Nä det var ju roligt att man kunde bidra med det då:+1:t3:![]()
@janbolmeson, rätta mig om jag har fel men visst menar du att du behöver spara ihop 8 400 000 kr extra i tjänstepension, då en del av tjänstepensionen redan är inbakad i den allmänna pensionen på 15 000 kr/månad (från minpension.se). Tänker jag rätt då? 
Och stort tack för uträkningen! Precis vad jag ville ha. Även om det inte är exakta siffror så räcker det för att testa lite olika uträkningar och se vad man hamnar på. Ger absolut en fingervisning.
Oh min avsikt är inte att flytta utomlands för att undvika skatt, jag är glad att betala det. Jag ville bara bo någon annanstans (antagligen med billigare levnadskostnader också) i pension och var orolig för att jag inte skulle få full allmän pension utbetald. Specifikt tittade på detta: Your pension when you move from or live outside Sweden | Pensionsmyndigheten
Det verkar som om jag bara behöver flytta inom EU / EES, men den här delen gör mig lite orolig - “tillfälliga bestämmelser” låter lite osäkert:
“Your right to receive a guarantee pension when residing in the EEA or Switzerland is based on temporary provisions.”
Jan ska givetvis få svara själv men allmän pension brukar man ju för enkelhetens skull dela in i två delar. Inkomstpension 16% av pensionsmedförande lön och 2,5% till premiepension. Så tjänstepension ingår inte i allmän pension, den ligger helt frikopplad och att döma av beloppet på 15k. Så ligger ingen tjp med i det beloppet skulle jag gissa
@triceratops du kan ju alltid fortsatt vara skriven och folkbokförd i Sverige, även om du under stora delar av året vistas utomlands. Det brukar lösa de flesta av dom problemen. Men annars är det ju som dom skriver att det regler som gäller gäller för tillfället och kan ändras. Så det gör ju hela grejen med att planera sin framtid väldigt svår om man är beroende av vilka lagar och regler som gäller just då. Men man får väl sätta lite tilltro till systemet och hoppas dom inte försvårar/försämrar saker och ting bara för att.
Nej, jag tittar bara på den allmänna pensionen.
Är det så för de flesta företag?
En snabbgoogling säger att en av förutsättningarna som man ska kolla innan man löneväxlar är att avsättningar till tjänstepensionen ska beräknas på bruttolönen före löneväxling.
Någon som vet vad som är vanligast bland företagen?
Sorry, jag blev förvirrad av färgerna på min pension. Nu hänger jag med igen. 
Om jag följer Jans uträckning fast med mina egna siffror, och en plan på att ha ca 40 000 kr/månad brutto i pension, så behöver jag ha en tjänstepension på nästan 7 miljoner. Jag räknar med att det är 37 år kvar till pensionen för mig (65 år).
Den ironiska är att om jag tittar på hur mycket tjänstepension jag ska få av arbetsgivaren om jag tjänar 49 000 kr så är det ca 4 000 kr i månaden (Så här räknar du ut din tjänstepension | Pensionsmyndigheten). Räknar jag på att hälften går till Alecta som har 60% aktier (4% avkastning?) och resten till SPP global solutions a (7% avkastning?), så blir det ca 4 miljoner respektive 2 miljoner på 37 år. Så totalt ca 6 miljoner utan löneväxling.
För att löneväxlingen ska bli den återstående miljonen behöver jag löneväxla 500 kr/månad, vilket blir typ 240 kr netto?
Rätta mig om jag räknat/tänkt fel någonstans. Är ganska trött i huvudet just nu. ![]()
Eftersom framtiden är så osäker så har jag bestämt mig att ändå löneväxla 2 000 kr, dvs. 1 000 kr netto vilket är det jag idag redan lägger på mitt privata pensionssparande. Så flyttar helt enkelt de 1 000 kronorna till löneväxling istället och pausar mitt privata.
Stort tack för allas hjälp. Har lärt mig så mycket! Även fått bättre koll på pensionen överlag. Nu känner jag verkligen att vi är "rikaTillsammans! ![]()
Känns som att många överskattar hur mycket pengar man gör av med som Pensionär, Om man tar Pension vid 65 tror jag det absolut räcker att “maxa” pensionen till man är 80 förmodligen till 75, sen gör man inte av med så mycket pengar, oftast är ju allt betalt, man behöver knappast spara till nått. Men de xtra pensionspengarna kan ju användas till tidigare pensionering förståss. (själv är jag ITP 2) vilket jag tycker komplicerar mer om man tar tidig pension. Men jag ser på mina föräldrar 80 plus inte mycket i pension men pengar blir det över ändå, de har liksom allt de behöver, då går det inte mycket pengar.
