Nej, läs igen vad jag skrev. Reglerade hyresrätter är billigare än marknadspriset för den som hyr.
Ja, men de hade istället kunnat bli mångmiljonärer på att äga sin bostad.
Eller investera överskottet och bli mångmiljonär på investeringar.
Nu skulle jag säga att det snarare är bostadsbristen som driver upp priserna, man budar upp till sitt max lånebelopp.
Detta medför att vi bör kunna förvänta oss att priserna kommer följa allmäna inkomstökningen + hävstång om det inte sker något dramatiskt i samhället i övrigt.
Fast som hyrestorsk har man inte haft något överskott mellan år X och år Y.
Priset på nybyggen och antalet köpare och dessas kreditvärdighet spelar in.
Befolkningspyramiden signalerar att fler är på väg ut än in på bostadsmarknaden.
Invandringen en viktig faktor där förstås.
Nja. Vi har ju haft en enorm ökning av priserna på hyreshus de senaste åren. Eftersom hyrorna har stigit mer än inflationen har det rullat på riktigt bra.
Jag råkar känna tiotal familjer så väl att jag hejar på dem, som är goda för 50 miljoner eller mer. Samtliga, jag upprepar samtliga, äger fastigheter av något slag. Oftast hyreshus, annars är de företagare som äger sina produktionslokaler.
Bytte fönster 2005(?), bytte panel 2007, Målat om och lagt golv etc, bytt panel på förrådet de senaste åren. Så slänger jag ihop allt en hyresvärd/vaktmästare fixat i lägenhet/hyrd villa utslaget på 19 år så är nog en timme i veckan rimligt.
Hade du frågat mig för 15 år sedan hade det varit mycket mer. Men när man nått dit man vill till 90% så är det vanliga underhållet närmast försumbart om man frågar mig.
Enligt tidsstudien 2021 från SCB lägger personer i snitt 11 minuter per dag på reparationer och underhåll av bostad och möbler, samt 17 minuter för odling av växter grönsaker osv.
Ovan gäller per person och oavsett om man bor i hus eller ej. Men husägare, som är ca 50% av hushållen, borde i snitt lägga mer tid på dessa aktiviteter än de som bor i flerbostadshus kanske så mycket som 45 minuter per dag i snitt är fullt rimligt?
Min kompis pappa sa att han lade minst en semestervecka per år på huset bara det är en timme ca per vecka utslaget över året. Jag hjälpte till att måla fasaden en av dessa veckor när jag var ung och mest behövde uppskattning och en rejäl middag som betalning ![]()
Om jag jämför med tidsstudien så kanske en timme i veckan är extremt lågt, förutsatt att några av mina överslagsräkningar är rimliga ![]()
Om inte din partner gjort mycket av jobbet eller du köpt in tjänster för renovering, underhåll och trädgård så är en timme i veckan extremt lågt? Är det möjligt tidsstudien eller min tolkning av den är tokig eller kan du ha missat trädgårdsarbete och mer vardagligt underhåll?
11 minuter per dag låter mycket i mina öron men jag antar att det finns en hel del hobbyfixare som fördriver sin tid med olika projekt. Se bara på byggahus.se. SJälv spenderade jag 2-3 veckor förra året på att bygga om ett källarutrymme till en liten vinkällare. Renoveringarna nästa år är outsourcade och då spenderar jag ingen tid själv.
Trädgårdsarbetet är nog också någonting man många gånger väljer att spendera mycket tid på själv om man tycker det är kul. Vi har en liten men lummig trädgård och jag tycker att det kan vara rätt avkopplande att spendera tid i trädgården. Sedan finns det ju folk som rycker upp alla växter och kör gräs eller trall överallt. Då blir det kanske inte så mycket jobb.
Hehe bra input alla som lägger tid på hus och trädgård lider såklart inte av det vilket kan påverka statistiken ![]()
Kanske driver hoppbyfixarna och odlarna upp statistiken i studien..
Om du läser även fortsättningen, efter det du citerade, så är det väl tydligt att jag håller med. Sedan resonerade jag för snart fyra år sedan kring jämförelsen med lägenhet (ser det iaf ut som) och då tänker jag inte in trädgårdsskötsel. Jag klipper gräs och häck i min, men utslaget på ett år blir det kanske en halvtimme i veckan i så fall. Jag är ingen trädgårdsguru och jag försöker stötta våra små pollinatörer.
Det tror jag definitivt. Sedan beror det också på vad man inkluderar respektive exkluderar när man svarar.
Svårt att uppskatta tiden, skrev i 11-20h
Blir några timmar varje helg bara med trädgårdsröj och lite projekt där.
Bytte tak och målade i somras, där blev det många timmar, men det görs inte varje år heller.
Men året innan låg jag på lätt över 50h per månad när jag byggde garage, men det är inte heller normalprojekt, det är ju klart nu.
När de stora projekten nu är klara så är nog 3-5 timmar i veckan rätt rimligt antagande.
Tar i princip aldrig in hantverkare.
Sen kommer allt bilskruvande ovanpå det, men nått ska man göra på kvällar och helger….
Svår fråga, dels pga vad som ska räknas in och dels för att det är så olika fördelat över tid. Måla huset är ju intensivt och många timmar men slås ut på 15-20 år osv.
I början av pandemin när jag var permitterad var det garanterat över hundra timmar i månaden men i snitt över lång tid blir det såklart mycket lägre men ändå mycket. Sommartid går säkert 15 timmar bara till bevattning t ex (nästa år blir det inköp av ett system dock, nu får det räcka
).
Jag äger sommarställe och bor i hyresrätt.
Så det blir mera på sommar/höst med fra trädgård och mindre på vintern. Fördel man kan göra lite som man vill vilket var svårare med villa där man ser allt som ska göras och det slits så klart mindre på stugan än permanentboende.
1995:ish till 2000:ish var mycket “bättre” än de senaste fem åren, i alla fall i stockholms innerstad. Vet KTH-bekanta som köpte en (“oattraktiv”, funkis, inte högt i tak) etta kring Valhallavägen för 200k:ish när de började, fem år senare var den värd en mille, det är någonstans 400%-500% upp på fem år, det har vi inte varit i närheten av på senare tid. Även min första 1,5:a i innerstan ökade med över 60% på fem år ca 2001-2006, det tror jag inte heller vi varit nära de senaste tio åren.
I stockholms innerstad: Ja, definitivt!
I avfolkningsbygd: Nej, definitivt inte!
Överallt annars: Det beror på.
Så, det är inte en given sanning. Jag skulle snarare säga att de som bor i nyare hus i icke-attraktiva områden betalar mer än marknadspris, medan de som haft turen och/eller kötiden att få tag på en hyresrätt i äldre hus i superattraktivt område betalar långt under marknadspris.
Med skillnaden att Hyresgästföreningen via defakto-veto nekar hyresvärdarna att höja hyran i samma takt som utgifterna, så hyresvärdarna tvingas i praktiken subventionera dessa kostnader.
Bara att jämföra avgiftsökningarna i BRF:er med hyresutvecklingen de senaste åren. De flesta BRF häromkring har ökat med 10%-15% per år. Hyrorna har ökat med 3%-4% per år.