Du talar om lönesättning som om det finns moraliska skyldigheter som sätter gränsvärden. Det är marknaden som avgör, punkt.
Vänligen sluta dra in vårdpersonal som är fastkedjade i golvet i denna diskussionen. Jag vet hur hårt de arbetar, hur mycket deras kroppar tar stryk, bokstavligen.
Att de skall “nöja sig” med en ersättning som är skamlig i förhållande till det ansvar för liv och hälsa de tar är stötande.
Är de verkligen “fastkedjade”?
Det låter lite som att du överdriver, må jag säga.
Jag är inte intresserad av diskussion, måste prioritera min tid för dygnsvila så jag kan återgå till att RÄDDA LIV.
De som genomgått totalförsvarstjänstgöring begriper ansvaret.
Det här är faktiskt en ganska fascinerande diskussion. När man lyssnar på vårdpersonal kan det ibland låta som att de är tvingade att jobba inom vården. Men jag har heller aldrig fått redogjort hur det tvånget ser ut. Uppenbarligen trivs de snarare utmärkt med andra aspekter av jobbet, om lönen nu är så kass och de ändå går dit.
Ja, det är så det brukar låta. ”Grävande” journalister brukar inte heller vara särskilt intresserade av att ställa följdfrågor på det.
Nyfiken kring om du tänkte samma sak, när du hade en låg lön, eller om det ändrat sig sen dess?
Till trådskaparen
Varför måste de anställda veta hur mycket du tar i lön eller utdelning?
Nog för att de kan kolla typ ratsit katalog o så, men hur många beställer sånt?![]()
Utdelning kan man ju enkelt se till att det inte syns i årsredovisning etc, så det inte sticker för mkt i anställdas ögon eller för all del grannars osv😅
Vissa branscher är ju värre än andra, klassiskt verkar det ju mer accepterat att man tjänar mkt pengar i manliga branscher jmf m kvinnliga.
Jag tänker att iom att du ställer denna fråga så är du nog en bra chef som månar om din personal, så du förtjänar redan dina extra utdelningar etc👍
Min åsikt har inte ändrats.
Jag har jobbat för chefer som tjänat väldigt bra och för chefer som haft väldigt blygsam inkomst. Jag själv har en inkomst som är åtskilliga multiplar högre än Volvos VD relativt till hur många anställda vi ansvarar för. Jag har jobbat som en tokfan och haft väldigt dålig inkomst samt gjort bokstavligen ingenting och fått enormt mycket bättre ersättning.
Det är marknaden som avgör vad som är en hållbar situation och det är upp till var och en att söka sig till bättre tillfällen om man känner att man är värd mer än vad man får.
För min egen del kommer jag vara en röst för bättre lön för folket på produktionsgolven så att det blir lättare för oss att attrahera kompetent personal och för att det skall kunna bli lättare att sålla bort de svagare i leden men det finns inget borde som binder vare sig mig eller mitt företag till en sådan strategi.
Aftonbladet är ju snälla nog att publicera sådant.
Nu har det här marinerat en stund.
Eftersom jag själv är uppväxt med det och tänkt att chefen tjänar orimligt mycket. Att han får för stor del och jag för liten del av kakan firman tjänar. Så vet jag att det verkar logiskt och känns tilltalande när man är där.
Sen kommer man på att det är just för att hjälpa chefen och ägarna att tjäna pengar de anställer någon. Och ju bättre man gör det desto mer pengar blir det värt att betala för en. Ju mer de tjänar desto större kaka även åt mig.
Att tycka de tjänar för mycket och att det är dåligt har direkt diskvalificerat en från att bli omtyckt och befordrad på uppdrag av ledningen.
Japp. Dessutom är det helt irrelevant vad ägarna tjänar, som anställd säljer man sin tid och kompetens men tar ingen större risk med eget kapital. Man är fri att sälja sina tjänster till högstbjudande så det är ju bara att göra.
Ja absolut. Vi vet alla på ett ungefär att en läkare tjänar mer än en snickare som tjänar mer än en undersköterska och så vidare. Vi har alla valt både yrke, arbetsplats och lön själva när vi valde att skriva på anställningsavtalet. Och det står alla fritt att byta arbetsgivare, yrke och därmed lön. Jag säger inte att det är lätt i alla lägen. Men inte heller så svårt som många tycks tro. Och framför allt. Det är ingen anna som hindrar en.
Det jag ville få fram här är att ju fortare man förstår att det är just inställningen att de tjänar för mycket och det är dåligt som håller nere ens egen lön. Destor fortare kan man börja försöka maximera deras intjäning, glädjas över att det går att storlyckas i Sverige och därmed starta sin resa mot ett mer uppskattat och välbetalt jobb.
Sossetänket att det är orättvist då marknaden skall bestämma vilken lönenivå som skall gälla är direkt kontraproduktivt.
lönen är ett mått på arbetsinsats, resultat och måluppfyllelse som uttryck till ökad verksamhetsnytta.
Alla vet att chefens prestation avgör om verksamheten går bra eller dåligt.
Inte alla chefer tjänar bättre än sina anställda, jag tjänar mer än dubbelt så mycket som min chef.
Marknaden styr sig bäst själv med vissa undantag.
Kan inte se att jag har det minsta med det att göra.
Ägarna avlönar min chef efter vilket värde som denne levererar.
Och avlönar mig efter värdet jag levererar.
Och skulle det vara så att jag är missnöjd, så får jag se mig om efter en annan anställning.
Hur skulle det kunna vara på något annat sätt?
I min värld finns det absolut massor med chefer som är överbetalda vilket skadar en viss avdelning eller ett företag ekonomiskt och gör att de på helheten underpresterar.
Detta gäller ju såklart även anställda som inte levererar i linje med vad de kostar.
Det största problemet som kan uppstå om man ger en chef (eller bara vissa anställda) en orättvist hög lön är ju att detta skapar missnöje vilket leder till sämre lönsamhet när folk byter jobb eller bara blir tjuriga.
Det är då chefen blir avsatt!
Vilken vinstdrivande organisation vill ha kvar en chef som inte klarar budgeten?
Om du konstant befinner dig i en miljö där massor av chefer både får ”överbetalt” och inte behöver prestera för detta så är det väl bara att söka ett överbetalt chefsjobb och glida på en räkmacka?
Absolut i en perfekt värld är det så men jag tror tyvärr inte “marknaden” är så perfekt.
Jag upplever att många kan sminka kvartalssiffror ganska hårt och att det kan ta en tid innan en bubbla spricker. På mindre företag är det också så många andra parametrar som gör att en dålig chef kan vara kvar.
Detta är ju ditt standardsvar på alla frågor i detta forumet så jag tänker att jag ignorerar att bemöta denna med argument.
Hur gick det tycker du? ![]()
Nej men allvarligt, om man som du skriver konstant observerar hur andra får massa lättförtjänta pengar utan att förtjäna dem så kan man ju hantera det på två sätt:
- Bli avundsjuk eller bitter.
- Ta efter deras strategi.
?