Hur mycket tid och energi investerar ni i träning?

[Redigerar, FJS, dvs Fallskärmsjägarskolan rekommenderar nog ännu mer :joy:]

FHM dvs Folkhälsomyndigheten rekommenderar:

“Vuxna bör varje vecka vara fysiskt aktiva på måttlig intensitet i minst 150–300 minuter eller minst 75–150 minuter av fysisk aktivitet på hög intensitet, eller en likvärdig kombination”

Och

“Vuxna bör också ägna sig åt muskelstärkande aktiviteter på måttlig eller hög intensitet under minst två dagar i veckan. Aktiviteterna bör involvera kroppens alla större muskelgrupper”

Det är en relativt stor dos som så sannolikt tar minst 6-8h per vecka i anspråk fördelat på 5-6 pass. Och så ombyte, dusch och färd ToR till spåret/gymmet. Många tränar nog här, men det är de som brukar träna (vi vet alla vilka det är). Andra som är lite mindre motiverade och/eller inte har fria arbetstider eller arbetar hemma samt har skolbarn har svårare att nå den rekommenderade nivån.

Jag gör så gott jag kan, får se hur det sedan funkar när jag åter jobbar heltid. Det ska ju vara någon vits med en partner, så att ses lite mer än någon helg då och då är ju också trevligt.

10-15h cykel (mestadels mtb)
Polariserad träning så typ 80-90% lågintensiv distansträning och 10-20% högintensiv intervallträning i form av tröskelintervaller eller Vo2max-intervaller.

Försöker få till ett långpass på 4-6h på helgen. Resten är kortare pass på 1-2h på vardagarna.

Utöver det så kör jag 3-4 kortare (30min) styrkepass/bålträning hemma i veckorna.

Ambitionen är att tillhöra de 10% bästa på loppen (långlopp/xcm) i motionsklass.

3 gillningar

Tänkte mera att det kanske inte är optimalt att träna mer än 3 gånger i veckan. Det är vad man säger till mig i alla fall. Men sjävfallet skall man träna så mycket man tycker att det är kul och kroppen orkar. :slight_smile:

Jag skulle nog kunna dra ned på träningen utan att få speciellt mycket sämre resultat. Men jag tycker det är roligt och gymmet är min fritidsgård

Joråsåatteh, här på RT tjänar man 100k i månaden, snittavkastar 20% per år, tränar 7 dar i veckan och har gott om tid för familjen! Imponerande får man säga…

19 gillningar

Ajjemenn det är här vi flockas! Glöm inte att vi också är kulturellt bevandrade mer intelligenta än genomsnittet och har ett fantastiskt sexliv :joy::grin:

1 gillning

Är det samma personer som svarar på alla dessa frågor menar du? Om du går in och läser i en sån här tråd så är det ju främst folk som faktiskt är intresserade av frågan som kommer att fråga. Dom som inte rör sig alls kommer troligtvis inte att svara, därför blir det en skev bild av det hela. Samma gäller ju uppenbarligen en tråd om lön, det finns ju bara dom som vill skylta med sin höga lön, dom som lever på existensminimum kommer knappast ha intresse att svara eller att läsa tråden. Så det blir alltid en skev bild. Bara av att vara på forumet här säger en hel del om dig som person, du är troligtvis betydligt mer sparsam och mer intresserad av ekenomi än genomsnittet bara av att vara aktiv här på forumet :slight_smile:

3 gillningar

På tok för lite utan att kunna skylla på något annat än brist på disciplin. Tiden finns … :person_shrugging:

Ca 2 timmar promenad med hunden per dag ( mer vardagsmotion än träning). 5-6 gympass per vecka, 3-6 pass kampsport och utöver det blir det sporadisk hålla igång med allt från fotboll, basket och löpning.
Med hund promenaderna och prehab läggs nog närmare 5 timmar per dag på fysisk aktivitet.

Optimalt för vad och vilket utfall? Varför skulle det ge sämre resultat att träna mer än 3 pass i veckan?
Vilka säger det och i vilket sammanhang?

Jag känner att om jag först prioriterar kost så funkar allt annat så mycket bättre långsiktigt inklusive träning.

En expert föreläste för mig att 85% av fokus bör vara kost och 15% träning för att hålla energinivå och vikt. Min erfarenhet är också i den riktningen.