@xxxTheaxxx om vi pratar tjänstemannavtalet här, alltså itp 1 och 2. Så är det arbetsgivaren som avgör vilken lön dom rapporterar in för itp2. Förslagsvis både lön före och efter löneväxling så inget bortfall av premier sker. Så man ska naturligtvis alltid se till att arbetsgivaren rapporterar in bägge lönerna och på så vis inte missgynnar den anställde!
Itp 1 är alltid lön efter löneväxling som rapporteras in. Dock så kompenseras man för premiebortfallet till tjp där så det beloppet hamnar på löneväxlingsavtalet istället för den vanliga tjp. Så det är således ett nollsummespel!
Håller helt med dig!
Men hinner man inte med att bränna sina sparade pension fort nog så är ju det ett initiativ till att leva extra länge istället. 
Håller med dig till viss del. Men som vi har varit inne på tidigare, det är komplext att sia om 20-30-40 år framåt.
Jag resonerar lite som följer:
- Jag vet inte hur länge jag kommer vara anställd, finns planer på att starta företag med frun. Detta kommer mest troligt leda till lägre lön under en period, därmed läger pension.
- Jag vet inte hur länge jag kommer att jobba. Då känner jag mig trygg med att ha en stor pension som väntar.
- Vi vet inte hur prisläget ser ut om 20-30 år. 20 000 kr efter skatt kanske inte räcker långt då? Levnadskostnaderna kommer troligen gå uppåt.
Dessa 3 saker, och några fler, gör att jag gärna sätter av tjänstepension nu när jag har möjlighet.
Men jag håller med dig att jag troligen kommer maxa pensionen under ett antal år, medan jag är pigg och kry.
Det är nog bara jag som är skeptiskt mot löneväxling. Problemet är att jag inte vet hur skattesatsen blir om 25 år. Fler äldre, färre unga som jobbar. Det blir en utmaning. Därför tror jag att skatterna kommer höjas på pensionen. Samtidigt måste uttaget begränsas så man inte slår i taket för statlig inkomstskatt på pensionen. Nä, jag tar hellre smällen nu och har mina pengar fria.
Tack så mycket för förtydligandet!
Jag har ITP2 så jag visste inte att det var skillnad mellan ITP1 och ITP2 när det gäller löneväxling men nu förstår jag. 
Hej,
extremt intressant konversation och mycket lärorikt.
En liten kort fråga som jag har och som någon kanske kan svara på är om jag kan bestämma uttaget av min tjänstepension när det väl är dags? Känns ju fördelaktigt att i alla fall inte överstiga brytpunkten för statlig skatt. Ev kan man ju tänka sig att ta ut ännu lägre (för att minimera skattesatsen) och sedan dryga ut med sina privata besparingar.
Du får ju kolla om du har återbetalningskydd ifall du råkar avlida innan du hinner ta ut all tjänstepension. Numera är det rätt vanligt att man maxar uttaget av tjänstepensionen (man tar ut den på 5 år). Använder upp pengarna och då är man berättigad till olika former av stöd. Bostadsbidrag tillexempel.
Ok, tack! Bra reflektion. Så beloppet är valbart och det handlar mer om en planering utifrån livssituation, ålder och andra aspekter?
Jag vill kunna välja efter 55 om jag ska fortsätta jobba eller dra ner på det och tjänstepensionen är en del av de medel man har att laborera med. Jag har en bra inkomst (och inte alltför många år kvar :-)) så tittar just nu på hur det ser ut och vilka alternativ som finns. Ovanstående sträng och frågeställning var därför mycket intressant att följa.
Stort tack för många bra synpunkter och inlägg!
Så landade jag i det hela med.
Plus det är ingen garanti att få vara frisk eller att få leva länge och bli gammal.
Generellt kan du inte bestämma vilket belopp du vill ta ut ur en specifik försäkring utan valet du gör är under hur många år du vill få pensions utbetald, där 5 är minimum. Det valet gör man med fördel några månader innan det är dag. Sen mynnar ju det ut i ett belopp såklart. Men beloppet kan ju ändras över tid beroende på hur kvarvarande kapital ökar/minskar i värde under utbetalningstiden.
Tänk också på att när du väl börjat plocka ut tjp så kan du inte ändra utbetalningstiden. Det kan vara bra att känna till när man planerar. Däremot den allmänna pension pausas när du vill och där är ju utbetalningstiden alltid livsvarig.
Att maxa ut sin tjp på 5 år som någon skrev skulle jag säga varken är vanligt eller speciellt smart att göra givet att du inte har väldigt låg pension och planerar att dö vid 70 om du går vid 65. Tänk på att medelåldern för män är 80+. Är man rädd att dö kan man ju lika gärna bränna pengarna imårn.
På minpension.se så finns ju funktionen för uttagsplanering som man kan laborera med. Annars tillhandahåller ett par försäkringsbolag/banker tjänsten för pensionsoptimering som kan vara bra att använda sig av om man har många olika försäkringar och stora belopp. Då hjälper dom också till utifrån ett skattehänseende.