Hur körd är jag?

Jag är 35 år gammal, ensamstående med tre barn varannan vecka. Arbetar som jurist med 23000 efter skatt. Bor i hyresrätt på 53 kvm för 11000 kr i en halvstor stad.

Jag har csnlån på 580 000 kr, skyldig min exmans föräldrar 200 000 kr (+ränta) pga ett förtida arv som vi skrev låneavtal på som de nu kräver mig på.

Alltså betalar jag 5500 i månaden avbetalning csn och till dem. Jag går back varje månad men har förhoppningar om löneökningar med tiden. Det känns dock som att jag alltid kommer att kämpa ekonomiskt. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag älskar mitt jobb.

Just nu jobbar jag för att leva och sparande känns så långt borta…

Har någon här varit i liknande sits och kan ge hopp eller tips?

13 gillningar

Första saken jag reagerar på är din inkomst - det låter spontant som att du har väldigt låg lön för att vara jurist? Finns det möjlighet hos nuvarande arbetsgivare att ha en dialog kring löneökning / befodran? Alternativt se sig om för nytt jobb, kanske hittar du nåt som är lika kul men med bättre betalt.

Kan du hitta ett billigare boende? Kanske kan bostadsrätt vara något på längre sikt om du lyckas skrapa ihop till en kontantinsats. Min erfarenhet är att det kan sänka boendekostnaden samtidigt som en del blir indirekt sparande i form av amortering. Vad hände med de 200 tkr ni lånade?

Lycka till!

9 gillningar

Tack!

Trivs väldigt bra på mitt jobb. Har otroligt svårt att tro att någon bostadsrätt 3:a skulle vara billigare månatligen. Verkar snarare landa på 18000 kr mån. Banken beviljar endast lån på 4,5 ggr min årsinkomst Max 1,75 milj och ännu lägre för min som har flera barn. Så ca 800 tkr. Vet inte i vilken värld det skulle räcka.

Pengarna vi lånade gick åt till skatt, min exman var arbetslös en sommar, vi reste en del då vi hade god ekonomi då och som sagt fanns inte en tanke på att detta senare skulle behöva återbetalas. De hade muntligen efterskänkt det men senare ändrade sig med avtalet viftandes i händerna.