Nej, det stämmer inte alltid. Det beror på vilket avtal du har.
Har du ITP så ja då är det oftast så och då behöver du se till att du kompenseras för det. För de med KAP-KL är det inte så.
Nej, det stämmer inte alltid. Det beror på vilket avtal du har.
Har du ITP så ja då är det oftast så och då behöver du se till att du kompenseras för det. För de med KAP-KL är det inte så.
Det tror jag inte. Inte i mitt fall iaf. Jag har tjänstepension (motsvarande itp) som beräknas på min totala lön (30% av lön över brytpunkt etc). Efter det så har jag valt att ytterligare löneväxla, det påverkar inte min grundläggande tjänstepension.
Hjälp mig förstå.
Lön över bryt gränsen får man 30% inbetalt till sin pension av arbetsgivaren. Är det då inte rätt så dummt att löneväxla, ibland kanske ner brytgränsen? Då räknas väl den delen inte som lön, dvs inga 30% extra?
Beror på avtalen.
Flesta arbetsgivare betalar tjänstepensionen på totala bruttolönen innan löneväxlingen.
Utgångspunkten i ITP 1 är att arbetsgivaren anmäler in lönen efter löneväxling, dvs utgångspunkten är att man går miste om 30 % tjänstepension på den del man löneväxlar. Arbetsgivaren kan dock kompensera för detta genom att betala in extrapremier, men det är ju vettigt att kolla av med arbetsgivaren så att arbetsgivaren faktiskt kompenserar för bortfallet som annars blir https://collectum.se/privat/situationer-i-livet/om-du-funderar-pa-lonevaxling
Beror på lönemodellen. Jag har en slags provisionsbaserad lön så jag betalar min egen lön och pension. Då löneväxlar jag hellre där jag kan sätta 100% i aktier istället för hälften i trad.
Jag ville bara förtydliga en sak (förutom att allt carlf skriver skall vara uppfyllt)
OM skatterna är lika när man tar ut TJP och man kommer under skiktgränsen, och man tjänar över skiktgränsen idag, och man “har råd”, så får man både 5,8% extra pga olika skatt vid avsättningen + skillnaden mellan typ 50% idag och 25-30% i framtiden.
Det blir en “kick” på över 40% om det infrias. I exemplet med 1900 i fickan idag, blir det 2600+ kr “idag” som kan jobba på tills i framtiden.
Jag tycker dessa 40% är smarriga ![]()
Jag tänker att dessa pengar är sparade och kan inte bli thailandresor eller bilar, men man skall förstås inte överdriva.
Från 55 “kan” det inte bli sämre än 5,8% boost även om uttaget ger 50% skatt (även då).
Innan man har runt 6 miljoner i TJP är det bara att löneväxla på, alternativt att pensionera sig tidigare än vid 66år. Då hinner man ta ut dem utan statlig skatt på 20 år ovanpå vanlig pension ish.
Någon skrev om “30% Tjp enligt normala avtal över skiktgränsen o varför isf löneväxla”.
Jo det finns helt riktigt “bara” 5% på lön över skiktgränsen att ta eftersom max är 35%, men det finns ju runt 30% kvar på lönen upp till skiktgränsen eftersom normala avtal ger runt 5% i det intervallet.
Tjänar man 60k finns det säkert 12k att löneväxla för alltså
Du kan nog inte jämföra 1900kr netto med 4200 brutto. Mer korrekt hade varit 1900 kr mot ca: 2100 kr ( 50 % skatt på pensionen).
Räkneexemplet blir lite missvissande då netto jämförs med brutto. Kanske mer rimligt siffrorna 1900 kr mot 2100 kr??
Beror på fackförbund och bransh men vanligast är att avtalen följer lägsta åldern i lagstiftningen som är 55 år.
Jag anser att jag kan jämföra 1900 kr i nettoinkomst bortfall med 4200 kr i ökad pensionsavsättning. Vad man får ut i handen från pensionen är svårt att spekulera i. Skatt på pension kan ändras, det kan bli andra uttagsregler osv. Vidare kan man i många fall styra sin pension så att man ligger under statlig skatt vid pensionsutbetalning.
Men du har en poäng i det du skriver, jämför man netto skulle man kunna jämföra 1900 kr med 2100kr. Men då kan man också jämföra 1900 kr med 2900kr, vid 30% skatt på pensionen…