Hur ser dina utgifter ut i grova drag?

Otroligt imponerande, vilken fantastisk lön ni har också.

Jag trodde att vi hade optimerat våra kostnader till ett absolut minimum, och då med två mindre barn, men att ni har dessa låga kostnader med tre tonårsbarn är inget annat än fantastiskt, riktigt bra jobbat!

En dum fråga bara, men 1000 spänn på “on demand”, vad är det för nåt? Spotify och netflix?

/H

2 gillningar

Villaförsäkring 300/månad, det låter väldigt billigt.
Vad täcker den?

1 gillning

Tack allihopa. Vi har arbetat ordentligt med att uppnå nuvarande läge. Vi klev in i ett nytt tankesätt för några år sedan, efter många års alltför mycket spenderande kände vi att det inte längre tillförde något. Dyrt boende, dyra bilar, nya prylar varje månad. Det lockar inte alls längre, vi har funnit andra mer givande sätt att spendera vår tid på och uppnå “själslig frid”.

Så vi känner inte att vi försakar något, tvärtom, det känns som en befrielse att inte ha alla prylar att sukta efter (och underhålla över tid).

Vi har försökt att maximera både utifrån ett inkomst- och utgiftsperspektiv. Vår stora kostnad i dag är bilarna, som dock är tillräckligt nödvändiga för att ta kostnaden för (utifrån hur vi bor). Men samma sekund som vi kliver ur hjulet försvinner självklart åtminstone en av dem.

On demand är precis som du gissade @Henrik79 Spotify, Netflix, Office 365, Adobe Pt, Ps etc. Det är inom det här området det ligger en del av våra nöjen.

@SNS, det är egentligen lite fusk, jag har de stora försäkringarna till ett hyfsat lägre pris tack vare min anställning.

4 gillningar

Ser riktigt bra ut! Inget underhåll för huset? Min erfarenhet är att det bör vara långsiktigt åtminstone ett par tusen även om jag insourcar mycket…

1 gillning

Jo, det är korrekt. Det gömmer sig en del saker jag inte har periodiserat. Husunderhåll och bilunderhåll är definitivt sådana saker. Jag gör dock det mesta av husunderhållet själv så kostnaderna drar sällan i väg.

Sedan nämnde jag inte att jag har en hobbyverksamhet, som drar in tillräckligt mycket pengar för att finansiera just språngkostnader av den typen. (Vilket för övrigt är den inkomst jag avser att använda till fasta kostnader vid en exit).

1 gillning

Verkligen fascinerande siffror! Men inga fritidsaktiviteter för tre tonårsbarn? Eller lyckas detta rymmas under Övrigt? Och kläder och telefon för 1 400 spänn, till 5 personer! Jag lyfter på hatten.
Imponerande :+1:

1 gillning

Tackar! Vissa kläder kommer också som språngkostnader, t ex vinterjacka och skor. De ingår i samma kategori som hus- och bilunderhålls - det vill säga hanteras av inkomst från hobbyverksamheten.

Barnen har alltid hållit på med dans, så man får vara glad att de gillar en så pass “kostnadseffektiv” fritidsaktivitet, haha.

2 gillningar

Kommer ihåg ett blogginlägg from bloggaren Anders(Onkel Tom). Han skrev om sin middag med familjen, hamburgare. Barnen fick Icas hamburgerbröd, medans han själv åt Max’s Friscobröd :joy:.

Säger inte att så är fallet här, men det var lite roligt att jag skrattade igen när jag blev påmind om det :blush:

Det viktiga är att ni är nöjda med ert liv!

Följande är inte kritik kring hur ni gör utan en diskussion kring vad en familj kostar, sett ur mitt perspektiv. Jag utgår också från att det du presenterar är verkligheten, och inte en drömbild. ( Det är en felaktig bild av deras ekonomi, se personens senare inlägg. Jag låter dock mitt inlägg vara kvar för det är en intressant diskussion. ) Hör gärna av dig hur ni gör för att pressa ner allt så lågt, skulle vara intressant att veta!

Ett klädkonto på 100 kr per person och månad innebär 1200 kr per person och år.

Ett bra par barnskor kostar typ 700 kr. Man kan köpa billigare men oftast håller dessa så dåligt att det är dålig ekonomi, samt oskönare för barnet, samt drar mer tid då man måste ersättningshoppa. Dessutom behövs skor både för vinter och sommar, så där tog klädkontot slut i bara skor. Självklart kan man köpa ganska fina saker begagnat. Det innebär dock smittrisker, man får lägga tid och pengar på att jaga annonser och resa för att titta på saker etc. Kanske kul om man ser det som en hobby.

