Hur mycket tid och energi investerar ni i träning?

Tränar 7 dagar i veckan. Tidigare låg snittet runt 15-20 timmar i veckan men numera närmare 7 timmar i veckan så ungefär 1h/dag. Fördelat på simning, cykling, löpning. Loggar enbart intensiv träning och ingen motion, den känner jag inget behov av att hålla koll på.

Tävlar i triathlon och har gjort ett gäng år. Lyckas bibehålla nivån och fortfarande bli lite bättre varje år trots den minskade volymen som i gengäld har ersatts med än mer intensitet. Kör enbart race pace eller intervaller i olika former. Har en god grund att stå på och har inte haft mer än 2 sammanhängande vilodagar senaste 9 åren. Även haft förmånen att aldrig logga en sjukdag :). Bygger hela min tränings- och tävlingsfilosofi på kontinuitet och att tävla så mycket som möjligt på sommaren eftersom jag tycker det är grädden på moset med träning.

3 gillningar

Snittar på 3 pass i veckan på arbetsplatsen gym, ( på arbetstid, då träning är en arbetsuppgift bland många andra) mixat styrka ock kondition. Har skivstång hemma, lite kettleballs, chinstång mm, men det är utomhus, så blir inte så mycket vintertid.

Tränade mer förr, men lite skador och ålder gör att jag inte är lika motiverad längre.

Anser mig dock vara i god form för min ålder.

BRAK varje morgon. Går ca 10000 steg på en arbetsdag så cardion är det nog lugnt med. :blush:

Mitt mål för 2024: 2 Crossfit pass/vecka + 3 styrketräningspass x 50 min

Att träna 5 ggr i veckan har verkligen blivit en drog.
Mår så mycket bättre & en bra investering för kroppen!

Nu behöver jag lära mig grunderna i styrketräning (eller hyra en PT)
Kör just nu grundträningsprogrammet på styrkelabbet.se

Investerat i ett gäng hantlar och bänk, samt lite innan enklare träningsutrustning. Gör att man enkelt kör ett styrkepass för att hålla ryg och kropp stark för att orka med barn o h innan träning. Bygger inga stora muskler.

Köpte även ett löpband i höstas, bästa investeringen sett till kylan som kom.
Har sprungit 8-10 mil i veckan på den senaste veckorna.

500-600h/år investeras i träning, inte orimligt att det betalar tillbaka sig på sikt i något år extra kvalitativt liv.

Säg att an i vuxen ålder (25år, tänker att innan dess är mn ganska pigg i kroppen så länge man inte tokslarvar med livet)

Säg att man kan träna 500h/år i 30 år, sedan 200h/år i 30 år till I snitt det är 2,5 år.

Skulle säga att någon med ovan träningsvolym har 2,5 år i bra hälsa mer än den som inte tränar alls.

Även om man halverar eller bara tar en tredjedel av ovan så har man en grym utväxling.

Sedan ska man ju träna något man trivs med.

1 gillning

För mig är fysisk och psykisk hälsa minst lika viktigt som finansiell hälsa. Har hellre 10 miljoner på banken och är i fysisk toppform än 20 miljoner och i kass form.

Försöker köra ett pass om dagen blandat med crossfit, löpning och andra sporter. Springer en del maraton så försöker hålla 3-5 mil löpning i veckan i snitt över året.

Har växt upp med idrott så har bra disciplin att komma ut även när det är mörkt, kallt och regnigt och det enda du vill göra är att ligga i soffan. Nyckeln till att få resultat av träningen är disciplin och kontinuitet samt att hela tiden pusha sig själv och utmana kroppen. Det finns för många som inte vågar ta i, både på gym och i kondition. Fördelar . löpningen med 80% lugna och långa pass och 20 % maxpuls/tröskel.

Tycker att jag presterar bättre på jobbet ju mer jag tränar så kommer se till att alltid hålla uppe träningsmängden genom hela livet. Märker hur många vänner som är 30+ börjar tappa träningen ganska radikalt och det blir en enorm skillnad snabbt i hur “gamla” de känner sig jämfört med mina vänner som fortfarande kör på.

Men 10 eller 20 miljoner och kass/bra form är ju inte ett val? Men jag förstår resonemanget bakom det.

jag utmanar med att väla mellan 500 000 på banken och toppform och 20 MSEK och kass form. Inte dålig hälsa. Dålig hälsa är svårt att göra något åt.

Jag hade valt 20 MSEK och satsat 500 000 på att komma i form :slight_smile:

jag hade nog valt 20 MSEK och kass form före 10 MSEK och god form också. Med så mycket pengar kan man satsa på att komma i form ordentligt. Och inte mycket mer.

Jag tränar regelbundet pulshöjande 3-4 ggr i veckan 35-50 min och då på en intensiv nivå.
Promenerar 1-2 ggr 1h i rask takt.

Kör ca 4 pass/vecka på gymmet varje pass ca 2 tim med cykling till gym och strech+mat efter.

