Det har ju slagit mig också. Om man har bundet avtal så kan man skita i allt med smart elstyrning, laddning av elbil etc. På sätt och vis lite dumt.
…mycket dumt t o m. Jag förstår varför flera pratat om att alla kan få timpris i takt med att mätare byts. Inget jämnar ut en behovskurva bättre än plånboksångesten.
Nja du har ju fortfarande själva förbrukningen x priset du måste betala oavsett rörligt/bundet/timpris osv. Så en sparad kWh är ju x kr sparat oavsett
För mig har det ju nästan blivit lite tävling att få kurvorna att se ut som följer - att flytta förbrukning till då det är billigt.
Såja, timpris ftw!
Men har ni rörligt idag alltså? Inte timpris? Eller missuppfattar jag bara nu?
Ja, den suger. Tur att man har solceller som betalar med råge.
Ja, ren vinst sådana här dagar! Men det blottlägger lite problemet med timpris, att flytta sin förbrukning. Det bygger ju på att det är billigt nån gång!
Idag var det mer lönt. Jag tror iofs höst och vinter kommer med mer tydliga toppar och dalar.
Här får du ytterligare ett besparingstips för att styra familjens förbrukning… (förlåt @carolinebolmeson )
Så kan det inte vara om man inte har bytt elmätare till en som mäter förbrukning per timme.
Jan och Caroline i vinter:
(Märkligt nog har båda blivit väldigt maskulina samtidigt…)
Tur att du inte är nätkund hos Göteborg Energi som infört en effektavgift som baseras på dina tre timmar med högst effektförbrukning per månad.
Jag fattar inte hur dom tänkt att man ska kunna använda ett timprisavtal på ett vettigt sätt om man inte kan använda mycket effekt när elpriset är lågt utan att straffas med en annan avgift.
Som Telia som tar (tog?) betalt per “påbörjad minut” för att göra det enkelt för kunderna .
Tänk er att köpa 2,3 hekto lösgodis och betala för 3!
Tror det räcker med att koppla ett fjärrstyrt relä på diverse säkringar.
Om elpris över X ören så stängs strömmen av i frun och barnens rum.
Om elpriser över Y kronor så stänger man av varmvattnet.
Iof tror jag inte att en sån övning skulle vara bra för äktenskapsfriden…
Degen ska in…
Hur mycket av besparingen beror på de ökade skillnaderna mellan peak och off-peak, och hur mycket beror på förändringar i elförbrukningsmönstret skulle du säga? 40% är oavsett en enorm besparing, men som du säger så är detta i princip exklusive uppvärmning så kanske inte ger så mycket på helåret.
Lite hoppfull blir man ändå för hela Europa när man ser de siffrorna, kan finnas stor potential för energi- och kostnadsbesparingar om man verkligen anstränger sig. Crisis is the mother of innovation som man säger…
Elbolagen borde förbjudas att ha något annat än ett genomsnittligt pris per kWh gånger antalet förbrukade kWh den månaden. Alla andra specialsaker (baseras på dina tre timmar med högst förbrukning, baserat på den högsta förbrukningen, baserat på whatever) skulle kräva att de tillhandahåller ett öppet API som i realtid tillhandahåller både ens elförbrukning innevarande timme, vilka de tre hittills högsta timmarna är och hur mycket det förbrukades då, vad timpriset är just nu och en prognos för kommande 24h.
Med ovanstående kan man lätt automatisera något som sköter det hela. Utan det så får man gissa eller logga in på massa dåliga hemsidor som inte är uppdaterade. En gång i timmen. Och styra sin förbrukning manuellt efter det. Helt enkelt ett heltidsjobb. Det vet så klart elbolagen, och gnider sina händer när de helt enkelt struntar i att ta fram något sådant API.
Rörliga spotpriset på snitt 240öre kWh hittills i aug… utan skatter etc. Hoppas det börjar blåsa snart
Borde snart vara billigare att köpa utemat än att laga mat hemma under de dyraste priserna.