Det tyckte jag med, men när offerterna gick från 110 000-350 000, var man väldigt glad när man träffade nummer 4 som kunde göra det för 70 000. (Och det blev svinbra)
Inte en tjänst den lokala bilfirma jag använder tillhandahåller, skulle jag kunna byta till en större kedja och få den servicen, absolut. Men jag vill att den lokala firman ska överleva.
Så olika vi är. Jag vill vara kund hos den som erbjuder den mest fördelaktiga produkten, och i mitt fall (service) är det ett familjeägt företag. Jag har provat många olika innan jag hamnade hos det här företaget, och lokalt är inte alltid bra, det vet jag eftersom några av dem har varit amatörer i det avseendet.
Låter vettigt! Men vi som renoverat, byggt om och till 90% av huset under 20 år har aldrig haft första kontakten med hantverkare under min arbetstid. Tvärt om brukar dom helst själva vilja åka hem till kunden efter sin egen arbetstid. Löpande kontakter under själva bygget har vi haft direkt på morgonen, ofta innan kl 7 och sen sköter dom sig själva och ringer om det uppstår nåt akut. Är det du själv som helst inte vill ha denna kontakt på fritiden?
Låter konstigt i mina öron. Alla däckfirmor och bilverkstäder som byter däck jag känner till har lite mer kvällsöppet under däckbytarsäsongen. Och öppen någon kväll i veckan övrig tid på året. Vi byter däcken 2 ggr/år på den lokala macken och det brukar räcka med att man frågar efter en tid efter arbetstid så får man det.
I min värld är jag kund till alla mina leverantörer och kunden har ju alltid rätt
Jag jobbar ofta kväll, natt och helg och det ger även lediga veckor. Arbeter berörs aldrig. Jag vill heller inte att någon arbetskamrat ska behöva offra sin fritid för att jag inte kan passa arbetstiderna. Det har såklart hänt och det har gått bra.
För att jag vill känna lite mer gott samvete när jag slirar med timmarna och bara skulle spara de extra pengarna på hög och gå in i väggen några gånger till.
Att faktiskt med gott samvete kunna gå tidigt eller avböja möteskallelesen med ”ledig imorgon”. Att faktiskt vara färre timmar på jobbet och fler timmar ledig ger i alla fall mig mer återhämtning än att försöka pressa in just 40h timmar bara ”för att”.
Sen rent ekonomiskt är det inte det mest fördelaktiga, jag gör säkert närmare 95% av arbetet men på 80% lön, men att med gott samvete inte behöva vara tillgänglig alltid är mycket värt.
Jag upplevde inte alls det här problemet innan vi fick barn, då såg jag det nästan som en karrärsdrivande faktor (naivt, jag vet) att jobbet tog upp stora delar av ens tid (både jag och min partner hade då jobb som krävde fysisk närvaro och ingen flexibilitet).
Skruva fram till i dag där vi har två små barn så är det i princip en omöjlighet, mycket pga att vi själva har satt ribban högt. Med hög ribba menar jag att vi försöker hålla våra barn i förskolan mellan 09-15 för att få mer tid tillsammans och att vi båda tror att det gör gott för barnen att inte gå för långa dagar. Detta har vi löst genom att jag har förtroendetid i dag samt att min partner har gått ner till 70% arbetstid. Det är en ekonomisk uppoffring vi gör för att få mer tid tillsammans. Detta till trots får vi inte ihop vardagen, vi bor helt utan någon släkt eller nära vän så allting ska skötas mellan oss två, många dagar har vi det ändå svårt att få ihop hämtning, lämning, aktiviteter, läkarbesök etc..
Jag får 72tim ATI om året som jag kan använda ganska fritt, sen har jag FLEX och eftersom jag bara tar 30min lunch varje dag samt börjar en kvart “för tidigt” så tjänar jag in 45min flex om dagen som jag kan ta lite när jag kan
Jag jobbade en gång på ett stort företag med tusentals anställda. De ofta stängde och/eller flyttade avdelningar.
En av mina kollegor berättade att företaget en gång “glömde” att berätta för honom att avdelningen var stängd, så han satt i flera veckor och bemannade en telefon som inte var uppkopplad (detta var före internet). En dag ringde han sina överordnade (från en annan telefon) och frågade hur länge han skulle behöva fortsätta, och svaret kom omedelbart: “Vad i helsike, är du fortfarande kvar?”.
Eftersom han var statstjänsteman kunde han inte bli avskedad, så de hittade något åt honom.