Just matkostnader skalar ganska dåligt, så för någon som inte föder upp ett halvt kompani kan det låta mycket. Delar man upp det per person så inser man att det är ganska normalt.
Vad kostar maten varje månad? | Konsumentverket säger 101k/år för en familj på 2+2, så det är ett påtagligt men kanske inte extremt påslag. Ungefär lika mycket över normen som jag och min fru ligger under den.
Tack för länken. Jag misstänker att det är här det stöper:
Matsedeln är sammansatt med hänsyn till
miljömässig hållbarhet. Den innehåller en
hög andel vegetabiliska livsmedel, begränsade
mängder rött kött och charkprodukter samt
en stor andel livsmedel som kan produceras i
Sverige.
Vi äter troligen mycket mer kyckling och fläsk än deras matsedel (jag gillar att göra bbq), och de räknar nog inte med inköp av kött från den lokala grisbonden. (Vi har spenderat ungefär tio papp på att äta glada grisar.) Dessutom verkar dom inte räkna med någon alkohol, och jag ser att det gått 15k till Systemet. Det var faktiskt mer än jag trodde.
Det kan också vara en skillnad, som inte direkt är uppenbar.
Jag har en annan post separat från livsmedel, eller mat, för just alkohol och äta-ute-nöjen, dvs inköp på Bolaget klumpar jag ihop med äta ute och andra nöjen, AW osv. Enligt nedan (nöje/krog):
| boende |
|---|
| bil/bensin |
| mat/hygien |
| spar |
| räkn/övr |
| CSN |
| nöje/krog |
| resor |
| husdjur |
| shopping |
Kollar veckans lunch-utbud på måndagen och letar måltider som “ser” goda ut men lite tidsödande att göra själv.
Sen får jag lobba lite hos kollegor så de tycker det samma ![]()
Ute-lunch 1 gång i veckan kanske, i övrigt låda.
Några gånger per år typ. Sambon kan gå ut och äta med kollegor nån gång på lunchen. Här i stan finns det typ bara pizzerior och där vill man inte sitta. Vi har ett thaiställe som vi gärna äter hos eller tar med hem. Vi är bara två men vi brukar köpa med fyra olika rätter så vi har mat för nästan en hel helg.
I veckorna blir det matlådor som vi lagar på helgen för hela veckan, väldigt bekvämt. Blir riktigt billigt mot utekäk. Där sparar vi mycket pengar.
Utomlands blir det 100% restaurang.
Att planera vad man vill laga, handla det, laga det, göra sallad till och diska tar tid. Det är sjukt dålig timpeng på den tiden om man lagar till sig själv jämfört med en dagens på lunchrestaurang. Där något proffs gjort allt det och en salladsbuffé man kan gå loss på för typ en halvtimmas lön.
Jag lagar nästan bara mat för att det är något gott jag är sugen på.
Har under hela arbetslivet ätit alla luncher ute. Sen en del AW och middagar.
Men just nu arbetar jag mycket hemifrån så det är minimalt nu. Men rätt vad det är så kan jag åka in till kontoret varje dag och då blir det mat ute.
Vet inte vad jag ska svara i undersökningen ![]()
Update: Åt ute ikväll för 530kr
Det är dagen innan löning så det var rätt tomt…
Är det bara jag som är sjukt less på tråkig utemat? Barnen vill allt som oftast ha sushi eller annan hämtmat och det känns som jag har ätit mig igenom menyerna på Chopchop och de lokala sushirestaurangerna flera varv. Och för att inte tala om alla dessa stopp på max eller McDonalds när man är ute och åker bil. Den här geggan står mig upp i halsen, det är nästan hellre så att jag fastar eller köper ett paket rökt skinka och ett äpple på en livsmedelsbutik istället. Eller en picadeli-sallad. och varje gång går det ungefär 500 spänn på mat som jag egentligen inte vill ha, men barnen blir ju nöjda iallafall.
Jag jobbar mestadels hemifrån, så det ger goda möjligheter att slippa lunchrestaurangerna i de flesta fall. Skulle gissa att det blir ca 2-3 ggr i veckan med utemat.
Vi äter i stort sett aldrig ute i vardagliga livet men vi reser mycket och ibland även för specifika restauranger!
Räknar vi med resor äter vi ute 8-10 veckor per år. Vilket ju innebär 15-20 procent av vårt ätande!
Äter i princip bara ute om jag är ute och “reser” dvs inte är hemma och kan laga mat. Brukar oftast bli några cheese på donken. Gillar att laga mat själv.
Ganska ointresserad av mat, särskilt vid lunch då jag oftast inte hinner registrera vad jag äter. Har slutat med matlåda också och insett att enklast och bäst för mig är att ha kvarg, muslie och keso på jobbet. Fyller på en gång i veckan. Så utemat blir det sällan på jobbet, det är om det är en planerad lunch med kollegor som social grej några gånger per termin. Uppskattar när det händer men det är nog också just för att det är undantag och blir lite extra festligt
Yeah, samma här, äter på 3 minuter så blir oftast bara gröt eller nåt. Over night oats är praktisk matlåda. Sen blir det 30-45 min promenad istället.
Försöker få det att kännas som lyx. Tycker det är lyxigast att gå ut och käka/ta hemleverans till middag. Att gå ut o käka på jobbet blir lätt en vana. Tycker ärtsoppa för 10kr är bra nödraket på jobbet ![]()
Förövrigt är nybakat bröd ganska ”prisvärd” lyx, brukar ofta köpa nybakat på helgerna. 100kr för en bra frukost för 2 eller en halvdan lunch.. tar frukost!
Aldrig. Jag lägger redan mer än 50% av min vakna tid på eller på väg till jobbet. Varför skulle jag vilja förlänga arbetsdagen när jag kan äta min matlåda på en kvart?
Håller med. Ännu mer prisvärt blir det om man lär sig att baka riktiga baguetter hemma!
Det beror på hur du menar .
Är det lunch ute?
Är det middag ute?
Eller är det alla tillfällen tillsammans?
Jag svarade som allt tillsammans.
När ja är i arbetets lokaler äter jag nästan alla luncher ute då jag ser det som en möjlighet att komma ut från arbetsplatsen, se ljuset, få en promenad och behövlig paus. Jobbar jag hemma är jag mer benägen att äta något vi redan har hemma.
Egentligen alla tillsammans, så jag borde haft fler tillfällen/v eftersom det kan vara upp till 21…
De dagar jag inte är hemma på lunchen så äter jag på restaurang/konfensställe, det kan väl bli 2-3 gånger i veckan. Middag ute blir det minst 2 gånger i veckan förutom sommartid då blir vi stugkatter.
Jag har varit matlådsätare. När jag jobbade på ett kontor med matplats och uppvärming (sommartid gick vi med sallad till den närbelägna badplatsen).