Hur klarar gemene man vara på jobbet 8h per dag?

Det här är något jag också funderat på i många år. Jobbar oftast långa arbetspass (våra pass är ofta 10h, med 1h 15 min matrast), och jag har ca 1 timme resväg (enkel resa) till jobbet. Jag kan inte gå ifrån jobbet när jag väl är där, jag har inget sånt jobb. Jobbar inom välfärden (hoppade av studierna, blev lite för trött “kognitivt” efter en större operation när det gällde lite mer komplicerade grejer), inom kollektivtrafiken, och det känns stundtals som om jag bor på jobbet.

Vi får välja schema 1 gång om året. Även om man skulle välja schema som ska vara 8h per dag, så är det ofta det blir längre pass än så. Pga vägarbeten mm så har de fått lägga om våra pass, och de “råkar” bli längre än vad de ska vara schemalagda. Det är alltsom oftast “period-övertid” på våra lönespecar, övertid vi inte får chans att säga nej till. Därför är det lika bra att välja scheman med så långa pass som möjligt, för då är det fler dagar ledigt (och då kan de inte lägga in övertid på en).

Jobbar många helger, och när folk protesterar och man hör om strejker för att de ska tvingas arbeta varannan helg så tänker en annan “vilken lyx, vi är många som arbetar mer helger än så”… Detta gör visserligen att vi har många lediga vardagar, men man är oftast så slutkörd när man väl är ledig att man inte orkar ta sig för något första lediga dagen. Sen har man en ledig dag där man ska komma ifatt med allt innan man jobbar igen. Jag pallar snart inte mer.

Nu har vi ny schemasökning på gång, och jag undrar hur jag ska tänka när det gäller det valet för att överleva jobbet. Funderar bla på att skippa sommarsemestern för att sprida ut den under året istället, och få en vecka “här och där” där jag kan göra allt sånt som ofta annars blir eftersatt.

Så nä, kan väl inte säga att jag som gemene man klarar det speciellt bra. Känns som om man trollar med knäna ibland för att få ihop saker. Jag är dock ofta ledig vardagar och kan göra “ärenden”, men det sociala har fått stryka på foten- och orken är noll och inget när de där lediga dagarna går åt till att göra en massa “måsten”. Nu ska det snart firas en jul där jag inte ens kan närvara (pga jag jobbar), men jag ska ändå jaga julklappar till syskonbarnen, och se till att jag och min man får en ok jul när jag kommer hem efter jobbet (dvs fixa lite mat osv). Jag är för en gångs skull ledig nyår och vi ska ha vänner här hemma då. Men jag har bett min man ta över planering och projektledning inför det då jag jobbar dagarna innan. Vet inte ens vilken mat vi ska laga då, det blir en överraskning. Han ser till att jag bara ska behöva bli dirigerad vad jag ska göra :joy: Så att eh…

4 gillningar

Jag tänker också på hur många jobb där man är på jobbet 8 timmar men hur många timmar av dessa är aktiv arbetstid? Hade en kompis som jobbade på typ eniro som jobbade aktivt 1 h och sen surfade runt resten. Detta var vedertaget av alla anställda. Tänk om ALLA faktiskt jobbat aktivt i 8 timmar, hur hade det sett ut för företaget?

Samma för programmerare eller IT-konsulter? Hur hade det faktiskt sett ut om alla jobbade aktivt hela sin arbetstid. Jag förstår att det inte är möjligt men intressant frågeställning.

Hur känner ni? Jag menar, hur mycket aktiv arbetstid har min chef t.ex? Kan inte se hur man fyller 40 timmar haha

Jag har förtorendearbetstid och jobbar hemifrån, har också funderat på om jag pallat att pendla till jobb med fasta tider på annan ort och få samtidigt få ihop vardagen, Nu är iofs den andra utmaningen att inte jobba jämt bara för att man kan.

Kan väl noteras att jag i stort aldirg haft ett vanligt styrt 9-17-jobb så jag är väl lite skadad.

Ja så är det absolut, jag har egentligen inte tid att jobba..

Så kan det absolut vara.

Dels har vi inte så många åtaganden och tider att passa.