100 k lät lite lågt. Du får lägga till fem månadslöner i bonus, ett arv på 7 miljoner och ett avbetalt hus som är värt 5 miljoner. Humor åt sidan, så grattis till er som faktiskt har det så!:smiley:

Hade svårt för löpning även när jag var mest vältränad. Aldrig varit duktig på det. Styrka däremot var en annan sak.

1 gillning

“Investerar” i träning? Där klassar jag in passen i “hemmagymmet” för rehab rehab av armbåge och axel. Plus ett par tyngre gympass i månaden.

Sedan roar jag mig med träning i form av lite mer tennis än jag tål, i snitt 3-5 ggr/vecka och 2 timmar per tillfälle.

Räknas hundpromenader (ca 10-15 timmar/vecka) och golf (4 timmar ett par gånger i veckan under det varma halvåret)?

Imponerande, verkligen Har du något heltidsjobb på det? Hur mycket hinner du sova? Hushållsarbete/barn osv?

Hade velat, men inte en chans

Det blev 287 stycken träningspass under 2023 :muscle: :grinning:.

1 gillning

Inga konstigheter, bara du vet vad du gör och inte bränner på samma muskelgrupper till bristning flera dagar i rad :slight_smile: finns ingen anledning att ha vilodagar (om du gör rätt och inte är sjuk).

Det här med 100 % att man måste ha passiva vilodagar är en myt som vi bör slå hål på! Visst kan du inte köra 110 % i flera veckor i rad. Lyssna på din kropp och balansera träningen därefter!

1 gillning

Försöker springa 1-2 gånger i veckan. 20-30 min per gång. Så inget att skryta med.
Jag har i och för sig ett fysiskt jobb(målare) så jag har väl lite gratis där.
Jag har svårt att hitta orken efter att man efter att man stressat hem, fixat käka, skjutsat nåt barn till träning, hålla i träning å sen, skjutsa hem.

2 gillningar

Tränar 2-3 ggr i veckan på sommaren.

På vintern nästan ingenting.

Blivit 5 ggr till hockeyrinken och någon timme skidor med mina barn senaste 2 veckor.

Eller jo, jag kör VR spel :slight_smile: enligt spel och klocka brukar jag bränna drygt 500 kalorier när jag kör VR. Och då rör jag på benen, och mycket squats. Ibland klarar jag knappt av att stå dagen efter x)

1 gillning

Investerar och investerar.

Ligger på +300 träningstimmar per år i alla fall, och har så gjort merparten av mitt vuxna liv. En bra och hållbar nivå för egen del. Vad jag sedan har ägnat mig åt under dessa timmar har varierat ordentligt. Att det är kul är grunden även om jag absolut gillar att pressa mig själv och få mätbara resultatet av träningen. Just nu är det gymmet och längdskidåkning som gäller för nästan hela slanten.

Jag byggde hemmagym för ca 70 000kr (tjänar snabbt in det på träningskort över några år) där jag har i princip allt.
Promenerar varje morgon 60-90 minuter. På lunchen så styrketränar jag sedan varannan dag (helkropp) och kör konditionstränings varannan dag (antingen på inomhuscykel eller i roddmaskin).
Jag mediterar en stund på eftermiddagen varje dag och kör ett helkropps-stretching-session på typ 15 minuter flera dagar i veckan.
Många kvällar promenerar jag med min partner och mina barn.

Allt detta förutsatt att jag är frisk, att jag har sovit OK, och att jag inte behöver ta hand om sjuka i familjen. Familjen går först, sömnen andra prioritering och träning trea.

Prioriterar alltid efter:

• Familj
  • Sömn
  • Träning
  • Jobb
  • Annat

Försöker också “träna” när tillfälle ges. Om jag följer med barnen när de har simskola, så passar jag på att köra några längder. Står jag på en fotbollsträning, så passar jag på att promenera runt planen, eller vara aktiv bollkalle. Är vi på Leos Lekland med barnen så passar jag på att vara med och klättra och leka.
Jag tar aldrig hissen om jag kan undvika det, tar alltid trappor

På det hela så tror jag att jag tränar extremt mycket, det gör vi båda vuxna i familjen. Men vi mår väldigt bra av det.

Edit: Förra månaden var det en del sjukdom. Men November så säger Strava att jag tränat 95h och rört mig 700km :slight_smile: Det låter ju riktigt sjukt.
Gissar på cykel ca 100km/veckan, och promenader resten, så 70km/veckan och styrketräning kanske 4h/vecka
Fan, det låter som jag behöver se över om det kanske är lite väl extremt :slight_smile:

3 gillningar