Vederbörande har ett tjänstepensionsbelopp på ca 400’ som just flyttats från dyr lösning till Avanza för lämplig och billigare placering. Vederbörande är 40+ och har drygt 20 år krav till pension.
Min spontana tanke/förslag till placering var:
70% LF global indexnära
10% SEB hållbar Sverige indexnära (eller finns bättre Sverigefond?)
10% Spiltan AF investment
10% Avanza EM
Lång tidshorisont talar för 100/0 fördelning i aktiefonder. Vederbörande har dock inget annat sparande i nuläget men avser starta upp ett nytt månadssparande samtidigt.
Frågor:
Är risknivån rimlig?
I så fall, är portföljen vettig?
Bör pengarna pytsas in eller på ett bräde? (min tanke här: “time in the market” talar för allt på en gång, men man kanske kan tänka sig en kompromiss med hälften dvs 200’ på en gång och resten pytsa in under 3-6 mån?).
Hej
Enligt förutsättningarna du anger så är mina kommentarer följande
Ja risk nivån är bra
Denna portfölj är överviktad mot Sverige men något undervikts mot EM. Fine med homebias enligt mig. Däremot skulle jag öka till 20% på Avanza EM på bekostnad av LF. Anledningen är att jag tror att ekonomin framöver kommer växasnabbare i EM än USA och Västeuropa och tycker därför att en övervikt mot marknader som kommer bli större delar globala indexet framöver är att föredra. Speciellt när det är upp emot 20 år i sparhorisont.
3 Jag skulle köra allt på en gång. Eftersom detta är en flytt så lär ju pengarna varit investerade där så det är att gå från en portfölj till en annan. Det är inte som att han har haft 400k på ett konto i 10 år och funderar vad han ska göra med dom.
Ta som exempel att jag har en fond men sedan hittar en bättre, då kan jag sälja av den sämre och då köper jag en ny på en gång. Jag säljer inte av och låter det ligga på ett konto i flera månader för att köpa in mig sakta. Att flytta till en ny tjänstepension bör du inte se annorlunda på än att flytta mellan en fond till en annan.
Jag kör i princip exakt samma fonder och fördelning i mina långsiktiga portföljer, så jag kan bara hålla med dig. Enda skillnaden att jag lagt 4% av min Sverigedel (också 20%) i AMF Småbolagsfond. Sverigedelen överviktar då klart mot småbolag och investmentbolag, vilket jag tror på personligen. Vägt endast mot globaldelen av portföljen (80%) så utgör din EM-fond 12,5%, vilket är någorlunda “korrekt” marknadsmässigt, så jag tycker även den låter bra.
Har flytten gjorts från en annan fondlösning så hade jag utan tvekan rekommenderat att köra in allt direkt. Du får nog känna av om det finns en risk att han/hon skulle freaka ut om portföljen skulle sjunka i närtid. Då kanske du behöver ha ryggen fri själv och rekommendera pytsande.
Ett tips, om du inte redan gjort det, är att kolla på avsnittet nedan med de olika RT modellportföljerna, fond och fördelnings förslag. Finns bland annat en något bättre Sverige fond enl dessa förslagen. Hoppas det hjälper dig och vännen på vägen
Eftersom pengarna har varit placerade tidigare i någon form så skulle jag absolut säga att direkt investera dom igen när väl flytten är gjord, annars blir det en form utav marknadstajming där ett utplock från en försäkring har för att sida föra in det över tid för att man tycker marknaden är “övervärderad” eller liknande åsikt