Jag har tänkt lite samma. Enligt kontrakt har han en månads uppsägningstid. Tänkte ändå förvarna minst tre månader i förväg. Hittar han ett jobb tidigare så kommer jag låta honom gå om allt i övrigt funkar
Det ska bli så skönt när jag har meddelat honom hur jag tänker
Okej, jag har redan sett två missförstånd om anställningslagarna från din sida i den här tråden @Jery. Inget illa menat men det tyder på att du är den slags entreprenör som går lite på känsla
Dels om semestern (du kan inte tvinga en anställd att ta obetald semester). Dels om vilken uppsägningstid som gäller (eftersom han varit anställd i fyra år så är det minst 3 månader uppsägningstid från din sida, oavsett vad som står i avtalet!). Så jag råder dig att kolla upp med någon hur en uppsägning faktiskt går till. Du vill göra det by the book. Det är säkert inte krångligt men det finns en risk om det blir fel, speciellt ifall han inte lyckas hitta ett nytt jobb.
Anledningen till att facket kan vara “bråkiga” är att det är deras försäkringar som går in och betalar hans försörjning ifall han inte hittar ett nytt jobb.
Raderade mitt inlägg efter att ha läst LAS och insett hur fel jag hade…
Det är första gången som jag säger upp en person, så jag har inte full koll på alla lagar tyvärr
Jag tvingade inte honom att ta obetald semester. Det var underförstått ( från min sida) när han tog ledigt utöver sin vanliga semester, att jag inte betalar någon semesterersättning
Trodde faktiskt att mitt kontrakt gällde.
Nu kommer jag som sagt att säga till i god tid ändå, men tack för info ![]()
Det är nog en bra idé att ringa facket och höra hur man gör på ett korrekt sätt
Både för min och hans skull ![]()