Cyklar till tåget, gång till jobbet ca 20 min x2 varje dag. Ska börja gå mer promenader på ca 20 min x4 varje dag.

Mins när man sprang milen på 38 min​:grinning:, dock kanske jag bänkade 60 kg då :rofl:. Nu bänkar jag lite mer, men springer inte längre då jag tröttnade på det tyvärr.

Man kan träna två pass om dagen varje dag om man har ett varierat upplägg och vilar varje muskelgrupp tillräckligt, och har en kropp som vant sig vid den mängden.

Men att gå och köra helkroppspass och brunstvråla fram ett ljumskbråck i marklyftet gör man ju inte varje dag.

3 gillningar

Jag går en promenad om dagen med min mor om ca 1 timme typ alla dagar. Har hund så blir ett par rundor till om jag är hemma (annars går matte ensam med honom). Är lite ur mina andra rutiner annars brukar jag göra korta pass styrketräning hemma några dar i veckan samt stretching/yoga dagligen. Har tagit en yogamatta till jobbet för att underlätta att komma tillbaka i rätt rutiner.

Brukade också spela massor med Beat Saber och andra aktivitetsspel, också något jag förhoppningsvis kommer in i igen.

Någon form av träning 2-3 timmar per dag.

Går du verkligen i pulshöjande tempo under arbetsdagen för dom 10 000 stegen?

Japp, jobbar som usk. Springer omkring hela dagarna. :muscle:

Som han?

1 gillning

Typ så. Räcker med ett par ggr/vecka.

Är löpare så när jag inte är skadad så springer jag ca 10 mil per vecka, fördelat på 7-8 pass. Corepass två gånger i veckan (ca 30 min) och överkropp en gång (ca 60 min).

Är jag skadad kör jag alternativ kondis (cykel, crosstrainer) och/eller pumpar på gymmet, ca 60 min per dag.

Kompletterar med promenad 30-60 min per dag alt beroende på hur jobbet går.

Jobbar heltid hemifrån och har fru och ett litet spädbarn så det blir mer tajt att få till träningen sedan han föddes :sweat_smile:

1 gillning

Ja då förstår man :muscle::muscle:

Jag har investerat en del i hemmagym. Just med tanken att t ned tröskeln för lite motion. Dock är det en misslyckat investering så användandet är minimalt.

Jag har svårt att motioner/träna då det är mördande tråkigt. Och livsviljan sjunker drastiskt.
Dock brukar jag försöka cykla så fort jag inte behöver använda bil. Så lite “naturlig” motion blir det.

Tycker gym är trist, grått och stökigt. Träning är sådär och gör hellre annat. Har ändå en del rörelse så har löst det såhär:

Promenerar varje lunch, ska ut om än bara 1min men oftast en kvart.

Tar trappor där jag kan.

Har ingen bil utan cyklar överallt sommar som vinter. Storhandlar med cykeln. Älskar att cykla så gratis träning :slightly_smiling_face:.

Tränar hemma varannan dag kanske 45 min. Smidigt och tidseffektivt. Samma pass varje gång med armhävningar pullups m.m. Youtube livar upp i bakgrunden. Känner jag mig krasslig tränar jag ändå så mycket jag orkar, om jag inte är sängliggandes.

Var sjuk titt om tätt innan jag tränade varannan dag (då var det kanske 1 gång i veckan). Nu är jag sjuk väldigt sällan och milt. Kan bero på annat än ökad träning förstås men korrelerar :slightly_smiling_face:

Tar regelbundet långpromenader med vänner, irl eller i headset, eller bara för mig själv för att rensa huvudet. Mycket skönt och meditativt.

Jobbar som egenföretagare ca.50h vecka, mycket fysiskt arbete som tar ibland knäcken på mig. Trots detta så satsar jag det jag kan på att träna och ha skoj! (Är 53år gammal ) Sen ca.2år tillbaka så satsar jag på löpning och MTB. Vill gärna utvecklas och sätta mål för att kunna utvecklas samt skapa extra motivation! Jag började med att ställa upp i ett lokalt 10k race, sen rullade det på med första halvmaraton, sen maraton! På MTB fronten så körde jag Megavalanche 2022 (världens längsta downhill lopp) som relativ nybörjare! I år satte jag upp nya och spännande utmaningar, förbättra samtliga tider och i slutet på året springa mitt första ultramaraton 100km. Så det blir mycket löpning i år, nu under off-säsong så ligger jag på ca.30km/v men ska nu successivt öka till 70km/v till sommaren, sen ca.160km/v under hösten.
Trodde aldrig att det kunde va som skoj att springa!
Tror att jag inte skulle kunna motivera mig i långa loppet om jag inte satte dessa delmål, och det med konsekvent träning är så viktigt. Lycka till och va försiktig med snabba ökningar i tempo/vikt/avstånd i träningen då risken för skador ökar markant då.

2 gillningar