Hur mycket pension har du?

Jag håller på att samla mig för att ta ett helhetsgrepp på hur jag vill ha det och hur jag ska rigga för det. Har fortfarande ett gäng år innan det är dags att ta ut. Men jag tycker som sagt att det är svårt att få grepp om hur man bäst navigerar i systemet.

Bara en sån sak som att löneväxla. Just nu löneväxlar jag 2000 kr, det känns som en lagom kompromiss eftersom det är ett låst sparande. Men det kanske är mer strategiskt att löneväxla lite till? (Har en lön på strax under 60’).

Samma sak funderar jag på gällande att gå ner på deltid på sikt (tex runt 60). Hur gör man det så strategiskt som möjligt? Sånt här funderar jag på.

Peka mig gärna i rätt riktning om du har tips bok tex där man kan sätta sig in i hur man bäst utnyttjar regelverket och inte gör några onödiga misstag.:blush:

1 gillning

@simino - skulle unna mig ett möte med @KollisKollberg & Enqvist som varit med på bloggen. :+1:

2 gillningar

Du får se det som att du har många möjligheter! :joy:
Om du tjänar 60 nu och har många år kvar till pension så kommer du sannolikt även att få en bra tjänstepension (speciellt om du har valt fondförsäkring), så då kanske behovet av löneväxling är lägre.

Om du funderar på att gå ner i arbetstid så kanske din arbetsgivare/ditt kollektivavtal har en överenskommelse om flexpension/delpension som du kan utnyttja. Om inte så kan löneväxlingen vara ett bra sätt att finansiera lönetappet.

Jag har skrivit ett inlägg om löneväxling som kanske reder ut några frågetecken, men mycket är en mental grej om man fixar låsa pengarna under en längre tid samt om man klarar sig ekonomiskt. Låt oss snacka löneväxling!

Att lägga det optimala pensionspusslet är kul och utmanande om man har den läggningen. Ta det med en nypa salt och lär dig allt eftersom. Det finns några pensionsböcker, men jag har inte hittat någon som ger en tips på att lägga det optimala pensionspusslet och maximera de möjligheter som finns. Tyvärr.

2 gillningar

Hej,

45 år. Har jobbat 11 år i Sverige (5 år egen firma, 6 år anställd men bara 2 år kollektivavtalat). Innan dess 10 år utomlands inom EU samarbetande länder (m a p pension) så det syns inte i minpension.

MinPension:
Allmän: 790k + 209k ppm
Tjänste: 513k

/Fnorrbart

Tack för detta, ska kolla upp reglerna för delpension!!

Det är kanske du som ska skriva den ultimata strategiboken?:+1::blush:

1 gillning

Det skulle vara superintressant att läsa Monicas strategibok! Jag blir helt snurrig av all information som finns kring pension, och det känns avlägset… är 43 och tjänar mellan 50-60’ i månaden. Har även ISK där jag månadssparar 2000 i månaden.

1 gillning

33år, 1000k allmän och 380k tjänstepension

Precis fyllda 50.
Verkligen intressant ämne, har ingen polare att prata pension med mer än minpension.se som säger att jag ligger på 97% över snitt. Har mha covid verkligen tänkt på hur ekvationen i livet ser ut och NÄR det är dax att kliva av löneslavandet och styra min egna tid. Är verkligen frestad men svårt att relatera pensionspotten och funderar en hel del på planering/taktik kring uttag och var……

6 gillningar

Wow, grattis! :clinking_glasses: Hoppas att du har firat.

Skulle lätt rekommendera ett möte med @Kollis på för planering och taktik av uttag. Vet ingen som är bättre och oberoende:

Här är några avsnitt han har varit med i bloggen:

Kan du inte kontakta pensionsmyndigheten i det landet /länderna?

Jobbar i Tyskland och får vissa pappersbesked i posten med dagens status och vissa framtida utsikter.

Vad som känns mest jobbigt för mig är skatten. Ska jag få tysk pension som är anpassad för deras skattesystem (som är lägre på pension eftersom det blir ett nollsummespel) men betala svensk löneskatt om jag bor i Sverige? Känns taskigt

Tack, ser ut som bra läsning!

44år och arbetat större delen av livet. Har inte haft något löneväxling genom åren men känns som jag kommit en bit på vägen med min pension.
Målsättningen är att börja skala ner omkring 55 om det ges möjlighet. Ska ta kontakt med Kollberg om de har några rekommendationer så eventuella korrigeringar får 10år på sig att ta skruv.
Placeringsstrategin är 100% robot med hjälp av Lifeplan, dvs Indexfonder med låga avgifter.

39 år gammal, jobbar inom gruvindustrin, har även ett privatsparande.

2 gillningar

Wow! Grym pension!

Mycket storleksmätningar på detta forum:
Skärmklipp

4 gillningar

Hej,

Jobbat sedan 2014,

Totalt 2,1 msek (allmänn 900K, tjänstepension 1,2 msek)

/D

1 gillning

40 år
Allmän: 1,63 milj (inkomst: 1,18 milj + ppm: 0,45 milj)
Tjänste: 1,27 milj (individuellt upplägg)

Maxar insättningen på tjänstepensionen så den ökar i ganska snabb takt.
Funderar på om jag ska avsluta den nuvarande försäkringen på strax över 1 milj. för att starta upp en ny försäkring och på så sätt lättare kunna planera uttaget när det är dags. Kan inte se några nackdelar med det. Vad säger ni andra?

Lite realitycheck till denna tråden. :wink:

1 gillning

Nyare statistik

Allmän Pension,

PPM (fick inte till uppdelning per åldersklass,

Om man vill leka själv kolla följande länk,
https://www.pensionsmyndigheten.se/statistik/pensionsstatistik/

3 gillningar

Förlåt om jag snor den här tråden, men jag kommer få grundpension även om jag jobbar heltid + övertid i över 30 år till. Nu vill jag inte, och tänker inte jobba heltid mer än några år till men lite ilska och bitterhet väcker det ändå…