Hur mycket kan jag plocka ut årligen i all evighet ifrån en depå med globala indexfonder?

Jag har läst att man statistiskt kan plocka ut 4%, utöver skatten, årligen i all evighet om man har en ISK/kapitalförsäkring med globala indexfonder. Men, om man flyttar utomlands, vilket jag vill, är det inte säkert att man kan få ha kvar sin ISK/kapitalförsäkring. Min fråga är, har någon sett motsvarande beräkning ifall man har sina globala indexfonder i en vanlig depå istället?

1 gillning

4% kan man inte plocka ut i evighet, 4% gäller för uttag i 30 år, då ska kapitalet inte ta slut.
Din fråga går inte svara på utan att veta vilka skatteregler som gäller i landet du flyttar till.

3 gillningar

Njae, jag tror att man får göra sina beräkningar lite från fall till fall. Vad det handlar om är ju det som kallas för “safe-withdrawal-rate”.

Där brukar man använda 4 %-regeln som kommer från den så kallade Trinity-studien som sa att om du tar ut 4 % av ditt kapital första året och sedan korrigerar för inflation så har du en hög sannolikhet att pengarna räcker i 30 år.

Man får räkna lite baklänges och ta hänsyn till så att man har råd att betala skatten.

3 gillningar

Det du söker kallas perpetual withdrawal rate (PWR). Till skillnad från 4%-“regeln”, som ovan nämnts baseras på att man inte ska få slut på pengar med en uttagshorisont på 30 år, så baseras PWR på att ens förmögenhet ska behållas konstant (justerat för inflation) oavsett längd på uttagshorisont. Siffror jag hört nämnas i denna kontext varierar mellan 2-3.5% men ta det med en stor nypa salt.

Inga av dessa uttagstumregler tar hänsyn till skatt. Om du flyttar utomlands kommer du beskattas enligt där du bor, så beroende på var så kan det variera ganska mycket.

3 gillningar

Du kan ta ut utdelningen i all evighet. Den är strax under 2%.

1 gillning

2,7% är det nya 4% :slight_smile:

Avkastningen minus inflationen och skatt borde väl hålla värdet inflationsjusterat stabilt? Eller tänker jag fel?

Ja, precis. Problemet är att avkastningen inte är stabil. Man ska alltså lyckas uppskatta den långsiktiga framtida avkastningen. Vissa år är avkastningen till och med negativ! Ska man då sätta in mer pengar (“ta ut en negativ summa”)? :slight_smile:

“Safe withdrawal rate” handlar om att man ska kunna ta ut samma summa varje år utan att pengarna tar slut för tidigt. Alltså att det ska finnas tillräckligt stor buffert för att parera nedgångar. Då måste du ta ut mindre än avkastningen under bra år.

@axr gjorde en räknesnurra där man kan testa sig fram!

4% är brutto. Betalar man 1% ISK-skatt (eller 24% med schablonmetoden, för den delen), till exempel, så blir det 3% över.

Själv brukar jag räkna med 3% PWR och hoppas på att jag kommer bo i ett land utan kapitalskatt.

2 gillningar