Bra fråga, jag tycker priserna för större avtal går nedåt senaste 10 åren. Vet inte om det är någon skillnad på mellersta och södra Sverige men här nere i söder är det absolut så.
Årligen diskuterar jag och chefen min lön och nu när jag närmar mig 50" (vilket jag kommer kräva under 2023) har jag märkt att man skruvar på sig mer och mer då marginalerna för mig verkar krympa till smärtsamma nivåer, just pga att mina avtal (ganska långa sådana, är inne på mitt femte år nu i detta uppdraget) inte förhandlas om under löptiden. Jag har många gånger sagt till på skarpen att ni måste börja våga ta betalt för oss. År 2006 kostade en duktig programmerar-konsult 1500 spänn. När jag anlitade en arkitekt nyligen till att rita en takkupa, 1000 spänn + moms, inget svårt jobb alls. En trädgårdsgubbe som smällde lite stenar och körde grävmaskin 900 + moms endast för gubben, maskintid och annat tillkom, en rörmokare, 550 + moms osv. Alla andra höjer sina timpriser med besked, men IT-konsulter verkar gå åt motsatt riktning, vi ligger på runt 700 spänn som vi har gjort sen typ 10 år tillbaka. Då är jag ändå en fullstackutvecklare med +20 års erfarenhet. Tydligen är utbudet av folk så stort att man har råd som inköpare att vara bufflig.
Enda sättet att få ut mer av kakan är att bli egen, det har jag insett och accepterat.
/