Vore intressant att ta del av vad ni har för strategier kring amortering samt hur mycket mer ni amorterar per månad för att kunna leva billigare, få ner räntan och lån för lättare köp av en ytterligare bostad eller bara ligga lågt för att investera mer i fonder / aktier eller av annan orsak.
Utgå gärna från,
Bostadens värde (inköpspris / senaste värdering):
Totalt i bolån:
Räntan (fast / rörlig):
Amortering per månad:
Strategin / långsiktiga målet:
Jag har ingen särskild strategi. Amorterar 1500 kr i månaden. Det skulle i runda slängar innebära en avbetalningsperiod på 100 år. Jag är lågt belånad och har egentligen inget behov av att amortera alls. Dock framstår det som “sunt” att amortera lite. Att skippa amorteringen för att kunna investera mer vore ett alternativ och jag har övervägt det.
Bostadens värde (inköpspris / senaste värdering): 3 700 000
Totalt i bolån: 1 038 000
Räntan (fast / rörlig): Fast 1,02 %
Amortering per månad: 2500
Strategin / långsiktiga målet: Borde sluta amortera men gillar känslan av att beta av på lånet. Strategin är inte att hela lånet ska betalas av
Nere på 30% belåningsgrad och har slutat att amortera.
Nu är det investering som gäller för att bygga min “pengamaskin” som ska generera en avkastning jag kan leva på.
2% men höjer bolånet varje år till 85%. Så egentligen 0%. Långsiktiga målet är att ha en ISK som täcker fat-FIRE och hela tiden ha så lite som möjligt i bostaden.
Bostadens värde (inköpspris / senaste värdering): 2 150 000
Totalt i bolån: 1 800 000
Räntan (fast / rörlig): Fast 6 mån till, 1.22
Amortering per månad: 3000 kr
Strategin / långsiktiga målet: Med amortering/värdeökning nå till 50 % belåning. Ha kvar nivån där. Sälja när jag är 60-70 för att flytta in i hyresrätt och försöka dö med minus på kontot.
Enligt amorteringskravet på 2%. Så länge räntan är mindre än 5% lägger jag pengarna på börsen. Vid 5%+ hade jag övervägt att öka amorteringen om möjligt.
Bostadens värde (inköpspris / senaste värdering): 1570
Totalt i bolån: 1060
Räntan (fast / rörlig): Fast 1.39% tills Mars 2023
Amortering per månad: 3000, kommer öka till 6000 i månaden när räntan blir rörlig.
Strategin / långsiktiga målet: Bli av med lånet helt vilket kommer kännas bäst emotionellt sett, även om det är helt fel drag rationellt.
Bostad värd (svårt att säga idag men ungefär) 10 mkr, lån på 2,9, amorterar 20,000 per månad. Har insett att vi amorterar alldeles för mycket så går ner till 10,000 nästa sommar när lånet är nere på 2,7.
Mina föräldrar har tjatat om 90-talskrisen hela min uppväxt vilket gjort att jag prioriterat lägre belåning och god nattsömn över rationellt smart sparande (men ska bättra mig!)
Inköpspris: 1 150 000 kr
Senaste värdering: 3 300 000 kr
Lån: 1 250 000 kr
Ränta: 1,35 % till mars 2023
Amortering: 5 000 kr/mån
Strategi: Amorterar ner till inköpspris efter att ha varit uppe i 1,8 M efter en större renovering/tillbyggnad. Eventuellt fortsätter vi ner under 1 M bara för att det känns bra att ha så lågt lån.
Nyinköpt bostadsrätt så siffrorna är preliminära och urgår från vår tilltänkta strategi.
Bostadens värde (inköpspris / senaste värdering): 2 395 000 Totalt i bolån: 2 035 750 Räntan (fast / rörlig): planerat 50/50 rörligt, bundet 5 år. Rörligt 2,94 % (60 punkter rabatt från LF) 5-årigt 3,99 % Amortering per månad: 2 % årligen, dock med extraamortering enligt strategi Strategin / långsiktiga målet: Behåll vår mentala boendekostnad från när vi bott i hyresrätt och sparat till kontantinsats. Insättningar till boendekonto motsvarande vår tidigare hyra+spar till kontantinsats kommer bygga buffert, finansiera renoveringar och extra amorteringar på bolånet.
Initialt betala ner bolånet så snabbt som möjligt utan att ändra vår livskvalitet. Kan ändras när vi får lägre belåningsgrad.
Bostadens värde (inköpspris / senaste värdering): 3,2 mille i inköp och med lite tur nuvarande värdering
Totalt i bolån: 1,9 mille
Räntan (fast / rörlig): 1,17%, bundet till april 2024
Amortering per månad: 1700:-
Strategin / långsiktiga målet: Amortera ner till 50% av värdet, sen inget mer.
Jag är 55 så jag vill hellre lägga mina pengar på att leva livet om jag kan, i stället för att amortera. När jag dör så kommer ändå lägenheten att vara mer värd än lånen så det drabbar ingen annan.