Hur mycket amorterar ni samt långsiktiga strategin?

Bostadens värde (inköpspris 2,8M / senaste värdering 6,5M):
Totalt i bolån: 1M
Räntan (fast 1,29%):
Amortering per månad: 0
Strategin / långsiktiga målet: Se nedan

Lånet tecknades innan skärpta lånereglerna så det har varit utan amorteringskrav från ursprungligt lån på 2,4M som har amorterats ner till 1M på 12 år. Med dagens värdering är det en belåningsgrad på c:a 15%.

Planen är att lösa resten av lånet vid lämplig tidpunkt då jag föredrar att vara utan skuld och anser att detta är så det ska vara, inte att man ska leva på lånade pengar hela livet. Jag kan lösa lånet idag om jag vill men tänker att det är bättre att ha de pengarna investerade när börsen förhoppningsvis tar fart igen. Det kan vara så att jag löser lånet efter att jag slutat arbeta, beroende på hur mycket kapital jag har då. Så länge pantbreven finns kvar går det ju även att låna upp mer igen senare om behovet uppstår då så jag har frihet att när jag vill antingen lösa lånet helt eller låna upp mer om det finns skäl till det. Skulle räntan vara mycket hög, i kombination med klen börsutveckling, löser jag antagligen lånet då.

2 gillningar

Efter ganska många års amortering av mina bolån slutade jag upp med detta i samband med köp av ny bostad (5M). Behövde låna 40% i samband med köpet, och såg ingen anledning att fortsätta.

Fokuserar idag på sparande i fonder, och att leva lite mer :blush:

1 gillning

49% belåningsgrad.
Sätter undan motsvarande 2% i indexfonder, istället för amortering.
Målet är att betala av lånet när jag går i pension och ha en peng över samtidigt.

Jag har precis kontaktat min bank om att höja min amortering från 1500kr till 2500kr. Ska omförhandla räntan i oktober nästa år så tänkte amortera den högre summan fram till dess åtminstone. Egentligen behöver jag ej amortera men gillar känslan av att summan minskar och jag lär göra en flytt till när jag vet vart tusan jag vill bo. :sweat_smile:
Köpte min bostad för 2 575 000 kr, har ett lån på 1 180 000kr med en ränta på 0,99%
Hade en värderingsman här för ca 1-2 månad sedan som värderad min bostad runt 3miljkr. Har bott här i ca 2år.

Banken kan kräva ränteskillnadsersättning om du ökar amorteringen under bindningstiden.

Amorterar 3% (12 000kr)
Belångsgrad på cirka 60%
Bundet lån till juli 2024 på 1,19%

Ska fortsätta med denna amorteringstakt tills bundna tiden tar slut och tanken är då att anpassa amorteringen till livssituationen vi har då.

Amortera mycket känns helt klart bra även om en miniräknare kommer fram till att det är “smartare” att investera pengarna på börsen

Åhh, det hade jag inte koll på. Tack!

Bostadens värde (inköpspris / senaste värdering): 1 910 000 / 2 050 000
Totalt i bolån: 1 870 000
Räntan (fast / rörlig): fast till 2024, 0.645% före ränteavdrag
Amortering per månad: 3200kr
Strategin / långsiktiga målet: amortera så lite som möjligt så länge räntan är under 4 % i alla fall.

Ränteskillnadsersättning blir det bara om räntan gått ner sedan lånet togs. (Önskar jag hade haft koll på det tidigare… )

Har man bundet lån och ökar amorteringen så leder ju detta till att banken får in mindre pengar i ränta från låntagaren under resten av bindningstiden, men banken har kvar sina kostnader för lånet och förlorar alltså på att låntagaren ökar amorteringen. Man går utanför de förutsättningar som gällde då man band lånet.

@Nestor Kan vi få in en bankman här :slight_smile: Vi säger olika Pellepennan och jag. Kan du reda ut?

Jag tänker att banken kan låna ut pengarna till annan kund till högre ränta och att det därför inte blir någon kostnad för att lösa lån i förtid när räntan gått upp.

1 gillning

Vi äger ett radhus, inköpspris 3 mkr, värde i dag ca 3,6 mkr.

Hade nästan amorterat bort lånet när vi för 2 år sedan köpte en stuga för 1,6 mkr och tog då lån på huset (arrende så får inte låna på stugan).

Stugan är troligen värd mågot mindre än vi köpte den för (vilket vi räknat med). Stugan används som boende året runt pga lite speciell social situation och vi är bara sambos på deltid.

Lån i dag totalt 1,360 000. Amorterar 5000/mån

Drygt halva lånet bundet 1,45 % i ett år till.
Resten rörligt 2,24 %
Vi behöver inte amortera men ser det som ett gemensamt sparande. Vårt långsiktiga mål är att hitta ett gemensamt boende som funkar för alla (vilket kommer bli dyrt) och då kunna sälja båda fastigheterna alt behålla stugan och hyra ut.

1 gillning

Välkommen till forumet @Kalkonis!

Bostadens värde (inköpspris / senaste värdering): 1,7M / ca 5
Totalt i bolån: 0
Räntan (fast / rörlig): -
Amortering per månad: -
Strategin / långsiktiga målet: uppnått :wink:

Jag skriver inte för att slå mig för bröstet utan mer för att skilja mig från mängden som alltid förespråkar lån. Min story är att jag genomgick en separation precis innan senaste stora börskraschen och pumpade in allt sparande, ner till sista hundralapp i princip, i bostaden. Strategin var att sätta samma summa varje månad, även om räntan sakta sjönk och utöver det hivade jag in alla löneökningar, skatteåterbäringar och eventuella extrapengar som tjänades (det var ca 10k i månaden då). Målet var låga levnadskostnader eftersom jag inte visste hur länge jag skulle bo kvar och dessutom hade två små kids att ta hand om. Jag bor kvar… men kidsen är större och inför kommande vinterns elpris, lågkonjunktur och annat skräp så känns det faktiskt väldigt bra, även om jag förmodligen skulle tjänat mer på slantarna på börsen. :slight_smile:

13 gillningar

Pellepennan har rätt, om lånet är bunden behöver man betala extra till banken för att ändra på beloppet av sitt lån i form av amortering, oavsett ränteläget. Därför är det alltid bra att ha en del rörligt om man vet att man vill amortera extra på sitt bolån.

