Det här är något jag också funderat på i många år. Jobbar oftast långa arbetspass (våra pass är ofta 10h, med 1h 15 min matrast), och jag har ca 1 timme resväg (enkel resa) till jobbet. Jag kan inte gå ifrån jobbet när jag väl är där, jag har inget sånt jobb. Jobbar inom välfärden (hoppade av studierna, blev lite för trött “kognitivt” efter en större operation när det gällde lite mer komplicerade grejer), inom kollektivtrafiken, och det känns stundtals som om jag bor på jobbet.
Vi får välja schema 1 gång om året. Även om man skulle välja schema som ska vara 8h per dag, så är det ofta det blir längre pass än så. Pga vägarbeten mm så har de fått lägga om våra pass, och de “råkar” bli längre än vad de ska vara schemalagda. Det är alltsom oftast “period-övertid” på våra lönespecar, övertid vi inte får chans att säga nej till. Därför är det lika bra att välja scheman med så långa pass som möjligt, för då är det fler dagar ledigt (och då kan de inte lägga in övertid på en).
Jobbar många helger, och när folk protesterar och man hör om strejker för att de ska tvingas arbeta varannan helg så tänker en annan “vilken lyx, vi är många som arbetar mer helger än så”… Detta gör visserligen att vi har många lediga vardagar, men man är oftast så slutkörd när man väl är ledig att man inte orkar ta sig för något första lediga dagen. Sen har man en ledig dag där man ska komma ifatt med allt innan man jobbar igen. Jag pallar snart inte mer.
Nu har vi ny schemasökning på gång, och jag undrar hur jag ska tänka när det gäller det valet för att överleva jobbet. Funderar bla på att skippa sommarsemestern för att sprida ut den under året istället, och få en vecka “här och där” där jag kan göra allt sånt som ofta annars blir eftersatt.
Så nä, kan väl inte säga att jag som gemene man klarar det speciellt bra. Känns som om man trollar med knäna ibland för att få ihop saker. Jag är dock ofta ledig vardagar och kan göra “ärenden”, men det sociala har fått stryka på foten- och orken är noll och inget när de där lediga dagarna går åt till att göra en massa “måsten”. Nu ska det snart firas en jul där jag inte ens kan närvara (pga jag jobbar), men jag ska ändå jaga julklappar till syskonbarnen, och se till att jag och min man får en ok jul när jag kommer hem efter jobbet (dvs fixa lite mat osv). Jag är för en gångs skull ledig nyår och vi ska ha vänner här hemma då. Men jag har bett min man ta över planering och projektledning inför det då jag jobbar dagarna innan. Vet inte ens vilken mat vi ska laga då, det blir en överraskning. Han ser till att jag bara ska behöva bli dirigerad vad jag ska göra
Så att eh…