Hur körd är jag?

Jag tjänar 32000 kr före skatt men skrev tidigare vad jag får ut. Efter något avdrag sant är medlem i svenska kyrkan men det borde jag gå ur. Tack för påminnelsen!

2 gillningar

Vilken inriktning har du som jurist? Jag har själv en jur kand, och har jobbat i olika branscher.

Jag tror att statistik från Stockholm har höjt detta samt kanske om advokater är med i beräkningen. Ser det som otroligt svårt att jag skulle få så pass hög lön av att byta men visst är det så som många säger. Jag kanske bör se om mitt eget hus.

1 gillning

Här ska man komma ihåg att det bestämmer inte arbetsgivaren. Så det beror ju på, så länge det inte är konkurrerande verksamhet och inte påverkar din arbetsgivare negativt har du rätt att ta vilket jobb du vill. Om du jobbar som jurist på byrå kanske det blir svårt.

1 gillning

Förstår det. Min poäng vara bara att givet den höga medianen vs var du ligger borde det finnas utrymme för både karriärsteg samt att ’konkurrensutsätta’ sin nuvarande arbetsgivare på befintlig roll.

Vet ej hur länge du jobbat som jurist, men din nivå verkar ju vara på ingångslönenivå, om ens det - därav stor potential till högre.

Lycka till!

Din lön är väldigt låg för en jurist känner jag. Är det deltid?

Du har alltså ca 6500:- till resterande räkningar och mat efter hyra och skuld. Om du inte har en bil så borde det gå runt, men inte med bra marginaler.

Ni måste haft en dålig ekonomi länge om ni bodelat och din hälft är minus 200 000:- xD.

Jag hade bytt jobb för högre lön och ev flyttat till billigare ort. Jag har mer ut än dig inom vårdyrke som personlig assistent på deltid. Din hyra är högre än alla mina räkningar sammanlagt. Även om du teoretiskt kan spara om du håller noga i pengarna så blir det att gräva bort en kulle med en tesked.

Såg ovan att du har ca 32 000 brutto? 28% skatt låter högt på den lönen. Du borde ha närmre 25500 i netto och som medlem i kyrkan på den lönen. 200:- till i månaden om du går ur kyrkan med. Du kan prata med din arbetsgivare så de betalar rätt preliminärskatt då du har små marginaler och inte vill vänta på återbäringen varje år.

Ingen lätt sits - men även detta shall pass.

Om jag vore i din sits så hade jag pratat med exet och sagt till honom att jag inte ska betala en krona till hans föräldrar och att han får lösa det.

Jobb kommer och går. Jag har trivts på tidigare jobb, försökt förhandla mig till högre lön, misslyckats och hittat nytt jobb som kanske inte gett mig den löneökningen jag önskat men åtminstone högre lön och således tagit mig vidare i rätt riktning.

Ja, man anger hur många dar i månaden barnen är i hemmet, jag angav 3 barn och 12-18 dagar.

1 gillning

Utifrån dom uppgifterna du har angett här så säger FK att du har rätt. Pröva att ansöka, du kan inte få mer än ett nej och ha förlorat 15 minuter i ansökningstid online.

4 gillningar

Du har på tok för låg lön för ditt jobb.

Det finns alltså in en enda region i Sverige där du är i närheten av medianlönen för ditt jobb, vilket man bör vara vid 35 års ålder.

1 gillning

Förstår att det är jobbigt att byta jobb man trivs med. Men har du stramat åt dina utgifter och går back varje månad så så är ju det ju bara inkomsten kvar att arbeta med. Vad blir konsekvensen av att gå back varje månad i längden? Skulle du kunna få upp lönen genom att byta jobb och inte trivs kan du alltid byta igen! Att förändra din situation går, rent teoretiskt är det enkelt. I praktiken när känslor kommer in kan det naturligvis vara fruktansvärt svårt.
Lycka till.

1 gillning

vad har du för utbildning så vi kan avgöra om din lön är låg eller inte?
Vad har du för erfarenhet?
Har du fått någon löneökning senaste åren?

Vi har haft 25%+ inflation senaste 5 åren, och om du inte fått löneökning motsvarande detta så har du i praktiken gått ner i lön.

Du må älska ditt jobb, men du får nog jobba extra som många föreslagit, eller byta jobb.

Du har fått många bra tips redan. Tror inte att någon skrev att man kan få helt bidrag till många av barnens aktiviteter.

Kolla på nätet så hittar du nog något bra.

Pengarna till svärisarna. Varför behöver de ränta på det? Skrevs det så i avtalet när ni lånade, eller är det något hittepå nu för att pressa dig? Kräver de även ränta av sonen eller är det något de riktar mot dig? Var det du som använde de där pengarna eller var det ditt ex?

1 gillning

Det vore intressant att veta var du jobbae för att bedöma dina förutsättningar för löneökning på din nuvarande bana.

Lite upplysning om vad juniota jurister tjänar (verkar vara mycket okunskap i tråden).

