Hur mycket debiterar ni som konsulter och vilken faktureringsgrad

Jobbar som anställd och driver en del egen verksamhet framförallt inom kompetens- och förmågeutveckling inom IT-juridik. När jag fakturerar timmar ligger jag oftast på 1600 kr/h men ibland kan det också bli värdebaserade uppdrag på fastpris. Då hamnar jag oftast högre men ibland också lägre om jag gjort en dålig uppskattning.

Gör också en hel del utbildningsuppdrag på fastpris. Där kan timpenningen variera kraftigt beroende på upplägg och hur mycket tid på som måste läggas på förberedelser men det kan hamna mellan 600 - 2000 kr/h. De riktigt låga timpenningarna innebär dock att jag får betald affärsutveckling, dvs att jag kan bygga utbildningsmaterial på betald kundtid. Det är material som jag sedan ofta kan återanvända i värdebaserade uppdrag och annan utbildning.

Debiteringsgrad är jag överhuvudtaget inte särskilt intresserad av, det är pengar in och byggande av kontaktnät som räknas. Skiljer överhuvudtaget inte på arbetstid och fritid utan jobbar mer eller mindre jämt istället. Iofs ohållbart långsiktigt men tanken är att jag ska bygga en verksamhet som rullar med mindre insats av arbetstid över tid. Pengar in som konsult är inte det primära målet, utan att kunna leverera värdebaserade tjänster med mjukvara och material. Jag är därför relativt försiktig med timpenningarna för att inte skrämma iväg kunder.

1 gillning