Hur kan sättet vi frågar och svarar på göra oss till bättre beslutsfattare?

Jag har tänkt mycket på det här utifrån samtal med @Jonathan.S som vi hade bl.a. här:

Den stora insikten är att vi extremt ofta försöker få till en lösning innan vi ens har definierat problemet. Därav att jag gillar koncept som:

• problemet före lösning
  • ”närma” sig problemet
  • etc

Sedan upplever jag att många tyvärr checkar ut - eller saknar det mentala överskottet för viktiga frågor inom ekonomi såsom:

• vad är anledningen till att jag sparar? (Vilka problem försöker jag lösa? Löser jag ens rätt problem?)
  • hur vet jag när jag har sparat färdigt? (Hur vet jag att problemen är lösta? Är de ens lösbara?)
  • Vad är farligast och troligast i min ekonomi och min situation? / vad är tillräckligt bra lösning för dessa risker?
  • Hur kan jag öka möjlighetsutrymmet i just min ekonomi? Vilka möjligheter vill jag ha?
  • Vilka är styrkorna / svagheterna / möjligheterna och hoten i just min / vår ekonomi och vårt liv?
  • När vill jag stänga / minska möjlighetsutrymmet?
  • Vad skulle göra mitt liv rikare om jag tog bort? (”Via negativa”)
  • Vad är genuint ett rikt liv för mig?
  • I vilka områden är sannolikheten hög att jag lurar mig själv?
  • Vad innebär x? (Ställa sig denna frågan typ 5-10 gånger som Toyota-modellen)
  • vilka experiment (fail-fast, fail-cheap) borde jag göra i min ekonomi och mitt liv?
  • Etc

Så jag är helt och hållet i lägret:

kvaliteten på frågorna du ställer dig i ditt liv avgör kvaliteten på ditt liv

Kanske lite off-topic men något jag tänker på rätt ofta.

6 gillningar