Väljer man att bli notarie (vilket är ett kvalificerat jobb) får man 31 000 kr i ingångslön. För bara 4 år sedan var det kring 28 000.

Fortsätter man och blir exempelvis domare (mycket kvalificerat jobb och endast de skickligaste juristerna från 2 års notariemeritering antas) tjänar man följande under 4 års tid
År 1 39 600
År 2 42 000
År 3 43 600
År 4 46 000
År 5 49 500 (man sökdr dock nytt jobb år 5 utanför domstol så lönen är bara teoretisk. Annat statligt jobb brukar innebära mellan 55 000 - 60 000 i månaden). När man får ordinarie domartjänst ca 3-4 år senare går man upp till mellan 70-80 000 (70 000 är i princip lägsta län). På en av domstolarna i landet har 36 domare alla mellan 70 000 - 74 000 (så extremt liten variation) där dock 16 st därutöver seniora domare har mellan 80-85 000 och en handfull domarchefer mellan 108 000 - 130 000.

Ingångslönen på åklagarkammaren är 37 600 där når man 50 000 efter ca 3 år (jämfört med 4 för domare). Även detta kräver notariemeritering. Blir man senior åklagare typ år 9 så tjänar man oftast mellan 60-65 000.

Följaktligen ligger man omkring 40 000 efter 3 års erfarenhet inom staten i attraktiva jobb med högkonkurrens och i många fall mycket höga krav på kompetens.

På humamjuridiska byråer (brottmål m.m) är ingångslönen ofta samma som för notarier. Efter avklarad notarietjänstgöring fick majoriteten av de jag känner till omkring 36 000. Obs utanför Stockholm. Hur löneutvecklingen ser ut vet jag inte men har svårt att tro att biträdande jurister tjänar mer än 50 000 innan de blir advokater.

På affärsjuridisk byrå går man oftast in omkrong 36 000 kr (för något år sedan så kanske 38 eller 40 nu). Är man på de grisigaste byråerna och gör sina timmar kan man nå 120-200+ redan år 3 eller 4. De flesta kan man nog istället räkna på ca 7000 upp per år de första åren (inkl bonus).

Att ligga på 32 000 är visserligen lågt men merparten av mina vänner som tog examen samtidigt som mig (2021) ligger omkring 40 000. De som sitter ting tjänar omkring 32 000 kr.

Juristbranschen är nämligen så för väldigt många att det tar 5-10 år innan man tjänar vettigt i förhållande till sin utbildning. Visst finns det dem som det går snabbare för. Men som sagt långt ifrån alla. Det är också ek konkurrensutsatt bransch där du som junior typiskt sett har väldligt liten chans att höja din lön genom att byta jobb eftersom mycket av ditt värde består i erfarenhet. Det finns ofta många sökande per tjänst och saknar du erfarenhet har du inte så mycket mer att komma med än dina övriga sökanden. Med det sagt är det inte omöjligt, men inget att räkna med. Att höja från 32 000 - 36 000 eller 38 000 är förmodligen mer görligt och när man har låg lön räknas varje krona.

3 gillningar

Det beror väl på vad som står i deras avtal.

Fy, det verkar kärvt :confused:

Jag hade nog precis som fler redan påpekat letat runt efter andra jobb. Du får samtidigt som du gör det en indikation på vad en arbetsgivare är villig att betala för ditt arbete.

Hittar du något mer välbetalt som känns värt att testa men ändå överväger att stanna kan du ju alltid förhöra dig med nuvarande arbetsgivare om de kan överträffa den bättre lönen du erbjudits. G

Kolla med CSN om återbetalningstakt och om det går att göra nåt med den.

Vad säger förresten exmaken? Inte för att ni kanske har några förpliktelser gentemot varandra längre men det är ju ändå hans barn också. Tycker han att det är rimligt att du betalar av lånet till föräldrarna under omständigheterna (då lånet gavs) som berodde på honom om jag förstod det rätt?

Hoppas det ordnar sig så bra som möjligt!

Hur lång tid kan du fortsätta som du gör nu utan någon förändring i inkomst/utgifter?

Nej, det är ju poängen. Det finns skyddslagar mot såna dumheter: las:

“6 i § En arbetsgivare får inte förbjuda en arbetstagare att under anställningen ha en anställning hos en annan arbetsgivare.”

Det betyder alltså att arbetsgivaren oavsett vilket avtal du skrivit under inte kan stoppa dig. Det är endast facket som genom kollektivavtal kan jävlas med anställda här. Men jag har aldrig hört talas om totalförbud, bara att det evt bisyssla inte ska “inverka menligt” på huvudsysslan.

Det finns mer att läsa här gällande konkurrens klausuler och lojalitetplikter.

Citat:

Arbetsgivaren får dock inte förbjuda en arbetstagare att ha en anställning hos annan arbetsgivare om anställningen vare sig är arbetshindrande eller riskerar att skada arbetsgivarens verksamhet.