Min fru jobbar butikstider och jag jobbar ca 9,5-10,5h måndag-torsdag eftermiddag/kväll. Försöker därför få till annat som måste göras på förmiddagar eller fredagar när jag ändå är ledig.

Det är nog svårt och de får nog avstå en del grejer, kanske skjuta upp saker till semestern eller ringa in “sjuka”.

Jag vet en del folk där bägge i familjen jobbar stenhårt som då valt att ha en personlig assistent på halvtid eller några dagar i veckan för sådant där. Där jag jobbar har vi också en concierge som kan ta hand om saker som att köpa presenter, serva bilen, lämna på kemtvätt, osv. Men sådant finns så klart inte för de flesta. Vore bra om fler företag hade den tjänsten dock.

2 gillningar

Nu när du säger det så glömde jag både 2x däckbyte
Service
Extra service på bilen, det är 4 tillfällen till.

Det bara eskalerar
Tyvärr har jag inte råd med en assistent, men jag hade behövt en.

1 gillning

Måste ju säga grattis till detta också. :slight_smile:

2 gillningar

Det där är en tanke som slagit mig flera gånger, att jag önskar det hade funnits något liknande man kunde betala en rimlig summa för. Någon som gjorde småärenden åt en, och levererade det som behöver levereras till en där man befinner sig för stunden. Tex på sin arbetsplats strax innan man börjar jobbet eller liknande (vid specifika tidpunkter, eftersom mina egna tidpunkter inte är flexibla). Eller fixade sånt man har på sin “måste”-lista, men som adderar stress när man ska försöka klämma in det någonstans. Bara en sån småsak nu som att vi inte tvättat bilen på månader, eftersom det inte finns någon bra biltvätt “på vägen”, och det blir ett projekt att ta itu med som ingen av oss prioriterar att hinna med mellan allt annat. Tex.

1 gillning

Tänk om det fanns en “budtjänst” likt foodora eller liknande, som kunde fixa såna saker åt en…

Det är väl ganska många som jobbar oregelbundna arbetstider, antingen i skift eller att man har längre arbetsdagar som gör att man får vissa vardagar lediga (eller så jobbar man helg ibland och man kan byta pass med andra kollegor). Eller så får man ta hjälp av sina föräldrar/barn eller liknande.

Om man inte kan styra sin tid till 100% och arbeta när man känner för det så lever man i fattigdom.

(Förlåt, skämtsam förlängning av den andra tråden kring fattigdomsgränsen) :joy:

1 gillning

Fast det där stämmer inte. Vården har inte krav på 100% närvaro. Jag har också jobbat inom vården, det finns avtalad rätt till tex. lön vid eget läkarbesök under arbetstid, med mera. Se sida 54, allmänna bestämmelser, SKR. *

”Besök inom hälso- och sjukvård med bibehållen lön Mom. 10 Om det är nödvändigt att besöket sker på arbetstid har arbetstagaren rätt till ledighet med bibehållen lön för förstagångsbesök hos läkare eller tandläkare vid akut sjukdom eller olycksfall”*

Utöver det så finns det ofta avtal som innefattar flextid inom regionerna. I VGR innebar det rätt till flex upp till 20h +/- om jag minns rätt. Så man får plus för tex att stämpla in 15 minuter innan påbörjat pass, eller om man måste stanna pga att kollega är försenad, eller för att täcka upp någons sjukdom. Den fick tas ut på annan dag, efter samråd med chef, oftast max halvdag i stöten. Funkade fint att använda för saker som lucia på förskolan, vårdcentralsbesök eller för att få en kort fredag någon gång.

Jag har också jobbat inom skola, det är där jag jobbar nu. Här har jag flexmån 06-21, arbetstid 8-16:30. Alltså kan jag komma in tidigare, eller jobba senare, för att använda den tiden om jag har ärenden att göra på arbetstid någon annan dag. Så länge jag är tillgänglig på vissa hålltider för möten, så planerar jag min tid i övrigt själv.

