Hur mycket i bolån?

Man måste inte bo i det dyraste huset man har råd med. Det är till och med rimligt att lägga sig lite lägre. Samma med andra utgifter, bil och liknande. Man måste inte köra tesla bara för att man har råd. Livet är mer än bara bo, fundera på alternativ att köpa något lite billigare, det kommer ni tjäna/spara mycket på.

1 gillning

Håller med, utan att ha alla detaljer på plats så verkar det som att budgeten går ihop. Det är nog mer upp till paret i fråga att bestämma hur de vill allokera sina inkomster/utgifter.
Oavsett är det nog en sund ide att försöka stapla upp de utgifter man har utanför boende för att skapa sig en bild på hur det kan se ut.

Gällande din andra punkt, absolut! Jag klumpande bara ihop allt på vad som ska ut per månad. Men tack för att du lyfte diskussionen gällande kostnad/sparande gällande räntor & amorteringar.

Mvh,

1 gillning

Vad är viktigast för er framöver? I den budget vi ser ovan känns det rätt kört att t.ex. bilda familj. Tar du bort en inkomst (hennes?) så går exakt hela löneutbetalningen för dig till boendet.

Känner mig ständigt som en dysterkvist här, men det känns som att många är i en ålder där de bara upplevt 2000-talet som vuxna. Ständigt sjunkande räntor, ständig högkonjunktur. Snabbast in på börsen med högst belåning vinner.

Risk kallas just det för att det finns en baksida.

I mitt tycke borde trådskaparen fundera på alternativa scenarion framöver, kanske framförallt hur det skulle fungera att skaffa familj. Dra bort en stor del av inkomsten under ett antal år, lägg på ett stort lass utgifter. Räkna en sväng på högre räntor eller lägre inkomst. Klarar kalkylen det utan problem: Kör!

Klarar du bara budgeten så länge solen skiner och fåglarna kvittrar…

5 gillningar

Hej, förstår dina drömmar! Vi har en högre inkomst än er men svettas nu över räntorna/amortering på huset. Lån på 4,2 miljoner kändes inte så jobbigt förut, nu är det inte så roligt (våra bundna lån har gått ut). Man blir begränsad i vad man kan göra i övrigt när man betalar mkt på sitt hus… Ni kommer ju en fantastisk kontantinsats iaf! Lycka till.

2 gillningar

Det har även med ålder att göra. Tror guldläget för att köpa sin dyraste bostad med maxbelåning är mellan 30-33 år. Tror generellt storbankerna kan erbjuda mer än 5.5x årslön dvs SEB, Swedbank, Handelsbanken, Nordea.

Absolut är det så!
Ju yngre desto bättre, så länge ens ekonomi klarar av svängningarna :slight_smile:

Jag är 33. Min uppfattning kommer säkerligen ha ändrats för min egen del när jag blir äldre!

Handelsbanken totalvägrade, även fast jag har mina företagskonton, min tjänstepension som betalas in där och mina privata konton där…
Nu va det iofs ett par år sen. Men jag tänkte testa Skandia som privatbank framåt, mest för att deras tjänster är gratis och kanske flytta lånet dit senare om dom går med på mina krav!

1 gillning

Har för mig att banker har högre krav på kunder med som har egna bolag.

Har hört en del bra om Skandia så det låter vettigt!

1 gillning

Möjligt att det är så generellt sett. Jag upplevde inte det så med SBAB. Men det är också bara 1 bank :slight_smile:

:+1:

Håller helt med. En bra tumregel (om man kan välja) är att skapa en situation där max 50% av totala inkomsten går till samtliga fasta utgifter (boende, bil, mm).

1 gillning

Vi köpte hus i maj.
Vi hade hela tiden som mål att köpa så vi max hade 2% amortering (vilket är extra skönt nu när räntorna dragit).
De 2% vi amorterar är 1% för över 50% belåningsgrad och 1% för lån över 4,5 x bruttoårsinkomsten-(denna post kommer försvinna inom närmsta året i och med löneökningar hos mig och sambon).
Vår gemensamma bruttoinkomst idag är ungefär som er.
Tänk på att det är väldigt bra att ha en buffert på några 100k beroende på vilket skick huset är i.

Jag reagerar lite på när du nämner huset kan ge tidsbesparing och att tidsåtgång generar ångest. Innan ni tar ett sådant stort beslut så bör ni fundera på vad man kan använda pengarna eller tiden till istället eller om det verkligen är boendet som ger mest lycka per spenderad krona. Om ni tar lån på 5,5 milj och vi räknar på en ränta på 5% (vilket kanske till och med är lågt räknat framåt sommaren) samt en amortering på 3 % landar vi på 440 000 kr per år eller ~36-37 tusen per månad. Om det är tid och bekvämlighet ni vill åt så kan man ju till exempel ni båda istället jobba 50% och ha enormt mycket mer tid över till annat. Eller så sätter man dom pengarna in på börsen varje månad istället och det är ju bara att leka lite med en ränta-på-ränta-kalkylator för att se vad det kan generera om 10 eller 15 år.

Jag vet att normen är att belåna sig maximalt i stor villa, skaffa 2-3 barn, 2 bilar, och att varje månad precis få ekonomin att gå ihop med 2 vuxna som jobbar heltid. Men det finns alternativ och mycket litteratur i ämnet, bara att söka på “downsizing”, minimalism eller att lämna ekorrhjulet.

Jag har en bekant som jobbar med vård i livets slutskede och ett återkommande tema på dödsbädden är att man ångrar att man spenderade så mycket tid på jobbet eller inte spenderade mer tid med sina barn.

Vilket beslut ni än landar i så se till att det är välgrundat, och lycka till! :smiley:

6 gillningar

Mycket bra input i tråden! Vi får helt enkelt ta en funderare här…