Hur många här inne är vanlig ”arbetarklass”

Hur yttrar detta sig?

Är arbetare men inte arbetarklass…

2 gillningar

Upplever en ganska stor skillnad i kultur, inställning till pengar och politiska åsikter beroende på om man fötts in i pengar eller inte. Det jag menar är att jag inte ändrats där. Har inte så mycket gemensamt med mina mer välbärgade kollegor utöver sparande/investeringar.

Jag och frugan får ut strax över 40k tillsammans efter skatt, så ganska mitt i medianklass eller vad man kan kalla det. Frun drev eget länge, men har avvecklat det nu, det blev för mycket jobb för henne helt enkelt. Nu är vi båda anställda jag kommunalt och hon inom privat sektor. Villa, barn och vovvar. Vi är kloka med våra pengar och har således kunnat spara ihop ca en halv mille tillsammans samt att vi köpte hus för några år sen.

3 gillningar

Här sitter jag, tjänar bättre, men drömmer om ett hus vid en sjö. Jag tror man altid ser det man själv saknar. Med det sagt, även jag får paranoia när jag hör vad andra tjänar och sparar i denna grupp, tror det är helt normalt :slight_smile:

Frågar mig samma sak?Var det inte mer värt när man jobbat och betalat skatt i 48 år. ? Jämför då med min pension med dem som inte förvärvsarbetat en enda dag. De har samma allmänna pension, med alla bidrag de får. Jag känner mig lurad. Jobbade dessutom till jag var 67 år. Man måste nog se över pensionssystemet

3 gillningar

Överlappningen mellan arbetarklass och medelklass är närmast 100% 2023. Den mindre privilegierade ställning som man associerar med ordet arbetarklass eller underklass utgörs idag av de som befinner sig utanför arbetsmarknaden och därtill har lågt socialt kapital. Många i den gruppen kommer från länder utanför Europa och har naturligtvis en lite längre väg att vandra än de infödda har.

Jag tycker inte gamla klassbegreppen är relevanta när en arbetare inom industrin tjänar mycket mer än en pedagog i skolan. Social sett är det inte heller lika relevant efter x -antal år av enhetsskola och statlig television.

Sverige är utpräglad meritokrati och ett samhälle huvudsakligen där din ambition är det som bäst förklarar din framtida position i samhället.

3 gillningar

När jag växte upp användes ofta begreppen Socialgrupp 1, 2 eller 3. I mitt fall var mina föräldrar lantbrukare. Jag misstänker att vi balanserade mellan Socialgrupp 2 och 3. Det var inte förrän som vuxen jag exempelvis lärde mig vad Cordon bleu och Escargot var för någonting. Något som jag tror att de flesta i Socialagrupp 1 vet.

Allvarligt talat, så är detta inget som jag idag funderar på överhuvudtaget. I min bekantskapskrets ingår både stormrika lantbrukare och en vän som genomgått skuldsanering.

4 gillningar

Livet blir vad man själv gör det till.
Har aldrig förstått varför man ska jämföra sig med andra? Var tacksam över det du har istället.

2 gillningar

Jag tror social grupp 3 i Frankrike vet detta :rofl:

Foie gras kanske…

Jag är också helt övertygad om detta. Däremot vet man nog inget om renskav…

2 gillningar

Jag blev nyfiken samtidigt som jag håller på att testa Googles AI Bard, jag frågade den.

Vad är stereotypisk “upper class food” (då frågar jag alltså på engelska).

Den gav ett långt svar men exempel var: canapé, caviar och foie gras.

:nerd_face:

Jag äter massor av kaviar, importerad Kalles, typisk överklass.

1 gillning

Kalles är grym, den finns utomlands via IKEA. Oklart ang. överklass status på den dock :slight_smile: Svensson-klass. Du behöver nog upp på Beluga från Svara Havet och liknande … :wink:

Finland är tillräckligt civiliserade att ha den i vanliga matvarubutiker.
Men bra tips om IKEA, ska komma ihåg om jag glömmer packa med vid andra utlandsresor.

Vet inte om det är så gott på frukostäggen? :thinking:

Någon som är ren överklass kanske vet hur man äter överklass-kaviar ? :disguised_face: kanske behövs lite Bollinger till.

1 gillning

“Arbetarklass” i klassisk mening som Marx beskrev existerar inte längre, dvs att du får betalt så mycket som behövs för att överleva och sedan bli arbetad ner i marken 16 timmar per dygn utan någon laglig möjlighet att sluta eller säga upp dig.
De enda som bara har så de klarar sig är de som över huvud taget inte arbetar (oavsett orsak, och menat helt fördomsfritt). Du äger två fastigheter, så “arbetarklass” är nog bara ren socialromantik.

3 gillningar

Det är toppen på frukostäggen. Svårt att smussla över gränsen bara :wink:

På vit, tunnt skivad baguett med mycket smör. Bubblet är valfritt och helt efter tycke och smak.

1 gillning

Det finns också en “Hälsorisk-klass” som inte ens kan äta mackan som ska vara till kaviaren.