Hur många lyckas egentligen hålla fingrarna borta från sin aktiefondportfölj I 10+ år?

Inte så farligt så länge man håller sig till säkrast möjliga korträntefond. Plus/minus 0 till -1% cirka.

En anledning att jag inte gått in på Lysa är för att jag vill styra över räntedelen i nuläget. Men det ändrar sig förhoppningsvis framöver.

Peter Lynch sa

“When yields on long-term government bonds exceed the dividend yields of the S&P 500 by 6% or more, sell stocks and buy bonds.”

De är ju dock en bit kvar till det :slight_smile:

Tycker inte att man ska blanda ihop sparhorisont och hur aktiv man är på börsen. Den som har längre sparhorisont kan ju ta ökad risk i närtid, exempelvis genom att byta innehav ofta.

Jag resonerar inte alls i termer av sparhorisont utan mitt mål är att få bra avkastning i närtid, på medellång sikt och på lång sikt. Detta löser jag praktiskt genom att vara aktiv på börsen.

Om du inte tror att du lever till pensionen, så kan du istället spara till en tidig pension och sluta jobba vid 50-55 istället. Och lever du vid statlig pension så får det bli en bonus.

Jag är lite enklare i min analys, eftersom börsen har gått som på steroider senaste 14 åren, så är det inte konstigt om vi får en tilt över mot något annat - det är därför jag gillar allväders- dragonportföljerna… Jag tror tyvärr att börsen som helhet kommer gå ganska dåligt de kommande 5 åren! (lite provocerande men…)

Jag förstår inte varför börsen som helhet historiskt måste vara en ledstjärna framåt, men det kanske bara är för enstaka aktier det är livsfarligt att titta på historien… Men ja, jag fattar börsen, hela höstacken osv men oavsett…

2 gillningar

Inte provocerande alls så länge du bara tror på det :joy::wink::+1: . Det hade hjälpt mig mer om du visste det till 100% . I så fall hade jag också ändrat uppsättningen i mina Isk portföljer :heart_eyes:

1 gillning

Ingen vet, men det är roligt att spekulera tycker jag - sen ska man inte ta det som en rekommendation eller liknande… Men jag tror att man kan lära sig något av makro, även om många (som tex Coeli boys) tycker makroanalys är tid man aldrig får tillbaka…

1 gillning

Räknar man från botten 2009 så visst. Men nog var 90-talets börsuppgång på än mer steroider? :slight_smile: Då tänker jag inte bara på toppen av IT-bubblan utan också hur det såg ut redan 1998-1999. Trots det återtogs de nivåerna rätt omgående efter kraschen.

Det är hissnande att OMXS30 ex utdelningar stod i futtiga ~150 år 1992 :flushed:

Efter nedgången såhär långt i år ser ju börsen realt inte så imponerande ut historiskt. Snarare balanserad. Nåja, jag har också höjdskräck på börsen som jag dock inte agerar på :sweat_smile: Men jag sympatiserar med din syn.

1 gillning

Vi kör 400k i räntekonto och resten 100% investerat :smile:

Började som en 100-0 portfölj och under årens lopp så har aktiedelen ökat för varje år (förutom i år när jag betalade av huslånet). Aldrig förstått charmen med att ha en fast kvot :blush:

1 gillning

Nu direktpension i bolaget är en portfölj jag bara tänker balansera om mha det nya månadssparandet med en horisont så länge jag står ut, men några 100 år siktar jag inte på… :joy:

Tänk inte så kortsiktigt :wink: @Ola_Morin :+1:

Bra inlägg håller med dig i stort. Vi har valt en 50/50 portfölj för allt som är mellan 3-10 års sikt. Kan vara bil, boende, större renovering eller liknande. Ändrar inte fördelningen då jag inte vet när behoven kommer uppstå.

Angående att boendet är i mellanriskhinken så tänker jag som att den delen som går att låna upp kan användas för att finansiera behoven som ett mellanrisksparande ska täcka. Därför tycker jag att det är relevant att ha med där. Kan vara bättre att låna än att finansiera med att sälja fonder tex.

2 gillningar

Bra fråga faktiskt hade det funnits en funktion där man “låste” sina fonder så hade jag nog gjort det på 10 år haha.

Men jag började spara som 18 åring är snart 30 och såkert gått igenom 5 olila strategier allt ifrån harry brown till 100 procent aktier etc så har pillrat en jäkla massa på mins investeringar senaste 2 åren verkar jag dock ha hittat “hem” till min egna strategi.

Jsg tror lättrilgängmigheten till ens portfölj via mobilen gör att det krävs extra bra diciplin jämfört med förut att hålla i sina investeringar då det är så lätt o sälja med några knapptryck.

2 gillningar

Börsen har aldrig gått ned 10 år efter varandra.

Om du hade gått all in när börsen stod på toppen år 2000, då hade det tagit runt 10 år innan du var på pluss igen.
Men de flesta månadssparar, inte all in en gång.

Hade du kontinuerligt månadssparat så hade du oftast handlat till billigare priser och hade då snabbare gått på pluss när börsen steg 2004-06 och 2009-10.

Just för att börsen stiger de flesta år rekommenderas på detta forum att man ska gå all in med sitt sparkapital, p g a Fear Of Missing Out.
(I en fallande trend håller jag inte med om all in).

Om du kontinuerligt månadssparar köper du i nuvarande fallande börstrend till billiga bra priser. Du betalar inget överpris, även om börsen faller ett år till.

Testa månadsspara 3 år/36 månader från nu i en indexfond så kommer du nästan säkert ligga på pluss.

Om du inte lever så många år till så kanske Rikatillsammans portföljen är bäst. Det är en portfölj som väldigt sällan går back och när den går bakåt bara lite. Men den avkastar bättre än bankkonto.