Hur mycket har folk i bostadskostnader här?

Man kan inte välja att amortera eller inte. Jag måste amortera 2%. Och det ÄR pengar som påverkar cash flow.

beror på hur mycket man lånat.

Personligen hade jag inte haft landställe och lgh om det innebar 2% amortering

Nu har jag kollat upp boendekostnader för vårt hus. Vi betalar knappt 9000:- / månad för 220 kvm inkl. laddning av bilar samt städning.

Tror jag fått med alla kostnader kopplat till boendet.
Skuldfri.

1 gillning

Vad har för uppvärmning i huset? Södra Sverige?

Nedervåning: Vattenburen golvvärme med värmeväxlare på frånluft. Kopplad till Tibber via Ngenic Tune. Groventré 10 kvm elgolv kopplat till Tibber.

Kakelugn, 1,4 ton.

Övervåning: luftvärmepump kopplad till Tibber. Badrum elgolv kopplad till Tibber.

Täby, Stockholm.

1 gillning

Om det är en villa i Täby och du inte har räntekostnader/amorteringsutgifter så antar jag att den är avbetald och då är det nog en väldigt saftig alternativkostnadspost som verkar saknas.

Jo så kan man beskriva det. Men känslan av att vara skuldfri väger upp för det. Ingen stress över räntor.

Jag tycker om låg burnrate. Låga fasta kostnader är bra tycker jag.

Därför är huset betalt. Värde kanske 12 MSEK eller så.

3 gillningar

Sådana här trådar slutar alltid med diskussion om kapital-, och då ffa. alternativ-, kostnader ska räknas med…

5 gillningar

Fast ska jag räkna med en alternativkostnad på min bostad, på vilket sätt ska jag räkna den? Räknar jag med hela kapitalet jag lagt in? Var skulle jag isf bo? Hyr jag en villa kostar det troligen mer. Hyr jag en etta kostar det mindre men är inte så ändamålsenligt.

1 gillning

Kort svar är väl ja, du ska räkna med en alternativkostnad på kapitalet du har i din bostad. Men det beror ju på vad du ska använda din summa till. Hyr du en bostad ingår ju kapitalkostnaden i hyran. Så om du vill jämföra din kostnad med en hyra måste du ta med hela kapitalkostnaden.

1 gillning

Att räkna altenativ kostnaden hela tiden på bostäder är lite värdelöst tycker jag…
Man kan räkna allt i altenativ kostnder å då är nog bostaden ganska liten förlust…
En bil är klart mer en förlust affär där kostnaden skenar… Eller en utlandsresa som är värt noll efter man komit hem… Minnena är nog stora å härliga, men va är kostnaden för den som kunde givit bättre avkastning någon annan stans…
Vissa människor värderar boende å andra saker mer än att räkna hela tiden på altenativ kostnaden…

3 gillningar

Det beror ju helt på vad du ska använda din uträkning till. Alternativkostnaden finns ju där oavsett om du räknar med den eller inte. Men ska bara inte lura sig att man bor billigt bara för att man inte har lån. Det är avkastningen på ditt eget kapital du använder, men du slipper pressen att betala avkastningen på andras som när du lånar.

2 gillningar

Fast i vilka andra områden skulle man räkna med alternativkostnaden i en kalkyl när ett köp/investering är gjord?

Ett företag som ska satsa på A eller B kan ju räkna på en alternativkostnad som en form av beslutsunderlag, inte därefter.

Som Kalle skriver, så räknar man med det kapitalet som är låst i boendet. Sen om detta fortfarande är billigare än en etta är väl helt oväsentligt. Det är viktigt att man jämför äpplen med äpplen och inte äpplen med päron.

Att folk skriver “vi har en boendekostnad på 5000kr” men sen att man låst X antal miljoner på boendet är att ljuga för sig själv.

Att du tycker det är värdelöst är väl helt ok men ska man jämföra kostnader med kostnader behöver man ta hänsyn till alternativkostnaden annars blir det väldigt selektivt.

2 gillningar

Så länge det du köpt har något värde. Kapitalet förbrukas ju inte för att du gör köpet/investeringen, så länge det du köpt har ett värde kvar. Men visst, är bostaden osäljbar, alltså värde 0, så har du väl ingen alternativkostnad.

2 gillningar

Lite roligt att en tråd om ens boendekostnad nu har slirat över till att bli en tråd om alternativkostnader.

Bara på RT. :rofl:

5 gillningar

Ska man vara krass så går det väl inte att räkna ut den faktiska boendekostnaden innan man har sålt och dessutom räknat ut vad börsen hade genererat för värde. Men det blir ju förhållandevis meningslöst, så då är det väl mer rimligt att säga hur mycket man har i hyra/räntekostnader/driftskostnader etc.

Men ska det handla om boendekostnad vill man faktiskt veta vad saker kostar. Annars är det ingen mening med det.

1 gillning

Vi vet vad börsen genererar genomsnitt. Du vet vad din bostad är värderad till oavsett om det är fiktivt eller inte, alltså har du fortfarande ett värde att utgå ifrån.

Som sagt, bara på RT.

Enklast är att beräkna vad man får betala varje månad för sitt boende till respektive instans. Men som sagt, vi är på RT. Enkelt verkar onödigt. :wink:

Men känns lite OT. Tur det finns en äldre tråd på samma ämne (om boendekostnader). :blush:

2 gillningar