Hur mycket har folk i bostadskostnader här?

Jag tror kanske du blandar ihop utgifter och kostnader?

Så enligt detta sätt att beräkna bostadskostnad kan jag alltså få en positiv boendekostnad. Dvs jag får intäkt varje månad eftersom värdet på min bostad ökar.

Alltså var det inte pesten att räkna på alternativkostnad :wink:

1 gillning

Jag ser de på ett annat sätt då… Tycker att altenativ kostnaden är fiktiv…
Räkningar som betalas är riktiga kostnader… Allt handlar inte om investeringar å avkastningar…

2 gillningar

Förstår va du menar…

Fast skillnaden mellan en kostnad för el, sopor etc är ju att det faktiskt är en kostnad som är bestämd i kronor.
En alternativkostnad är hypotetiskt. Du räknar på börsens genomsnittliga avkastning, men om du tittar på åren 1929-1939, 1965-1975, 1973-1983, 2000-2010 så avkastade börsen negativt.
Jag håller med om att den statistiskt sett varit exv 7%, men det behöver ju inte vara fallet när du bor i din bostad.

Men jag tror inte vi kommer vara överens så jag lämnar det här.

2 gillningar

Håller med om att det inte är självklart hur stor alternativkostnaden är. En låg ansats kan vara att sätta bolåneränta eller sparkontoränta på hela värdet. Börsens genomsnittliga avkastning är en oftast lite högre variant.

Egentligen är väl det viktiga att man förstår att boendekostnaden inte blir lägre för att du betalar av lånet, bara din tvingande utgift till banken.

3 gillningar

2 ingenjörslöner. 50 år gamla.

Hyresrätt lgh 23% av nettoinkomsten.
Stuga med lån, ingen amortering, belånad till 40%: 8% av nettoinkomsten.

Så drygt 30% av nettolönen läggs på boende.

1 gillning

Värt att komma ihåg, att vi som hyr boende, indirekt betalar fastighetsavgift. Då hyran ska täcka hyresvärdens kostnader för fastigheten som hyrs ut. Däri ingår fastighetsavgiften.

Så alla betalar den, så det är en hyfsat jämställd avgift.

1 gillning

Svårt att räkna så. Med låg månadskostnad, frigörs kapital för investering, så det är inte helt enkelt att räkna…
Och hur mycket är lycka och välfärd värt? Verkar som personen är lycklig och välmående samt ekonomiskt fri… Det kan vara mer värt än att jaga extra miljoner.

2 gillningar

Håller med. Lite kul.

För mig personligen är boendekostnader sådant jag får räkningar på. Genom att belala hela lånet slipper jag månadsvisa räkningar på många 1000-lappar.

Innan jag löste lånen på huset hade jag 2,3 MSEK och ca. 10000kr i mer räkningar varje månad.

1 gillning

170kvm hus byggt 2020. Kollade utgifterna för 2024 och allt som bokförts under “boende” blir 19,000/månad. Fast eftersom vi flyttade in 2023 så ingår en hel del anskaffande av möblemang, köksgrejor, trädgårdsprylar, snöslunga, etc. (Tänkte det skulle bli billigare i år men det blir det def inte då vi bytt värme och ventilation.)

Villa 253 kvm, byggår 1970 i Österskär, Österåker kommun. 2,25 miljoner lån.

2 gillningar

Liten peppbild till alla oss med dyra boendekostnader och små marginaler! :heart:

4 gillningar

hej granne :slight_smile:

3 gillningar

kring 12 tkr för en hryes trea, liten.

1 gillning

Hyra (ink fiber) och amortering 6600 (2 mkr i lån)
El 400
Försäkring 82
Parkering 820

60 m2 i Majorna med öppen spis, funkis i tegel på berggrund. Vi är två personer medelinkomsttagare.

Hävstång bostad lån till indexfonder, 70% belåning tycker jag känns bra och 1% amortering. Endast arbetsbil.

1 gillning

Sänkningen är väl 2 öre då så det är “en fis i rymden”

I medeltal ja, inte i storstäder där de oftast även har sommarhus.