Två vuxna, två barn 8 och 2 år gamla. Villa, två bilar, pool etc etc
Mat: 4000 kr
Kläder: 500 kr
Boende inkl räntor: 5000 kr
Transport 4000 kr (leasingbil 3000 kr, diesel till den andra bilen, service etc)
Försäkringar 900 kr
Övrigt 5000 kr.
Vi brukar hamna runt 20000 kr i “utgifter” varje månad, sen lägger vi resten (ca 30000 kr) på sparande, både långsiktigt och kortsiktigt.
Väldigt imponerande. Är det justerat för de prisökningar som har skett senaste året? Vi har mer än det på två vuxna och då är vi så långt från foodies som man kan komma och äter ingen dyr mat överhuvudtaget.
Jag samlar ihop alla kostnader jag har haft för underhåll och fix med huset och delat upp det på antalet månader vi har bott i huset.
Att det blir högt beror till stor del på att vi köpte ett lite billigare hus med lite behov av underhåll. (Men huset var inget totalt renoveringsprojekt, men allt blir oftast väldigt dyrt när man renoverar.)
Samma summa till mat har frugan och jag kört med i rätt många år, vi för över pengar till ett separat konto dit frugan och jag har varsitt kort kopplat. Körde med samma summa även när båda barnen fanns hemma, på den tiden kunde vi någon enstaka månad behöva sätta in några extra hundralappar på detta konto (typ vid juletid och påsktid). Idag när det bara är frugan och jag, så händer det att det finns en del pengar kvar vid slutet av månaden precis före nya insättningen, då tar jag ut kvarvarande summa och sätter på sparkontot
Vi har inte indexreglerat beloppet under åren
Precis så gör vi också och har gjort i en väldig massa år. Började med 3000 kr i månaden och nu är vi uppe i 4200. Vissa månader kunde man få över lite tidigare, men inte senaste året eller så.
Rolig tråd att följa! Har själv ingen livserfarenhet så verkligen intressant att se hur era utgifter ser ut. Har haft uppfattningen att jag spenderar mycket mer än de i min omgivning.
Är 25 och bor med sambo, men vi har dock ingen gemensam ekonomi. Kan vara relativt snål men är det något jag verkligen vill ha så köper jag det även om sparandet tar stryk…
Hyra plus drift: 11,000 (räknar på 7,000 för min del av boendet)
Mat plus hundens mat: 3,000 (sprit brukar få plats här med haha)
Abonnemang, välgör. och a-kassa: 800
Övrig “konsumtionsnjutning” som tech, kläder och utemat rundar sig till 2,000
Resterande 2,000 är alltid olika men brukar gå till tåg, presenter m.m
Totalt ca 15,000
Brukar lyckas spara 16,000 av de resterande 31,000 netto.
Vi är helt överens. Går allt som jag vill så kommer jag nästa år dra ner det till ca 0 - 25 %. Har dock ett lite för stort bet att börsen ska gå ok i sex månader.
Man kan idag låna för under 2% på sitt hus på 10 år, upp till 85%. Dessa pengar kan man sätta in på börsen med tidshorisont 10 år, noll risk för margin calls, inklusive om huspriserna dippar.
Vissa kan inte sova gott om natten med ett sådant upplägg, och då skall man inte köra på det.
Att i dagsläget med dagens räntor och “no margin calls on houses” dra ner sitt huslån till 0% belåning känns som dålig kapitalallokering. En kusin till att betala av sina CSN-lån. Men visst, börsen kan krascha och vara minus 50% om 10 år samtidigt som huspriserna också kraschar, pga höga räntor.
Kunde inte sagt det bättre själv. Har ett fast månadssparande på 20 000 kr. Gör vi av med för mycket tar jag från sparkontot. Gör vi av med för lite sätter vi in extra till sparande.(Lysa och Savr)
Man kan, men bara för det behöver det inte vara en bra strategi - man kan gå över ett obevakat övergångsställe fast det kommer en bil körande snabbt mot en också… För mig så är det helt ok så länge man är beredd på att ta eventuella konsekvenserna med långvarig börsnedgång, höjda räntor osv. Men som jag sa, tror jag den optimala gränsen på bolån på 45-50% av fastighetens värde. Det personliga planet är nog det minsta problemet jag ser, det som oroar mig är skuldberget som växer… Tyvärr verkar det inte vara något som bekymrar världen i någon större utsträckning…
Det får vi tacka min fru för, som är utbildad kock och älskar att springa i mataffärer och jaga extrapriser. Hon handlar på 4-5 olika ställen, alltid prio på kampanjprodukter. Aldrig halvfabrikat, aldrig eller sällan uteluncher utan matlåda med restaurangmässig mat.
Jag håller alla inköp i Excel, så det är enkelt att se per månad vad vi lägger på respektive kategori.