Kreativt, men inte något jag är villig att göra, dessutom är min sovtid 22:00 till 06:30 Så det blir svårt.
Mannen, folk byter däcken själva och gör service en gång om året. Kanske finns en partner eller föräldrar som kan ta bilen på service när man själv jobbar.
Du är nog oerhört bekväm i din position men måste förstå att folk löser det. Ofta inte själv, men det löser sig (oftast).
Människan är duktig på att anpassa sig, båda till bekväma (din situation) men också svårare situationer.
Folk är inte på jobbet 8 timmar per dag. Det smits, sliras och duckas men man får betalt för heltid i alla fall. Det flexas i bästa fall av de någorlunda ärliga.
Det låter som att du har svårt att sätta dig in i andras perspektiv. Kanske förblindad av din egen bekväma situation.
Det är väl som med allt annat. Man vänjer sig eller anpassar sig. För någon som kör bil fyra gånger om dagen är det kanske svårt att förstå hur man klarar sig utan bil. Men det är det väldigt många som gör. Folk har arbetat utan flex eller hemmaarbete i alla tider och löst vardagens bestyr ändå. Allt du radar upp går att lösa, och du har fått många förslag redan, men det är förstås lättare och bekvämare om man kan vara på plats när man känner för det.
För mig som jobbar åtta timmar om dagen på plats hade jag fått planera och ta ledigt en hel eller halv dag. Från en dag till en annan är det svårare.
Själv har jag svårt att få livet att gå ihop som singel/barnfri samt arbetar 50 procent just nu
bara laga mat lägger jag 2 timmar per dag på! Inte konstigt att folk stressar i trafiken omöjligt att få in riktigt välbefinnande i en typisk heltidstjänst!
Träning/hobbbies/mat/umgås med nära kräver runt 5 timmar per dag för mig mindre än så gå inte.
Däckbyte är definitivt en bekvämlighet, service är dock svårt.
Jobbar 80% på statlig myndighet sedan sex månader. Det är så slappt i “mellanchefs- och verksamhetsutvecklarskiktet” jag jobbar inom. Har med lätthet skött mitt jobb och hinner lika mycket som heltidarna trots att jag ägnar en stor del av distansarbetsdagarna åt inbokade möten med vård, skola, storhandling, husrenovering, långluncher…
En kollega sa “Jag jobbade deltid förut och då hann jag lika mycket som nu när jag jobbar heltid, men jag har svårt att hinna jobba alla timmar jag ska (pga barn och fritidsaktiviteter)”
Idag fick ordentliga pikar från två chefer när jag bokade möte med dem 13-15 en fredag. Flexmånen är ändå 06-09 och 15-18.
Håller med ovanstående att distansavtal och flextid är värt mycket. Tycker det är så skevt att många jobb som kräver fysisk närvaro har betydligt lägre lönelägen.
Svårt? Min verkstad har gratis lånebil, vilket innebär att jag lämnar och hämtar min bil när jag har tid, ibland kvällen innan. Om jag hade råd skulle jag kunna betala dem för att hämta min bil, antingen hemma eller på jobbet, och lämna den igen.
Det har inte min, men det är klart man kan hyra.
Jag tror att allt skrivet ovan hade gått att lösa på något annat sätt och det som inte går hade man nog kunnat samboka flera på en dag och sedan tagit en obetald semesterdag.
MEN det är ju apjobbigt och fungerar inte alls med min vardag.
Ja det är jobbigt.
Pratade med en kompis som kommer från Kina och hör honom hur arbetsvillkoren är i Asien…
Även om man jobbar heltid i Sverige utan möjlighet till flex så förstår man inte hur bra det är…
Jobbade med några kineser när jag var mjukvaruutvecklare.
Det var ett fantastiskt bra team. Vi gjorde utvärderingar och alla satte 4 eller 5 på en 5 stjärnig skala. När de skulle bedöma hur vi var som team.
När vi pratade om varför vi satte 5 (det skulle motiveras) så svarade kineserna.
“Detta teamet är så bra, när jag fastnar kan jag fråga någon och då hjälper ni mig, alla mina kollegor i Shanghai vill byta till vårat team”
Vi var helt förbluffade, något som vi tog för givet, som var så extremt basic gjorde att för honom var teamet en 5/5.
Deras villkor och arbetskultur är helt värdelösa.
Heh. Jag har också jobbat med asiatiska utvecklare och det skiljer en hel del i kulturen.
I Sverige förväntas man fundera, fråga hjälp, och ifrågasätta. I Asien så verkar man väldigt sällan ifrågasätta och istället gör man bara som man blir tillsagd. Om man sitter fast så sitter man och försöker lääänge även om det inte leder någonstans.
Ja, det leder till att man bl.a. aldrig går hem före chefen (som jobbar sent), jobbar helg, samt måste följa med och dricka efter jobbet.
