Hur bör jag tänka kring hur mycket pengar jag behöver ha i medelriskhinken? Jag har förstått att det bör täcka 3-7 års utgifter men hur räknar jag ut vad det är? Jag vet på ett ungefär vad mina utgifter är och vet vad jag skulle få det kommande året om jag blev av med jobbet? Men efter det? Bör jag räkna på 0 intäkter de kommande 6 åren? Känns det rimligt eller är det ett domedagssenareo? Hur tänker ni andra och vad är en rimlig summa? Jag är barnlös och har utgifter på ca 20k/månaden med den livsstil jag trivs med. Arbetar inom IT så risken att bli långtidsarbetslös känns inte överhängande.
Enligt artikeln “Fyra-Hinkar-Strategin” och uträkningen som finns i den, så ska du räkna med 0kr i inkomst efter du inte längre får något från A-kassan eller någon annan försäkring.
Du måste inte köra på 7 års utgifter, anser du dig säker med 3 års utgifter så kör på det.
Isåfall blir det:
Det du fick uträknat för första året + (20000 x 12) + (20000 x 12) = 480 000kr.
Du bör säkert kunna dra ned lite på utgifterna om du är arbetslös en längre tid, så då kanske du inte behöver så mycket heller, upp till dig!
Jag har inte uppfattat det så iaf.
Som jag har uppfattat det så ska bufferten täcka oförutsägbara utgifter och även utgifter under ett år om man skulle bli arbetslös, denna hink kan vara väldigt olika beroende på om man bor i hyresrätt, bostadsrätt eller villa.
Eftersom dom flesta har A-kassa eller andra försäkringar första året man är arbetslös så kommer inte buffertens del som ska täcka utgifter vara lika stor som mellanrisken, eftersom du inte har samma försäkringar efter första året.