Du är extremt underbetald! Du tjänar långt under ingånglönen för jurister. Jag förstår att du trivs med ditt jobb men du trivs uppenbart inte med din inkomst så du måste välja. Jag skulle ta diskussionen med min arbetsgivare om att åtminstone höja lönen till vad som motsvarar en rimlig ingångslön (trots att du alltså har säkert 10 års erfarenhet). Om de inte ens kan möta dig med det bör du byta jobb. Det finns fler ställen du kan trivas bra på!
Du är inte körd. Allting löser sig, det som kan variera är hur det löser sig och hur lång tid det tar, beroende på en rad olika faktorer.
Men det där med att betala fina svärföräldrar låter väldigt konstigt. Arv är ju arv, inte ett lån.
Medianlönen för jurister förra året var 62K/mån i privat sektor.
Oavsett hur mycket du älskar ditt jobb skulle jag i din situation lagt all tillgänglig till på att byta jobb som flertalet redan påtalat.
Rimligtvis borde du älska dina barn mer än ditt jobb och givet marknadslönerna för en genomsnittlig jurist sitter du här på ett stort humankapital som du i princip som enda åtgärd löser alla dina ekonomiska problem.
Hittar du ett juristjobb som betalar i närheten av medianen dubblar du nästan din nettoinkomst och dina nuvarande ekonomiska behov framstår som blygsamma.
Lycka till!
Man kan ha titeln jurist utan att ha en examen i juridik.
På samma sätt kan man vara ekonom och bara ha läst 7,5 hp.
Det skulle kunna förklara den låga lönen. Annars håller jag med era andra.
Jag hoppas de 580k i CSN lån gav en examen inom området hon arbetar
Du avbetalar just nu 5500 kronor i månaden. Håll ut så blir det bättre när din första skuld är borta. 10000 över i månaden efter hyra med 3 barn varannan vecka låter inte alls jätteomöjligt, men det är klart att du inte kan leva lyxigt.
Jurist är ett väldigt brett begrepp. Att jämföra med en medianlön är som att jämföra lönerna mellan en överläkare och en undersköterska. Frågeställaren är med all säkerhet inte advokat utan har en betydligt blygsammare positon.
Bor man i en mindre stad är dessutom antalet jobb högst begränsade. Men visst, nog känns en lön under 35 000 kr per månad som väldigt låg.
Merparten av de som har en jur kand är väl knappast advokater? Advokat är väl inte en position utan något som vissa jurister kan titulera sig som senare i karriären efter vissa prestationer och medlemskap i advokatsamfundet?
TS har 580K i studieskulder, så det indikerar en examen.
Statistiken avsåg alla jurister.
Oops, den missade jag. Isf är det ju mycket märkligt.
Jobba in semestern.
Se med hyresvärden om du kan städa trapphus för lägre hyra.
Jobbar du heltid ts?
Som många sagt… Dags att byta jobb och få upp lönen rejält…
Man kan kolla upp löner hos företag man söker hos.
Jag har en gång hjälpt en vän med det och han krävde och fick 30% högre lön
Jag har en nära vän som stannade kvar på (sitt första) dåligt avlönade arbete i minst 6-7 år utöver vad som var rimligt (ansåg jag och hintade om det emellanåt). Dåliga lönehöjningar trots bra prestationer och ansvar.
Sen hade hen “turen” att företaget blev uppköpt och nya ägarna la ner på orten.
Dvs Tvungen hitta nytt jobb. Det gick lätt. Mycket kortare arbetsresa dessutom.
Nu efter några få år och ett jobbbyte till lokalt har lönen nära dubblerats och ligger riktigt BRA nu och hen trivs jättebra .
Hade hen inte fått “foten i rumpan” hade hen arbetat kvar med obra lön tror jag.
En ingång är också att du kan kontakta kommunens budget och skuldrådgivningen nu, innan det blivit ohållbart. Du går back och har gjort mycket, men det kan vara bra med lite allmän genomlysning och budgethjälp faktiskt. Kan varmt rekommendera dem. De hjälper till med allt ifrån rena skuldsaneringsansökningar till att stötta upp och hjälpa till vid situationer innan de eskalerar.
Det är ju exakt det jag menar!
Det är helt meningslöst att jämföra sig med en medianlön i en större grupp. Man måste jämföra sig mera specifikt.
Ett exempel med bank. Står du kassan och har enbart gymnasieutbildning så har du kanske runt 30 000 kr i lön. Är du civilekonom och jobbar med företagskrediter kan du tjänar det dubbla. Chefer, för att inte tala om bankdirektörer skall vi bara inte tala om.
Nu råkar jag ha en dotter som är advokat och ha en viss inblick hur systemet fungerar. Att säga till en stackars biträdande jurist: “Skärp dig! Du skall tjäna som en advokat” är inte bra. Hen lär bli utskrattad.
Baserat på din inkomst, 3 barn, hyresrätt 53kvm, hyra 11000 så har du rätt till bostadsbidrag ( jag testade o knappa in på fk hemsida).
Sen kontaktar du csn o kollar om du pga ekonomin kan få hjälp med sänkt återbetalningstakt.
Utgifterna till ex svärföräldrarna har så många redan nämnt.
Sök billigare hyresrätt. Förklara för svärisarna att du har det tufft ekonomiskt och kan tvingas flytta längre bort, då kanske dom e mer benägna o lätta sitt ekonomiska krav ( om dom verkligen har rätt o ha ett).
Även med barnen på halvtid, som är grejen här?
I övrigt - fullt medhåll!
Näe, det är det inte. Du får det att låta som att om man befinner sig någonstans på skalan är det omöjligt att ta sig därifrån och man skall icke göra sig besvär utan bara acceptera att man är där man är.
När jag skrev att jag skulle lägga min tid på att hitta ett annat jobb använde jag medianlönen för att påvisa att man med den bakgrunden har möjlighet att söka andra roller med betydligt högre lön istället. Man gör det som kallas karriär.
Att jämföra t ex undersköterska vs läkare är inte samma sak eftersom det är helt olika utbildningar. En jur kand är en jur kand, självklart olika vikt beroende på var man läst.
Har gjort det. Gav inte mycket. De sa att min budget var bra och att det inte fanns mycket att göra, att jag t.o.m. låg under snittet på matkostnader.
Har inte rätt till bostadsbidrag. Förstod det som att jag har för låg hyra och även för hög inkomst. Ligger väl på gränsen.
Ja jag jobbar heltid.