Det behövs inte, men ett villkor för att lånet ska beviljas är sannolikt att man har huset som säkerhet, så att inte koppla samman dem känns också verklighetsfrånvänt. Inget hus/säkerhet, inget lån, ingen “risk”.
Att banken har huset som säkerhet påverkar inte att lånet - och amorteringen av det - är frånkopplat husets värde.
Hur kopplar du utgifter som “a-kassa osv.’ till ditt boende? ![]()
Jag ger dig att de är frånkopplade i denna strikta tekniska mening, men hela skälet till lånet och dess storlek är ju (oftast) köpet och värderingen av huset. Så initialt har de ett 1:1 förhållande. Sen över tid blir husets värde sannolikt större än lånet och man gör en förtjänst på sin spekulation, oavsett amortering eller ej (vid nollränta). Jag tror inte vi kommer längre i denna diskussion utan det blir väl mest en fråga om perspektiv och hur man väljer att tolka sin omvärld/situationen. Vill ändå tacka dig och @Esko för gott samtal.
A-kassa är en nödvändighet som bredband, el osv. Jag räknar med försäkringar i mitt boende. ![]()
Det är klart att de har en koppling eftersom man använder huset som säkerhet för lånet, men det har ingenting att göra med att amortering är en form av sparande.
I det avseendet finns det ingen koppling.
Man kan ha andra lån som inte har koppling till huset, eller någonting alls.
Samma mekanism fungerar för de.
Ett annat sätt man kan tänka relaterat till lån och boendekostnader är att lån bara är ett sätt att kunna köpa först och spara sen, istället för att spara först och köpa sen.
Ingen skulle ju någonsin få för sig att inkludera sparandet till nästa boende i sina boendekostnader, så bara för att man valt att spara i efterhand, så bör man inte göra det i det fallet heller.
Nej.
Inte när du jämför med andra. Då kan man ta med mat för att kunna leva och jobba, bil för att ta sig till jobbet. Annars kan man inte betala för boende…
Okej då. Då kan jag dra bort 141 kr från min boendepost. ![]()
Den formuleringen gillar jag. Jag har nog aldrig sett på lån som en form av negativt sparande (och då följaktligen negativ (spar-)ränta) tidigare.
Lån = Sparande x (-1)
Låneränta = Sparränta x (-1)*
*(detta stämmer givetvis inte 1:-1 för bankerna behöver ha sina marginaler)
Jag tänkte på det här med alternativkostnad på en avbetald villa. Man måste ju räkna på vad motsvarande kostar att hyra i så fall och det blir i de flesta fall dyrare än alternativkostnaden per månad. Så jag tycker inte det ska räknas in i ekvationen då det bara är relevant om man säljer sin 10 miljoners villa och hyr en betydligt mindre lägenhet.
Vi betalar 20 000 kr för en tvårummare i Solna. Möblerad och allt inkluderat i övrigt, även garage till bilen.
Fast det är ingen fråga om perspektiv, amortering ÄR exakt samma sak som sparande, enda skillnaden är att du inte får ut pengarna förän huset säljs eller ifall du ökar lånet igen. Det är inte en fråga om perspektiv utan du tänker helt enkelt lite galet helt ärligt.
I dina exempel tidigare har du inte tagit hänsyn till att lånet skall betalas av när bostaden säljs, även för personen som sparade istället för att amortera. Att pengarna existerar på ett sparkonto, eller som ett mindre stort lån dagen bostaden säljs är irrelevant, det är exakt samma pengar du står kvar med i fallen då du amorterar 5000kr per månad jämfört med ifall du sparar 5000kr månad dagen bostaden säljs. Hurvida bostaden gått upp eller ner har noll betydelse eftersom lånet är vad det är. Att bostaden är en säkerhet till lånet har inget med summan på lånet att göra, lånet är vad det är och bostaden är värd vad den är värd.