1 gillning

Super intressant att höra allas olika situationer, filosofi kring detta och planer framåt!
Kan lika gärna svara själv på tråden:

Bor tillsammans med min sambo, 26 samt 27 år och har delad ekonomi. 4070 kr i avg per månad bostadsrätt i huvudstaden. Vi båda pluggade fram till för ett år sedan och köpte bostaden rätt så omgående efter examen.

**Bostadens värde (inköpspris / senaste värdering): köpt 3 910 000 kr för 1 år sedan i augusti.
Totalt i bolån: Vid inköp tog jag och min sambo ett topplån på 85% så bolånet var 3 323 500 kr.
Nu efter ett år är lånet nere på 3 050 450 kr 78%.
**Räntan (fast / rörlig): Fast ränta 1.27% för 2 323 000 kr. Rörlig 3 mån för 1 000 000 kr vid start.
Amortering per månad: 36 550 kr (5 550 kr 2% amorteringskrav + 31 000 kr extra per månad) varit konsekvent med detta förutom ca 4-5 mån i början, då allt gick till renoveringen.
Strategin / långsiktiga målet: Amortera 438 600 kr/år ner till 70% för att få 1% amorteringskrav, sedan spara kontantinsats för att köpa ytterligare en lägenhet/radhus för uthyrning.

Förutom våran gemensamma inkomster får vi in ca 19.000 kr brutto på privatuthyrning enbart med inneboende i lägenheten. Detta har varit förutsättningen att vi har kunnat amortera så mycket och tanken är åter att inom 2 år köpa ytterligare en lägenhet för uthyrning för att ackumulera kapital genom amortering för att sedan efter ytterligare 2-3 år sälja en av lägenheterna och köpa en lägenhet i innerstan eller hus/radhus utanför tullarna där enbart vi själva bor i. Arbetar som arkitekt och har gjort om planlösningen så att det går att ha hyresgäster men samtidigt bibehålla en hög levnadsstandard för mig och min sambo. Totalt 3 inneboende och skattar förmånligt genom privatuthyrningslagen. Hyr ut mindre än 50% av ytan så behöver heller inte ta fighten med föreningen.

Har alltid haft idén om att hyra ut del av mitt boende via privatuthyrning för att tjäna extra till en början då jag själv har bott i studentkorridorer under universitetetstiden men också kommit i kontakt med liknande boendeform under flera år utomlands. Dock var det efter avsnittet #176 med Jacob och Isabelle som idén kring privatuthyrning och framför allt djupdykningen kring lagarna för att göra det så förmånligt som möjligt gällande denna business som fick mig att gå hela vägen. Det har varit flera års planering under studietiden kring diverse lösningar kring planlösningen, logisitken med mera. Och nu i efterhand känns det så otroligt roligt att allting klaffar så fint!

Finns ingen fond eller aktier som ger så mycket direktavkastning per månad (19.000 kr brutto) med endast 586 500 kr investerade pengar. Dessutom med ca 10% värdeökning på bostaden per år (blir tyvärr något lägre i dagsläget gällande rådande situation), och dessutom betalar jag och min sambo inget extra i hyra för någon annat boende då vi själva bor i lägenheten!

Så tack Jan och Caroline för en underbar och lärorik community.

6 gillningar

Nej vet du :slight_smile: jag har rätt :slight_smile:

Jag hittade nu information på konsumenternas.se

Där kan man läsa följande om ränteskillnadsersättning:

“Om jämförelseräntan understiger din ränta får du betala ränteskillnadsersättning. Men om jämförelseräntan är på samma nivå eller högre än din ränta slipper du betala ersättning”.

(MEN det gäller ändå inte för mig då det inte gäller för jordbruksfastighet. Så det var inte helt rätt för just mig i alla fall…)

3 gillningar

Där ser man, alltid kul att få lära sig något nytt om detta. Tack Lena!

1 gillning

Tänk på att privatuthyrningslagen bara gäller för den första av dina tre inneboende:

“En bostadsrättshavare hyr ut var sitt rum till två inneboende. Lagen om uthyrning av egen bostad gäller då för den första uthyrningen och 12 kap jordabalken för den andra.”

"En bostadsrättshavare hyr ut var sitt rum till två inneboende, A och B.

A flyttar och det rummet hyrs i stället ut till C.

Jordabalken gäller därefter för båda uthyrningarna, eftersom uthyrningen till B är en pågående uthyrning enligt lagen och uthyrningen till C inte räknas som en första upplåtelse."

Det du refererar till är framför allt besittningsrätten. Skattemässigt bör det inte vara skillnad på. Står även i ditt citat ‘‘lagen om uthyrning av egen bostad’’. Privatuthyrning gäller så länge det ej är näringslivsverksamhet.

Hmm du kanske har rätt, Om så är fallet, hur blir skatten för de andra 2 inneboenden? Eftersom det fortfarande handlar om uthyrning av privatbostadsrätt är jag rätt så säker på att det ej borde skattas som näringsverksamhet? Står rätt så tydligt hos Skatteverket definition mellan dessa.