var så mycket frågor att vi fick bryta upp det i två avsnitt.

Det som jag tog med mig som huvudpunkterna för uttag var att tänk inte livsvarigt som standard - tänk snarare när kommer du ha dina utgifter? Många har som störst utgifter i början. Det vill säga mellan 65-75 när många fortfarande är friska och starka. När man är 80 år har man sällan lika mycket utgifter som när man är 70 år. Ett tips var således att försöka planera uttagen efter utgiftsbehovet och hellre mer i början.

Tar man ut för “mycket” i början så kan man ju dessutom alltid investera det. En fördel här är också att ha flera tjänstepensioner så att man kan välja olika uttagslängder på dem. Då kan man “pussla” ihop det som byggblock. Ett tips var också att inte i onödan komma över statlig skatt på uttagen (om man inte kommer ligga högt över på grund av en riktigt bra pension).

På den livsvariga pensionen så räcker den hela livet, då den t.ex. räknas upp utifrån kollektivet. Så ju längre du lever, desto mer “tjänar” man på det.

Man ska också tänka på att olika försäkringsbolag har olika livslängdsantaganden. De tenderar att sätta dem högt så är det högra chans att de går plus. Tex 23 år vid 65 så räknar de med snitt 88 år när medellivslängden är ett par år kortare.

En del har även olika livslängdsantaganden för kvinnor och män så man får hålla tungan rätt i min.

Återigen har försäkringsbolagen lyckats göra det komplicerat :joy:

SEB kalkylerade för några år sedan med att kunderna skulle leva till 105 år. Lever man kortare än så blir man blåst av banken. :smiley:

Efter att media uppmärksammat det hela ändrade de dock sin beräkningar.

1 gillning

EXAKT! Man måste ha råkoll på dem så man inte blir snuvad. Man undrar hur många fler fällor de gillrat :joy:

1 gillning

Slutsatsen efter att ha pratat med olika rådgivare som jag litar på är slutsatsen kring tradliv:

don’t try this at home… :joy:

Finansinspektionen bedömer tydligen tradliv som en av de mest komplexa finansiella produkterna - till och med värre än strukturerade produkter.

1 gillning

Tradliv är bara kass produkt. Välj fondförsäkring och entre lösning då sköter det sig allt automatisk ju äldre du blir. Tillhör Saf Lo som fungerar utmärkt med LF Fond Liv. Billigt och bra.

Den har ett existensberättigande i en situation där man har tillräckligt med pengar. Bättre än en räntefondlösning. Men många andra syften håller jag med att det inte finns.

Tänker lite så här. Själv kommer jag har 46år arbetslivserfarenhet när jag går i pension om jag lever så länge. Med den pensionen som jag får kommer jag klara mig ganska skapligt. Sedan kan man plocka lite i från Isk vid behov. Det borde inte vara några större problem att spara en del pengar privat om man har arbetat hela sitt liv :+1:.

1 gillning