Hur lyckas man hålla sig lugn trots stora svängningar i portföljen?

’Går det upp så tjänar du pengar. Går det ner så får du rabatt på att tjäna pengar.’

Ska du inte sälja inom en snar framtid och inte har för avsikt att tajma marknaden så spelar det alltså mindre roll vad som sker just nu. Fortsätt köp oavsett vad som sker, ha en rimlig buffert och välkomna den emotionella avtrubbningen för volatilitet.

Att bara acceptera är något som har hjälpt mig då jag fortfarande kan ha en lekportfölj och fortsätta hobbymässigt, läsa nyheter och logga in på daglig basis samtidigt som man sitter still i båten med den större delen av det som är investerat.

Många som skriver att man inte ska logga in eller läsa nyheter etc. Säger nödvändigtvis inte att det är fel. För mig hade det nog var blivit ett större orosmoln om jag hade behövt göra strategier, begränsa, förbjuda eller sätta upp regler för mig själv. Tror ämnet snarare handlar om hur man bearbetar oro generellt än privatekonomi specifikt, desto mer man tänker att något är ett problem desto större blir problemet. Prova dig fram för att hitta ett alternativ som du är bekväm med.

2 gillningar