Det viktiga är att ni är nöjda med ert liv!
Följande är inte kritik kring hur ni gör utan en diskussion kring vad en familj kostar, sett ur mitt perspektiv. Jag utgår också från att det du presenterar är verkligheten, och inte en drömbild. ( Det är en felaktig bild av deras ekonomi, se personens senare inlägg. Jag låter dock mitt inlägg vara kvar för det är en intressant diskussion. ) Hör gärna av dig hur ni gör för att pressa ner allt så lågt, skulle vara intressant att veta!
Ett klädkonto på 100 kr per person och månad innebär 1200 kr per person och år.
Ett bra par barnskor kostar typ 700 kr. Man kan köpa billigare men oftast håller dessa så dåligt att det är dålig ekonomi, samt oskönare för barnet, samt drar mer tid då man måste ersättningshoppa. Dessutom behövs skor både för vinter och sommar, så där tog klädkontot slut i bara skor. Självklart kan man köpa ganska fina saker begagnat. Det innebär dock smittrisker, man får lägga tid och pengar på att jaga annonser och resa för att titta på saker etc. Kanske kul om man ser det som en hobby.
Visst kan barn ärva skor, men ofta är de i vårt fall utslitna. Jag antar man kan be sitt barn att röra sig mindre, men det är nog inte optimalt i långa loppet.
Därtill kommer alla andra kläder som behövs, men om alla dina tre barn har samma kön så kan man säkert spara en hel del på att de ärver kläder, även om den yngsta av 3 därmed får ganska så slitna saker. Så tänk på det när ni skaffar barn, optimalt ur ekonomisk synpunkt är att de har samma kön!
Jag ser att du har 500 kr per månad, eller 6000 kr per år på övrigt.
Detta skall alltså täcka träningsavgifter, träningsutrustning, födelsedagspresenter inom och utom familjen, julklappar, cyklar, reparationer, inköp av nya datorer, mobiltelefoner, bilservice, bilreparationer, semesterresor, husunderhåll etc.
Går tvättmaskinen sönder så är övrigt budgeten slut för det året.
Har man tur kan man få barn att gilla samma idrott, då kan den utrustningen ärvas. Cyklar kan ärvas om de körts försiktigt, men de går ju sönder.
Träningsavgift för en “enkel” lagsport som fotboll kostar lätt minst 1000 kr. Jag antar att man unnar sina barn en sport var, bra för hälsan etc? Baknavet på en cykel går sönder, 1000 kr kanske?
Grattis till fina inkomster! Runt 55 000 kr var före skatt, i “snitt”?
Men för de flesta tror jag posterna kläder och övrigt är på tok för låga. Dessutom, med era inkomster och sparande så tycker jag personligen att barnförsäkring är helt bortkastade pengar, kanske en post att säga upp?
Lite om min egen situation, med en familjesituation, som liknar din:
Vad gäller boendekostnader så säger ju inte det så mycket om hur “snålt” man klarar av att leva. Det finns så många faktorer. Har man ärvt ett hus så blir de låga, är man maxbelånad för att äga aktier blir de höga. Vilken bostadskarriär har man haft tidigare, vilken “trygghet” och “skolkvalitet” man genom boendet vill eller “måste” köpa sina barn och familj, etc. Så detta utelämnar jag.
Vad gäller konsumtion så ligger den för oss på cirka 19 000 - 24 000 kr per månad. Snitt 22 000 kr ungefär. Detta är vad kreditkortsfakturan är på varje månad. Pengar som bara “rinner” bort, även om vissa saker går att sälja begagnat.
Kreditkortsfakturan innehåller vissa få utgifter som inte är konsumtion, vilket kompenseras av att swishbetalningar för konsumtion inte kommer med.
I detta ingår alla bilkostnader, exkl värdefall, som väl är runt 1000-2000 kr per månad.
För detta kan man väl säga att vi lever ett “aktivt övre medelklassliv”, till valda delar. Jag känner inte att vi snålar in på något som vi skulle vilja ha, vi kan göra och köpa det som känns rimligt och är kul.
Om jag jämför med de andra familjerna i vårt område, som man väl själv och barnen tenderar att göra, så “snålar” vi in på:
- inget andra (sommarstuga) eller tredje (fjällen) boende
- något lägre klädutgifter
- äldre och därmed billigare bilar (se annan tråd!!)
- mycket färre och billigare semestrar
- mycket lägre utgifter för “lättsam underhållning” vad gäller restauranger, alkohol etc.
- Vi har sagt nej till de dyraste fritidsaktiviteterna, ridning, motorcross, och liknande, i dessa fall både av hälso- och ekonomiska skäl
- Ingen husbil, husvagn, båt eller liknande.
Jag ser nu i ett av dina senare inlägg att du egentligen har högre utgifter som du finansierar med en sidoinkomst, väldigt konstigt sätt att se på din budget, och jag hoppas att andra i tråden avhåller sig från liknande påhitt.
Jag vill ändå tacka för ett tillfälle att ifrågasätta och fundera kring mina egna utgifter!