Det var ju mycket bättre villkor för de som jobbade åt västerländska företag, men generellt så var det ganska kasst.
Man kan byta till den mest fördelaktiga verkstaden, men jag kan förstå att motivationen saknas när andra betalar.
För mig är föetroendetid att du har ett resultat som skall levereras och AG struntar fullständigt (inom rimliga gränser) hur många timmar du jobbar. Inom sälj skall du sälja för x kr/år. Om du gör det på 1 eller 80 timmar i veckan är rätt ointressant.
Samma sak om du är chef, når du dina mål är antalet timmar du producerar underordnat.
Som av en händelse brukar de som når sina mål ofta jobba mer än 40 i veckan snarare än mindre.
Många, som måste vara 40 timmar PÅ jobbet varje veckan tycker ofta att personer med förtroendetid är glidare som jobbar mindre - men verkligheten är ofta tvärtom även om det kanske inte sker sammanhängande 8-17 på vardagar.
Frågan är varför man vill ha 80% betalt och leverera 100%. Förutom att skryta att man inte behöver pengarna….
Eller som jag kom fram till ”flextid och 40-timmars arbetsvecka är inte särskilt flexibelt” de 40 timmarna ska ju ändå göras när man är anställd.
Så numera kör jag eget företag och jobbar så mycket som behövs vilket varierar mellan 30-35 timmar och hinner med alla ärenden och gamla släktingar utan att ha dåligt samvete (det senare är väl typiskt kvinnligt).
Ambitiöst med 4 olika hantverkare på besök för offerter, jag har hittills inte haft mer än en, för de har verkat vettiga direkt, men då har vi i för sig byggt mycket själva istället.
Har lyckats gifta mig utan bröllopsmöten också ![]()
Du lämnar in bilen kvällen innan, bilnyckeln in i nyckelinkastet. Hämtar ut direkt efter jobbet, kan ev. finnas någon nyckelbox att hämta ut nyckeln i. Antingen går/kollektivt/cykel eller ber om skjuts? Eller väljer en verkstad som har hyr/lånebil.
Däckbyte går att boka in på kvällar och helger, men kräver förmodligen förbokning längre tid innan. Är det en viss firma som inte erbjuder det så tar man helt enkelt en annan. Eller så byter man själv eller har däck som funkar året om.
Du har anpassat ditt liv till att du kan boka in grejer på ”arbetstid” och då gör du det, vilket såklart är helt okej. Men det betyder inte att gemene person har över 30dagar per år som absolut inte går att lösa på andra sätt än att jobba hemifrån / flexa. Så jag tror absolut att du hade kunnat minska dessa tillfällen om du hade behövt.
(Bara för att klargöra; jag tycker absolut att du ska gå all-in på bröllopsmöten och renoveringar och allt annat som du drömmer om att göra!
Jättebra om du har möjlighet att fixa med detta under ”normala” arbetstider, det är ju jättesmidigt och bekvämt för alla inblandade)
Ja. Val behöver göras för att landa i det här antalet av ärenden under arbetstid/dagtid.
Fördelen jag ser det med hemarbete är väl att man kan kapa ledtider för pendlingen till och från jobb. Tar man hem hantverkare behöver man ju nödvändigtvis inte vara hemma om det är ett större jobb. För några år sedan renoverade vi en del och då gav jag gubbarna nyckel. Jag vägrade jobba hemma eftersom det bullriga kontorslandskapet var lugnare än att höra på allt ljud som uppkom av renoveringen.
Bankmöten ska man väl boka in under lunchen, och bör hållas så korta som möjligt. Helst ska de ske digitalt, men där är många banker otroligt gammaldags och kräver fysisk närvaro.. ibland kan det räcka med att beställa ett amorteringsunderlag för att slippa fysiskt möte och istället komma överens om bolåneräntan per telefon.
Andra ärenden TS nämner ser jag inte som nödvändiga att ha flextid för.
Sen, som vissa är inne på, är det skillnad mellan olika arbetsgivare. En del låter dig flexa helt fritt, medan andra har strikta avtal på att man bara kan flexa inom vissa ramar - vissa tider måste man vara i arbete. Förtroendearbetstid nämns, men där vet jag av erfarenhet att man ofta gör mer än 40 timmar i veckan samtidigt som man får avundsjuka blickar från folk som inte har förtroendearbetstid. Antar att det är den mest flexibla formen, men som sagt så tenderar man nog att jobba mer än vad avtalet säger. Bästa exemplet här är väl alla politiker som är tillgängliga dygnet runt och samtidigt förväntas jobba ideellt åt sitt parti, eller fackligt förtroendevalda som ofta får samtal efter arbetstid av medlemmar.
Nej, flexibilitet innebär sällan att man jobbar mer, snarare tvärtom
Drop-in är vanligt under säsongen.