Haha, jag tänkte faktiskt på det när jag skrev inlägget.
Kanske därför de har mer pengar än genomsnittet.
Matlåda vs lunch ute är ju ett par tusen i månaden om det är varje dag t ex.
Jag äter varje lunch ute, 5 dagar i veckan alltså, fikar varje vecka ute med barn/familj, äter ute på kvällen 1-2 dagar i veckan, på semestern ännu mer. Reser jag i jobbet vilket jag ofta gör blir ju alla måltider på restaurang Så snitt över 10 gånger i veckan.
Nästan aldrig. Jag och frugan brukar ta en kick-off en gång om året och då brukar vi köpa med take-away till hotellrummet. Det har en del att göra med att hon har autism och klarar inte av stimmiga miljöer.
Sen blir jag ofta besviken på utemat, oavsett om det är lunch eller middag. Mycket kan ju vara helt okej gott, men jag tycker generellt att min egen matlagning triumfar utemat i de flesta fallen, bortsett från att man kan få lite kul inspo från att äta ute. Till detta hör givetvis att jag gillar att laga mat och anstränger mig för att det ska bli gott och vara bra mat.
Besparingen är en ren bonus!
Jag kollade i kalkylarket, där det stod att vi under 2025 haft 90 utgifter för utemat/-dryck och 42 för matleveranser, så tydligen knappt två gånger i veckan respektive knappt en gång i veckan. Jag skulle nog ha gissat på hälften så mycket.
Äta god mat ute är våran stora hobby. Så det blir både hobby-konto, livskvalitet-konto och överlevnads-konto i ett. 2-5ggr i veckan.
Sen kan tilläggas att vi reser knappt (blivit 1 vecka i Göteborg de senaste 8 åren). Har ingen bil längre och lagar även en del mat hemma. Så det är prioriteringar ![]()
För 10-12 år sedan höll vi oss till en middag ute i veckan, lite för att hålla en budget. Nu blir det ibland två gånger men eftersom vi egentligen tycker om att laga mat och kan turas om (två vuxna och en ungdom) så blir det noll gånger vissa veckor.
Gällande lunch tänker jag att min lön har gått uppåt snabbare än lunchpriserna under mina 29 år i arbetslivet, så det borde inte kännas dyrt att äta lunch ute. Däremot kan jag tröttna på alternativen både runt kontoret och hemmet.
Hah, bra ide!
Jag har precis sammanställt familjens bokslut för 2025 så det gick lätt att kolla. Det finns ca 60 utgifter för “restauranger” (där ingår även cafe, glasskiosker, etc) för totalt 23000 kr. Att jämföra med livsmedelsaffärer som blev 150,000 kr…
Typ take away 1 gång i månaden. Lagar godare mat hemma men ibland är det skönt att slippa allt jobb med det. Bra aktivitet för barnen också.
Lunch nästan aldrig, max 2-3 gånger per år. Middag lite oftare kanske 5-10 per år. Hämtmat kanske 10-15 gånger per år. Generellt kan jag oftast laga något som smakar lika gott eller är godare för en bråkdel, då känns det onödigt. Ser det mer som en umgängesform än att jag vill äta maten.
Målet med pengamaskinen är att inte behöva matlåda och slippa äta ute.![]()
Har en schysst lunchrestaurang bredvid jobbet. Äter lunch där varje vardag.
Blir ungefär 3000 kr/mån, ca 20 luncher/takeaway-middagar. Otroligt värt varenda krona
Man kan såklart argumentera att det är typ en Thailandresa varje år som man slösar bort, men tiden jag sparar är värd mer, och själsligt är det värt massor, skönt att äta varierat, att komma ut osv. Och Thailandresan kan jag göra ändå.
Fasta, alltså? ![]()
Steka på ett ägg och grönkål på en macka med lite varm choklad hemma slår vilken köplunch som helst!
Inga nådiga utgifter för livsmedel.
För egen del blir det runt 5-10 tillfällen på en månad som är take-away och äta-ute-tillfällen.
Nej det låter mycket men det är tydligen så mycket det blir om man har en familj på 4 och äter vad man vill utan att tänka på kostnaden. Det är ungefär lika mycket som vi betalade för mat på Hawaii så vi är kanske avtrubbade… ![]()
Slutat jobba sedan sommaren 2024. Nu FIRE.
Då, lunch ute 5 dagar i veckan. Nu middag ute ca. 1 gång i veckan samt familjelunch på stan typ 1 - 2 gånger i månaden med våra två söner och flickvänner.
Lägger betydligt mer pengar på restauranger idag än under småbarns- och ekorrehjulsåren.