Hade det funnits ett sparkonto som du endast kunde ta ut pengar från dagen du säljer din bostad hade det det varit i princip ekvivalent med amortering, om du ser det som så kanske det klarnar ![]()
Ett annat sätt att se det är att ditt totala sparkapital i pengar egentligen är “pengar på kontot minus lån”. Att du också äger en bostad som är värd något är en annan form av kapital, som ger ett plus på sparkontot dagen den säljs.
Villa på drygt 300 kvm (30-tals). 2 bostäder/hushåll. Dvs dubbel matlagning och vitvaror jämtemot enkelt hushåll.
3% ränta. Amorteringsfritt lån (under 50% belåning)
Årlig drift (2024):
Sophantering 3850:-
Bredband/tv/streaming 7800:-
Försäkring 6800:-
Fjärrvärme 19 200:-
El 16 000:- (solceller finns, men värmer en del med luftvärme när det inte är så kallt)
Vatten 13 800:-
Total 67 450:-/ år
5620:-/mån exklusive ränta/amortering.
Och 9525 i skatt/år förstås. Eller 793:-/mån.
Uppvärmning är klart den dyraste biten, men huset är överdrivet stort och isoleringen inte perfekt ![]()
Ägarlgh. Total kostnad inkl försäkring, bredband, Spotify, Netflix, Amazon Prime, telefon, vatten, el, värme och samfällighetsavgift. 8500:-/mån. Värde bostad ca 8-8,5 milj. Lån 2,3 milj.
Bra skrivet. Hoppas alla som säger annat nu inser fakta och ändrar sin åsikt.
Bor i eget hus, ensamstående med två barn på halvtid. Ca 2,5 miljoner i lån med 50% belåningsgrad.
Ränta 4000 kr efter ränteavdrag
El (inkl elbils-el), sopor, V/A, bredband, fjärrvärme: ~5000 kr / mån
Löpande renoveringar: Ca 2500 kr/mån uppskattat
Total boendekostnad: ca 14000 kr
Amortering på 2500 kr är inte medräknat eftersom det är en utgift men inte en kostnad.
Jag tycker för övrigt att @Suilegew har höga men rimliga boendekostnader. De är två personer och hade jag bott i en lägenhet hade jag velat ha ett sommarhus att fly till från staden.
Sluta jobba och dra ner på kostnaderna? Frågan behöver vändas tillbaka. Vad vill ni med tillvaron? Var trivs ni? Etc.
Ett normalt sparande kan jag, när helst jag vill, sluta med, medan amortering (oftast) är något banken räknar med sker varje månad, visst kan man ansöka om amorteringsfritt, men det är inte ett beslut jag själv kan fatta. Ett sparande kan spenderas hur jag vill, ett (bo-)lån (och dess krav på amortering) är reserverat att nyttjas för att köpa/överta en bostad. Så rent bokföringstekniskt/objektivt kan man eventuellt hävda att amortering och sparande går att likställa, men i verkligheten finns det praktiska skillnader dem mellan.
Jag tycker därför det är att hårddra det när du hävdar att amortering och sparande är exakt samma sak.
Tack, ja vi har valt den här boendekostnaden då vi har råd med det.
Vi tänkte att visst kan vi spara för framtiden, men samtidigt behöver man ju har roligt och trevligt på resan också. Jag älskar mitt sommarhus.
Med det sagt, när jag beslutar att sluta jobba, kommer vi att behöva åtminstone halvera våra levnadskostnader. Ville se vad folk har för kostnader och var i landet - fler verkar klara sig på 10-15 tkr i Stockholm - det är mycket bra. Jag har trott att jag måste flytta från Stockholm för att klara budgeten på ålderns höst.
Du har alltså en ränta under 2%, antar att du låste på längre tid när den var låg. Kul! Grattis!
Jag ligger på 2,67-2,90% på tre olika bolån.
Ligger det inte ett tak på fastighetsavgift som är lägre än 10500?
Hej.
Jag har en ränta på 2,8% också ungefär men jag räknade bort ränteavdraget på 30%.