Jag vet inte riktigt vad min redovisningskonsult som hjälper mig tar i timmen. Men jag tjatar på henne jämt att hon är för billig. Jag är otroligt tacksam för all hjälp jag får från henne, kan ringa och ställa frågor till henne när jag vill osv. Vi har arbetat tillsammans länge och känner varandra väl.
Nu är det här säkert orelevant eftersom jag vet inte riktigt hur många timmar hon hjälper mig med, men betalar ungefär.
6 000 - 7 000 kr för boksluten (ett verksamhetsbolag och ett holdingbolag var för mig och min kollega),
ca 2 000 kr i månaden för löpande hjälp med bokföringen.
Vi gör det mesta själva då mycket är så automatiserat nu för tiden, så som kundreskontra, leverantörsfakturor, kontering av leverantörsfakturor och utlägg etc
Hon hjälper oss med moms, stämmer av huvudbok, ser till att allt ser rätt och snyggt ut och är bollplank för allt som har med bokföring och ekonomi att göra.
Vi omsätter ca 6.5 miljoner på 2 anställda, hanterar ca 100 kundfakturor och 70 leverantörsfakturor i månaden.
Jag bryr mig inte alls om timkostnaden i sig, jag bryr mig om hur mycket tid min redovisningskonsult kan spara mig i förhållande till totalkostnaden och hur bra och smidigt vårt samarbete fungerar. För mig är hon värd bra mycket mer per timme hon sparar mig än hon faktiskt tar betalt för min tid.
Bonustips
Jag har hjälpt flera mindre redovisningskonsulter i många år med IT-tjänster, både enmansföretag och mindre företag med upp till 10st anställda konsulter.
Hade jag börjat som redovisningskonsult mot småföretag idag hade jag krävt att kunden använde fortnox och skaffat en byråinloggning. Sen hade jag tagit en fast månadsavgift för hjälp + extra för olika moment. Grundavgift: x kr/mån typ som ett supportavtal, kunden får tillgång till dig och din kunskap och samlade erfarenhet från alla dina kunder. Tänkt på att denna avgift också bör ta höjd för alla 5-minuters telefonsamtal som man glömmer fakturera osv.
Kundreskontra: x kr/faktura
Levfaktura: x kr/faktura
Lönekörning: x kr/lön här kan man eventuellt göra skillnad på enkla fasta löner och mer komplicerade löner med timbetalt, OB osv
konsulttid: x kr/timmen för all löpande support och övriga tjänster, tex tjata på kunden om att få in underlag om dom inte sköter det, göra bokslut, rådgivning och skatteplanering etc
På kostnaderna för kundreskontra, leverantörsfaktura och lönekörning ryms saker som går att automatisera till stor del och du kan göra det mycket effektivt för flera kunder samtidigt. Men du tillför fortfarande ett stort värde till varje kund, så där finns ett bra arbitage för dig. Du kan få väldigt hög timkostnad på att arbeta effektivt med detta.
Som konsult på större företag där man är heltid är det klurigare, man får vara beredd på att om man ställer fler mjuka krav, så som att få jobba hemma viss del tex, kommer det påverka möjligheten till att ta bra betalt. Kan hända du hittar ett uppdrag som både är ger bra betalt och goda förmåner, men eftersom utbudet kommer minska riskerar också priset göra det. Men var inte rädd att ta betalt, lägg dig högt, får du inga jobb eller stöter på ett jobb som du gärna vill ha kan du överväga att pruta