Hur mycket pension har du?

Av ren nyfikenhet; vilken årlig utveckling räknar ni med i snitt? Simulatorn är inställd på 2,1% per default, men det känns lite lågt?

42 år
Inkomstpension 1,4 milj
PPM 460000
Tjp 3 000 000

1 gillning

Ja, de räknar dock med real avkastning. Så det motsvarar 4,1 % egentligen.

Kan även rekommendera den här:

Där står exakt hur man beräknar antaganden etc. Ganska intressant för den lite nördige. :slightly_smiling_face:

9 gillningar

Ah, så klart. Missat det. Tack för upplysningen! :slight_smile:

Men nånting käns lite lurigt med beräkningen av beloppen i prognosen hos min pension det som visar hur mycket man får, De avslutade löneväxlingarna verkar räknas rätt ok, men den pågående verkar dom räkna med att man fortsätter med samma summa fram till pension, blir ju lite missvisande. Där dom approximerar beloppen verkar däremot ITP2 i alla fall omräknas till det belopp som är inbetalt till dags dato. Lite blandad kompott som jag förstår det.

Jag skulle ju kunna googla men jag slänger frågan här istället för att se hur många olika svar man får.

Hur fungerar siffrorna man ser. Nån som har en miljon i allmän pension. Väljer man hur många år det betalas ut? Eller är en miljon godtyckligt och bara är input i en formel som beräknar evig (!) pension och den tar inte slut.

Blir utbetalning från premiepensionen beräknad olika?

Själv har jag bara ett par års lönearbete i Sverige men försöker förstå skillnaden mellan olika länders system (inte det lättaste).

1 gillning

Allmän 580885kr PPM :129293kr
Tjänstepension:191988

29 år.

2 gillningar

Den allmänna pensionen är evig och tjänstepensionen kan du välja själv hur många år du vill ha den utbetalt på.
Utbetalningarna från PPM fungerar så att varje årtal är kopplat till ett delningstal , ex din miljon delas med 20,37 vid 62 års ålder ,4091:-/mån. Delningstalet sjunker sen varje år. D talen kan ändras och exemplet är från 2021.

1 gillning

Tack för svar. Misstänkte at allmänna pensionen är mer ett kvitto på vad man bidragit till för att användas som beräkningsgrund. Vid vilken ålder delas miljonen med en miljon undrar man. :joy:

3 gillningar

Aldrig, men du får ut 50% när du fyller 104 år då delningstalet är 2,01 :rofl:

3 gillningar

Personlig erfarenhet?:thinking::joy:

1 gillning

Har du löneväxlat med tanke på att du har mer TJP än allm. och hur mkt per månad i så fall?

Jobbar som lagerarbetare!
44 år. Har 538k i PPM

Ca 1 miljon totalt - 33 år.

På min pension räknar den med en förväntad värdeutveckling på 2.1% - Hur ska man tänka här? Iom att jag har tjänstepension som ligger i SPP, köper Globala Aktiefonden för det. Bör den inte ge en utveckling på 7-8% i snitt?

Mvh
Carl

2.1% är real utveckling, dvs de har räknat av förväntad inflation på 2%. Vilket då innebär att de kalkylerar att totala placeringen av pensionen ska ge 4.1%.
Så det beror ju på hur mycket av din totala pension du har i tjänstepension/SPP om du ska ränka med ett högre tal eller inte.

Tack för svaret!

Jag menar just den delen, som ligger i SPP, tjänstepension. För den är ju också beräknad på 2.1% nu. Borde den inte högra än 2,1% (4,1%)?

Verkar ligga riktigt bra till :grinning:

2 gillningar

47 år, arbetat ett par år i England och ska snart ut i Europa igen. Hade dessutom totalt 8 år på universitetet så var lite sen i starten.

Premiepension 361 000 (gjorde missen att välja bort AP7 under ett antal år)
Statlig pension 1 325 000
Tjänstepension 3 925 000
Totalt 5 630 000 (hamnar också på 97%).

Har sålunda närmast ”inverterat pyramiden” genom att som relativt ung fått en bra lön med bra tjänstepension, och genom att inte jobbat så många år i Sverige totalt. Dessutom har nog mina fondval varit hyggligt lyckosamma.

Kommer bli intressant att se hur dessa siffror förändras efter utflytt då det inte längre fylls på mer pengar förutom ränta på ränta… Enl projektion ska det jag sparat in ge ca 59 000 från 65-70 åå, och 42 000 per månad från 70åå även om jag inte jobbar en dag till i Sverige. Undrar hur väl det stämmer…

Med vänlig hälsning,
F

1 gillning

41 år.

Inkomstpension 1,310,000 kr
Premiepension 374,000 kr
Tjänstepension 3,417,000 kr
IPS 266,000 kr

Totalt 5,367,000 kr

2 gillningar

55 år och har nu börjat planera för pensionsuttag.

Funderingarna just nu är ifall jag skall:

1. Köra på som vanlig, mao gneta på några år till, 5-8 år eller så.
  2. Hitta ett sätt att börja köra i eget bolag/egen regi för att utnyttja 3:12 regler Blir nog något helt annat om så eftersom som mitt nuvarande jobb inte riktigt passar in som ensamföretagare.
  3. Börja ta pension inom 1-2 år och jobba/spendera mer tid med intressen/familj. Lite av alternativ 2 men light.Troligen mycket light-version…

Det lutar faktiskt mycket åt alternativ 3 men funderingarna runt framtida avkastning är alltid en oro. Kan jag komfortabelt komma upp till 4-5% (eller över) under lång framtid (+10 år) känns det bra, Känns inte orealistiskt men alltid något som gnager…

Jag tycker att MinPension gör ett bra jobb för att sammanställa de olika pensionerna som finns. Pratade lite med en av våra pensionsamordnare på bolaget (multinationellt) som var imponerad av hur Pensionsmyndigheten klarar av att sammanställa detta, bra betyg till dem!!

5 gillningar

13 miljoner i tjänstepension är inte illa pinkat! :slight_smile:

Ligger allt i samma pensionslösning eller kan du påbörja uttag på en del och låta resterande ”jobba” vidare några år till på börsen?

Det finns, i mina ögon inget som talar MOT att starta bolag i din sits. Drömläge att kunna dra igång en verksamhet utan att ha kniven mot strupen från dag 1.