Visst kan barn ärva skor, men ofta är de i vårt fall utslitna. Jag antar man kan be sitt barn att röra sig mindre, men det är nog inte optimalt i långa loppet.

Därtill kommer alla andra kläder som behövs, men om alla dina tre barn har samma kön så kan man säkert spara en hel del på att de ärver kläder, även om den yngsta av 3 därmed får ganska så slitna saker. Så tänk på det när ni skaffar barn, optimalt ur ekonomisk synpunkt är att de har samma kön!

Jag ser att du har 500 kr per månad, eller 6000 kr per år på övrigt.

Detta skall alltså täcka träningsavgifter, träningsutrustning, födelsedagspresenter inom och utom familjen, julklappar, cyklar, reparationer, inköp av nya datorer, mobiltelefoner, bilservice, bilreparationer, semesterresor, husunderhåll etc.

Går tvättmaskinen sönder så är övrigt budgeten slut för det året.

Har man tur kan man få barn att gilla samma idrott, då kan den utrustningen ärvas. Cyklar kan ärvas om de körts försiktigt, men de går ju sönder.

Träningsavgift för en “enkel” lagsport som fotboll kostar lätt minst 1000 kr. Jag antar att man unnar sina barn en sport var, bra för hälsan etc? Baknavet på en cykel går sönder, 1000 kr kanske?

Grattis till fina inkomster! Runt 55 000 kr var före skatt, i “snitt”?

Men för de flesta tror jag posterna kläder och övrigt är på tok för låga. Dessutom, med era inkomster och sparande så tycker jag personligen att barnförsäkring är helt bortkastade pengar, kanske en post att säga upp?

Lite om min egen situation, med en familjesituation, som liknar din:

Vad gäller boendekostnader så säger ju inte det så mycket om hur “snålt” man klarar av att leva. Det finns så många faktorer. Har man ärvt ett hus så blir de låga, är man maxbelånad för att äga aktier blir de höga. Vilken bostadskarriär har man haft tidigare, vilken “trygghet” och “skolkvalitet” man genom boendet vill eller “måste” köpa sina barn och familj, etc. Så detta utelämnar jag.

Vad gäller konsumtion så ligger den för oss på cirka 19 000 - 24 000 kr per månad. Snitt 22 000 kr ungefär. Detta är vad kreditkortsfakturan är på varje månad. Pengar som bara “rinner” bort, även om vissa saker går att sälja begagnat.

Kreditkortsfakturan innehåller vissa få utgifter som inte är konsumtion, vilket kompenseras av att swishbetalningar för konsumtion inte kommer med.

I detta ingår alla bilkostnader, exkl värdefall, som väl är runt 1000-2000 kr per månad.

För detta kan man väl säga att vi lever ett “aktivt övre medelklassliv”, till valda delar. Jag känner inte att vi snålar in på något som vi skulle vilja ha, vi kan göra och köpa det som känns rimligt och är kul.

Om jag jämför med de andra familjerna i vårt område, som man väl själv och barnen tenderar att göra, så “snålar” vi in på:

• inget andra (sommarstuga) eller tredje (fjällen) boende
  • något lägre klädutgifter
  • äldre och därmed billigare bilar (se annan tråd!!)
  • mycket färre och billigare semestrar
  • mycket lägre utgifter för “lättsam underhållning” vad gäller restauranger, alkohol etc.
  • Vi har sagt nej till de dyraste fritidsaktiviteterna, ridning, motorcross, och liknande, i dessa fall både av hälso- och ekonomiska skäl
  • Ingen husbil, husvagn, båt eller liknande.

Jag ser nu i ett av dina senare inlägg att du egentligen har högre utgifter som du finansierar med en sidoinkomst, väldigt konstigt sätt att se på din budget, och jag hoppas att andra i tråden avhåller sig från liknande påhitt.

Jag vill ändå tacka för ett tillfälle att ifrågasätta och fundera kring mina egna utgifter!

1 gillning

Haha, riktigt så illa skulle jag inte säga att vi har det. Jag skulle nog våga påstå att barnen har vad de behöver, men absolut inte något överflöd. Barnen får hjälpa till med det mesta här hemma, både för att lära sig saker, men också för att förstå att man inte bara kan få saker. Vill de köpa något dyrare så hjälper vi till med hälften.

Vad gäller mobiler så kör vi familjeabonnemang, ett reguljärt grundabonnemang med fyra påkopplade familjemedlemmar för en hundring vardera.

Haha, det är ett snapshot av verkligheten för tillfället. Det är ju som bekant dock rörlig materia, så små förändringar sker ju hela tiden.

