Hur mycket pension har du?

29 år och detta är mitt

47-åring här, som beräknas få mer än 43% av referensgruppen (om jag inte går FIRE :wink: )
Jobbar inom en verksamhet som var statlig fram till millenieskiftet.

allmän: 2,16 (varav 0,59 i PPM)
tjänste: 0,44 (65 år och livet ut)
privat: Det är där min ISK kommer in Magdalena!

21500 före skatt om jag snurrar på och inte tär på ISKn.

55 år. Allmän 2.4m, PPM 0.8m, tjp 14.3m.

3 gillningar

Grymt att ha så mycket i tjänstepension! :slight_smile:

1 gillning

Det blir kämpigt för dig när du går i pension haha. Med den här har du råd att leva till 150 år :joy::+1::rofl:. Inte ens Magdalena kan förstöra för dig :joy::+1::tada:.

4 gillningar

Fast @Ozzy fuskar ju. Han jämför sig med 46 åringar när han är 55 år. :rofl::grin:

3 gillningar

34-åring här, som började jobba vid 25 som ingenjör.

Allmän pension: 1 350 k (varav PPM 130 k)
Tjänstepension: 550 k

Not: All nyinsättning till PPM sätts sedan några år in på frugans PPM-konto.

Vem vet hehe. Men grymma belopp. Man kan ändå känna sig besviken att det finns 3% som kommer ha det bättre :joy::rofl::+1:

1 gillning

Har precis samma situation som @Robert_G och en ännu lägre summa. Pensionsmyndigheten i Sverige säger att man ska kontakta dem 6 månader innan pension och så kommer de i sin tur ta kontakt med länderna där man har jobbat (i mitt fall inom EU och Storbritannien i 25 år). Har verkligen ingen aning vad min pension kommer att vara - trots att jag betalt jättemycket skatt i alla år. Pensionsmyndigheten säger att de inte vet förrän det är dax…det är bara att fortsätta spara så mycket man bara kan. Känns verkligen både osäkert och stressigt med denna ovissheten.

Skulle du ha lust att utveckla vad du menar med målfokuserad? Jag tänker mig att du löneväxlat stora belopp eller gjort egna insättningar och är nyfiken på om du isf räknar in vanligt privat ISK eller om det finns en finess med att tex löneväxla aggressivt??

Tryggt. Tur att man har 1,5 år kvar att spara ikapp till en dräglig pension :slight_smile:

Har ändå 4,17m i total pension. Det måste vara något som inte stämmer.
Eller?

1 gillning

Är 54 år:
Intressant är att om jag går ner på halvtid minskar min pension endast med 1500kr/månad och jag ligger kvar i 3% av de med högst pensionsutbetalningar.
Tänkvärt och nog attraktivt att utveckla mitt AB mera😊

2 gillningar

Eller hur :wink:?
Det är Min Pension som satte åldersspann att jämföra mot. Blev just ingen skillnad att sätta den äldsta gruppen Janne :upside_down_face:

1 gillning

200k allmän, 70k tjänstepension. Statistiken säger mer än 64 % av referensgruppen 26-35. Jag är 27. Tjänstepensionen började betalas in när jag fyllde 25.

Ca 40 år
Allmän pension+PPM: 1,69Mkr
Tjänstepension: 2,82Mkr

1 gillning

Jag har jobbat på flera fronter för att försäkra mig om att jag verkligen ska kunna gå vid 55:

• löneväxlat så mkt jag fått (7000:-/månad) - vitsen är är att kunna ta ut dem från 55 år då jag inte längre har någon lön och slippa statlig skatt (även skatt på pension för 66 är hög ändå)
  • dragit ner på kostnader (skalat bort en massa onödiga kostnader samt flyttat till ett billigare boende)
  • drastiskt ökat mitt privata månadssparande (i aktier, fonder och utanför börsen) - sparkvot (just nu ligger sparkvoten på ca 60%)
  • lagt mycket tid på att ständigt lära mig mer om investeringar och vara mån om att mina pengar alltid jobbar på bästa sätt

I de 12,8 är bara pensioner. Några hundra tusen av dem kommer från avsättning från egna företaget, men överlag är de från arbete hos arbetsgivare.

5 gillningar

Intressant. Jag tycker just detta med strategi för att ta ut pensionen på det mest optimala sättet är svårt, vill du berätta lite mer om hur du planerar att ta ut pensionen? Antar då att ditt mål är att ligga nånstans runt 43 000 så länge som möjligt?

1 gillning

image
30 års åldern. Började arbeta när jag var 20 år. Nyligen fått rejäl lönebump, så det blir betydligt mer till tjänstepensionen framöver. Funderar eventuellt på löneväxling för ännu mer pensionsspar, men jag har inte riktigt bestämt ännu hur jag ska gå vidare där.

Den klassiska pensionspyramiden?

25 år, nu har jag börjat få inbetalningar till tjänstepension.

Privat pension är ju något man alltid får ta med en nypa salt, men det är samtidigt pengar som är öronmärkta till framtiden.

1 gillning

Om det var mig du menade så tänker jag maxa pension + ev. mindre lön från mitt bolag upp till gränsen för statlig skatt så länge det går.
Jag prioriterar att ut alla tjänstepensioner som har höga avgifter och/eller dåligt utbud och/eller dålig avkastning. Batchar i två omgångar. Batch 1: de sämsta mellan 55-59 år, Batch 2: de näst sämsta 60-64 år. Från 65 blir det full allmän pension och min stora tjänstepension från Nordnet på livsvarigt.
Kompletterar med:

• utdelning från mitt bolag enligt 3:12-reglerna resten av livet (jag har byggt upp kapital i bolaget som fungerar som min pengamaskin där avkastningen beräknas att överstiga utbetalningarna).
  • lön från bolaget efter att verksamheten är neddragen genom att realisera periodiseringsfonder (och avkastning från investeringar) för att kunna nyttja de låga sociala avgifterna, det dubbla jobbskatteavdraget och det förhöjda grundavdraget.

Hur tänker du göra?

3 gillningar