För att hålla mig till topic, så har de flesta större kollektivavtalen regler för just flextid och övertidsersättning på olika sätt. Det är så de flesta löser det TS frågar om. Exempel:

Handels kollektivavtal har en tidsbank, anställda får in 10 minuter/ vecka, alltså 8 timmar per år, som kan tas ut vid behov för ärenden, återhämtning eller annat. Plus rätt att ta ut övertid i ledig tid.

Metalls avtal ger anställda möjlighet att välja mellan att ta ut övertid som pengar eller i ledig tid, som kan vara att tex sluta någon timma för vårdtid m.m. om det är planerat i förväg med arbetsledning.

Unionen har också rätt till komptid i sitt avtal.

Osv osv.

Det är i princip bara arbetsplatser som inte är knutna till kollektivavtal som fungerar som i USA, där du kan få kicken om du går till doktorn.

2 gillningar

Perspektivet kontorsarbetare och ägt boende känns det som.:wink: Många får/måste helt enkelt anpassa sig så det får ske före/efter ordinarie arbetstid. T ex:

• Hantverkare kommer gärna förbi och börjar tidigt på morgonen eller kan i vissa fall svänga förbi sent på eftermiddagen på väg hem för att kolla på ett nytt jobb/stämma av.
  • Många pusslar ihop det med partner, släktingar, vänner.
  • Man får ta kompledigt/semester osv.
  • Jobbar man på schema/skift så har man hyfsat ofta halvlediga dagar då man börjar framemot lunch eller hellediga dagar eftersom man jobbar kvälla/helg.
  • Bor man i hyrt boende är det inte alls lika ofta hantverkare kommer eller så kan man inte påverka utförande och så har man nyckel man lämnar ut i tex fack i dörren.
  • Giftermålsplanering, bostadsvisning, mäklarbesök kan/får man lösa på arbetsfri tid.
  • Möte med bank får ske digitalt på ledig tid eller ske via meddelanden.
  • Stora paket får hämtas på utlämningscentral på ledig tid.

Så ja det är BEKVÄMT att kunna flexa men “gemene man” löser det nog ändå om man inte har något val.

17 gillningar

Jag jobbar hemma eller på kontoret lite beroende på hur jag känner att jag behöver göra. Så länge jobbet blir gjort så är det ingen som bryr sig om jag jobbar 6 eller 8 timmar. Ibland blir det 10 bara för att hinna med.

1 gillning

Jag löste allt me att ha eget företag, då bestämmer man när å hur mycket man jobbar..
Att vara anställd gör livet lite svårare att hinna me alla andra saker som ska/bör göras på dagtid..

1 gillning

Då kan jag slänga in en annan brandfackla/jämförelse från ett “förälderperspektiv”.

Vi roade oss en gång med att räkna hur många dagar “semester” som man som föräldrar behöver ta ut om man som förälder vill vara ledig ALLA heldagar då barnen inte var i vanliga skolan. Tänk alla lov, studiedagar, planeringsdagar osv och tänk bort fritids och liknande verksamheter. Då räknar vi inte heller VAB när barnen är sjuka.

Vi kom fram till att det var 17 VECKOR på ett år! Så hur klarar gemene förälder av det där man kanske har 5-6V semester vardera och kanske även vill semestra tillsammans??? Svaret är att även här löser föräldrar det på ett eller annat sätt eftersom man inte har något annat val.

9 gillningar

Jag sa att MITT jobb kräver 100% närvaro. Inte att vården i allmänhet gör det.

Självklart får man ledigt för att gå till läkaren, VAB, begravningar osv. Men jag har nog aldrig varit med om någon som stannar hemma för att byta däck, ta emot hantverkare, gå privata ärenden osv. Det sköter folk på ledig dag/eftermiddag. Men jag har heller aldrig jobbat med någon som har arbetstid 8-17 mån-fre. Vi börjar tidigt, jobbar sent någon dag i veckan och har kort lunch för att på så sätt arbeta in tid så att alla kan sluta tidigt någon dag i veckan.

6 gillningar

Och som sagt, de flesta jobbar deltid på de arbetsplatser där jag arbetat. Just för att få ihop livet.

1 gillning

Så, då drar jag till jobbet strax. 18.30-03.30. Har hunnit göra ärenden på dagen. Bara ett sätt att lösa problemet!