Instämmer. Vi har tre barn av samma kön och väldigt tätt mellan åldrarna.

Jag är ledsen för förvirringen, svaret på din fråga kom i ett senare inlägg, vilket du upptäckte senare. :+1:t2:

Våra inkomster är relativt ojämnt fördelade mellan oss.

Det är en av posterna jag har funderat mycket kring, men har kommit fram till att vi behåller dem till de slutar gälla. Vi har få undantag eftersom de tecknades före födsel och vi har haft några händelser som har möjliggjort användning av dem med hyfsade summor. Men du har nog rätt att det är mer känsla än förnuft i det beslutet.

Haha, återigen, det var inte tänkt som “ett påhitt”. Vi har helt enkelt levt på detta sätt under ett antal år, så vår månatliga budget inkluderar inte de kostnader som kommer stötvis. Men vi kan helt enkelt lägga på cirka 8 000 kr i månaden i sidoinkomst och på utgiftssidan tillkommer löpande hus- och bilunderhåll (däck + service) samt de dyrare klädinköpen (vinterkläder etc). Det är fortfarande relativt modesta belopp i vårt fall.

Träningsaktiviteter har jag redan nämnt, den typ av dans mina barn sysslar med kostar i stort endast träningsskor och kläder som ändå används vid skolgympan.

Som referensvärde vad kosumentverket anger för referenskostnader för konsumtion,

Från,

3 gillningar

Okay, allt är lugnt, nu har vi fått en lite mer komplett bild!

Era 22 500 i utgifter borde alltså vara 30 500 kr. Det låter mer rimligt.

Jag uppskattar som sagt alltid situationer där jag får ifrågasätta mina egna val, även detta!

Du skriver att era inkomster är något ojämnt fördelade, dvs en av dem är ganska hög, så på tal om det, och din “bokföring”, så hoppas jag ändå att du inte är CFO i något företag jag äger aktier!

Hoppas du kan ta det skämtet! :slight_smile:

2 gillningar

Haha, ingen fara alls. Men på tal om CFO-skämtet, du skulle kunna se det som att jag har två olika bolag med separata bokföringar. Och båda bolagen visar riktigt svarta siffror. :yum:

De 8 000 kr jag nämnde är dock inkomst, inte utgift. De tillkommande utgifterna per månad är mer i stil med:

Bil/däck 250 kr/mån
Bil/service 300 kr/mån
Större klädinköp 500 kr/mån
Hus/underhåll svårbedömd, men vårt hus kräver relativt lite underhåll

Så det handlar inte om några 8 TSEK i månaden som tillkommer. :+1:t2::wink:

Låt ditt yngsta barn börja med ridning, då är du på 8000 kr och förbi snabbt! Då slipper du fundera vart du skall sätta in de pengarna!
(Vägrar som sagt helt ridning för mina barn av ekonomiska och hälsomässiga skäl.)

1 gillning

Jo, jag har ett par kollegor med barn som rider. Det verkar definitivt röra sig
om stora pengar i det mesta som rör området. :crazy_face:

Men har man det som ett intresse och passion, så varför inte. To each his own. :+1:t2:

1 gillning

Har barn som rider på ridskola, blir minst 8000 per termin, sedan ridkläder och ridläger på det :crazy_face:
Fortfarande billigt i förhållande till att ha egen häst….

2 gillningar

Billigare ja, men när man tittar till värdet skapat för barnet, ytterst tveksamt!

Utveckla gärna!

Amen lite så här… när barnen är små och ska prova på å lära sig hästvana så är ridklubbar perfekta! Men ju mindre åka häst och ju mer rida barnen vill, desto svårare är det att hitta bra ridskolehästar (finns ju såklart undantag) Ridskolehästar behandlas inte helt väl av sina ryttare alltid, det dras å slits, piskas mer än skänklas å tyvärr blir hästarna därefter, detta gäller mindre ponnys mer än större. Så ofta blir det svårt att lära sig vara varsam med hästen eftersom dom helt enkelt inte känner av små rörelser å ändringar eftersom dom är vana vid att hanteras av hårdhänta ryttare också… Mitt tips är att om barnen verkligen vill bli duktiga att rida eller hoppa så ska man försöka bli medryttare på en häst som är utbildad och rids av någon som är ganska duktig och ta privatlektioner av olika ridlärare, både för hopp och dressyr… Kostar givetvis mer men vill ungdomarna (för det börjar dom nog bli vid den tiden) satsa så är det nog det som krävs.

Sorry för OT…

2 gillningar