Hur mycket tid och energi investerar ni i träning?

Skulle tyvärr vilja investera mer tid och energi på träning, men med 3 små barn är det lite svårt ibland.

Målet är iaf 2h styrketräning plus ca 4h Brazilian Jiu-Jitsu/Submission Wrestling i veckan (2ggr gym och 2ggr kampsport). Har varit svårt på sista tiden så har väl i snitt landat på 2-3 ggr i veckan.

Men om man pratar pengar (som forumet säkert gillar) så är träning/hälsa något som jag gärna lägger mycket på, spara in kan man göra på annat. Lägger pengar på bla:

• Ett hemmagym. Vet inte hur mycket pengar som har lagts där, men säkert +35k.
  • En personlig coach (på distans). Kanske 2k i månaden.
  • Proteinpulver, bars, kreatin. Osäker på hur mycket det kostar.
  • Whoop prenumeration, ca 2k/år.
  • Massage då och då.

Ni kanske tycker det är mycket, men det är snarare dyrt att inte lägga tid och pengar på träning!

Mitt gym är fullt med sådana som du - och dom verkar som jag ha väldigt kul även om jag är på “gården” bara tre gånger i veckan är jag helnöjd med detta.

2 gillningar

I höstas investerade jag i “16 weeks of hell”. Jag är stolt och glad och kanske även lite förvånad över att jag tog mig igenom det och hur snabbt kroppen anpassar sig till nya situationer. Det tuffa var inte träningen eller kosten utan främst tidsåtgången. Jag är nu i min bästa fysiska form på säkert 15 år och det vill jag inte kasta bort.

Framöver siktar jag på två konditionspass (ridning eller powerwalk) och tre styrkepass i veckan. För mig är den stora investeringen i hälsan, inte träning så för mig gäller det att hitta en bra kost- och träningsbalans som jag kan hålla långsiktigt. Jag har aldrig varit så fokuserad och varit så utvilad (även om kroppen var trött) som under 16 weeks of hell.

Vi lever längre och jag är inte purung längre (57 år) så för mig är detta en prioritet. Jag tror att medvetna val när det gäller kost och träning är ett måste för mig resten av livet för att jag ska kunna leva det aktiva liv jag vill.

3 gillningar

Har aldrig investerat i någon träning eller varit inne på någe gym… Har haft fysiskt jobb hela livet å undviker inte någe annat fysisk heller, så träning är onödigt… Att jag kör enduro hoj i skogen några gånger i veckan ser jag inte som träning utan rent nöjes körning… Visst kostar de, men de hamnar under trivsel kontot…

Har hund som behöver ut 4 gånger om dagen, totalt cirka 1 mil. Annars styrketräning på gym 6 dagar i veckan, och löpning 3 dagar i veckan.

2 gillningar

Jobbar mestadels hemma. Har som riktmärke mellan 4-6h per vecka. Inte alltid helt lätt med två småbarn (2.5 och 9 månader) men en av de bättre investering jag gjort är en löpvagn från Thule. Då kan jag alltid ta med ett av barnen ut vid sovdags på dagen för att avlasta sambo hemma, för styrka har jag investerat i träningsband och hantlar.

Ang att löpning sliter så är det som någon nämnde tidigare att man kör alldeles för hårt. Jag kör majoriteten av passen i snack/snustempo, för den nördiga så har jag gått från 7.00+ ned till 5.00 tempo med samma ansträngning.

5 min tempo är i min värd “att ta i hårt”. Och jag snackar absolut inte :crazy_face:

2 gillningar

Absolut, jag kanske skulle tillägga att det tog drygt 2 år för att uppnå det :joy:

En särbo för flera år sen hade två hundar å när tiken löpte fick jag ta hand om henne typ två veckor å de vart minst 4 runder om dygnet… Dom va mer än en halvtimme å totalen var mer än 1 mil…
Hundägare som tar hand om sina djur får flera timmars promenader per dygn…

3 gånger i veckan på gymmet, och en fjärde med ren cardio träning under ca 45 m.

1 gillning

45 meter? :joy::kissing_heart:

1 gillning

Ja så är det helt klart. Sen är det skillnad på en “rasta” runda och en motionsrunda i min mening.

Beror på hund. Jag har sett hundar på promenad med husse/matte och inte tvärtom :joy:

Ca 40 min gym 4 ggr i veckan på morgonen innan jobbet.
Ca 40 min löp 1 gång i veckan ( den dagen jag kör hemifrån )

Man blir riktigt taggad och imponerad över alla era investeringar i hälsan. Gjort en liten extra insats här under julledigheten så då har det blivit mer gym och kondition samt extra fokus på diet så har jag nu mer motivation än på länge.
Kör strikt keto och många dagar helt karnivore, kört det obrutet sedan 1 oktober och det känns helt fantastiskt.

Ska försöka få in någon sorts rörelseträning eller cykling varje kväll tänker jag också här framåt då jag vill genomföra någon form av Toughest Viking eller nått sånt mot sommaren. :sweat_smile:

Gått ner ca 12 kg sedan oktober samtidigt som jag blivit starkare osv men målet nu är att försöka stabilisera vikten bygga mer muskler och förbättra övergripande hälsa, rörlighet osv

Hur ser ett typiskt 40 min program ut på gymmet? Tycker man inte hinner så mycket, speciellt inte i rusningstid och alla stänger mm är upptagna. Med uppvärmning mm blir det inte mycket tid för lyft…

Jag hinner genom en split på PPL på cirka 40-50 minuter. Sen kör jag rätt intensivt och på morgonen då det är tomt. Är rätt keff på uppvärmning så antagligen det…

Vissa rastar sina hundar genom att dom får gå ut på gräsmattan å kissa medans husse/matte står i dörröppningen å ropar in dom…

Nä jag arbetar inte längre, två flickor men fick de ung så de är är tonåringar nu. Sen har jag sambo (snart fru) och en hund.

Imponerande! Får man fråga hur gammal du är? Och hur gammal du känner dig? :grin:

Kör somsagt på morgonen. Inte mkt folk, försöker hålla enligt bilden ovan men det är klart det blir variationer.

Kör nu en upper / lower split vilket gör att om jag bara får in två pass så har ändå hela kroppen körts igenom. Vissa veckor när jag kanske får in 5-6 pass brukar passen 5-6 vara mer fokus på efterliggande muskelgrupper.

Men ja 40 min innebär en del superset och vissa pass hinner jag int allt. Sen är såklart en del pass längre än 40. Svårt att uppskatta verkligt snitt. Men när jag tänker efter så inkluderar det kanske inte uppvärmningen som är på 5-10 minuter.

1 gillning